6 praktische tips om Twitter in je klas te gebruiken

http://dossiers.kennisnet.nl/dossiers/mediawijsheid/twitter-in-de-klas/

Twitteren in de les?

Twitter biedt veel mogelijkheden om te kunnen gebruiken in je lessen. Een unieke eigenschap van Twitter is dat je maar 140 tekens kunt versturen. Dat is niet veel en daardoor biedt het ook weer speciale mogelijkheden. De leerlingen moeten immers nadenken wat ze wel en wat ze niet gaan posten. Een samenvatting maken van het geleerde is dan een noodzaak geworden.


Spiekbriefjes maken

Een compacte samenvatting maken werkt heel erg goed. Zo kan ik me nog uit mijn eigen schooltijd herinneren dat ik perfecte ultra kleine spiekbriefjes maakte die dan in mijn horlogeband klemmetje paste. Ik moest daardoor goed nadenken wat ik er wel en niet opzette, wat er direct weer voor zorgde dat ik uiteindelijk het spiekbriefje niet meer nodig had. Ik was  zo actief met de te leren stof bezig geweest, dat spieken niet meer nodig was.
Laat de leerlingen maar eens een ‘spiekbrief’ samenvatting schrijven in 140 tekens. Desnoods plaats je deze op een digibord als samenvatting van de lesstof. De leerlingen zijn zo interactief met de lesstof bezig.

Maak een Rebelmouse pagina

Als je het in de geschiedenisles bijvoorbeeld hebt over de VOC tijd, kun je de leerlingen op school in de les, maar ook thuis laten twitteren over de VOC tijd.

 

Hoe pak je dat aan:
- Eerst maak je op Rebelmouse een pagina aan.
- Bij de instellingen zorg je ervoor dat je alles laat zien met bijvoorbeeld de hashtag   #vocles
- Zodra de leerlingen op internet een website hebben gevonden over het onderwerp, twitteren ze de link met een korte omschrijving van hetgeen ze gevonden hebben.
- Een twitterbericht kan er dan bijvoorbeeld zo uitzien:
“VOC kenniscentrum http://www.voc-kenniscentrum.nl/ #vocles”
De rebelmouse pagina wordt dan automatisch gevuld met alle gevonden websites. Een prachtig resultaat!

Zo heb ikzelf een rebelmouse pagina aangemaakt over mediawijsheid. Hierin staan alle mediawijsheid twitterberichten. De pagina staat op www.rebelmouse.com/mediawijsheid


Haal een externe expert in de klas met Hootcourse.

http://weba20.com/herramientas/hootcourse/

Met Hootcourse kun je heel goed een goed live overzicht volgen van twitterberichten over een bepaald onderwerp. Hierdoor kun je een speciale hashtag volgen en mensen uitnodigen om te twitteren over dat onderwerp. ook langere tekstberichten kun je goed laten zien. Ik heb eerder al iets gepubliceerd over hootcourse.


Maak een paper.li nieuwskrant

http://www.undertheradarblog.com/blog/paperli-twitter-feed-daily-newspaper-small-rivers/
Met Paper.li kun je een dagelijkse krant maken van een speciaal onderwerp dat je in de les behandeld. De leerlingen kunnen zich abonneren op deze krant en ontvangen zo dagelijks of wekelijks de nieuwskrant in hun mailbox.
Als je je aanmeld bij paper.li kun je een nieuwe ‘newspaper’ aanmaken. Je moet dan aangeven wat de titel gaat worden en of het een dagelijkse krant gaat worden.  Je kunt vervolgens een aantal bronnen toevoegen.
Zo kun je bepaalde mensen volgen of een paar hashtags. Je kunt eigenlijk van ieder onderwerp wel een krant maken. Zodra er iets op twitter gezet wordt met die bepaalde hashtag, dan komt het automatisch in je krant. Handig toch?!

Het unieke aan een paper.li krant is dat de leerlingen de mogelijkheid hebben om zich te abonneren en zo dagelijks het nieuws kunnen ontvangen per Email. Er wordt ook automatisch een twitter bericht geplaatst als er een nieuwe krant uit is gekomen.


Maak een vervolgverhaal met tweets

Wat leuk is om te doen om de schrijfvaardigheid te bevorderen of een taal beter te leren is om iedere leerling op zijn beurt een vervolgstukje van 140 tekens  te laten schrijven. Door steeds te reageren op hetgeen je voorganger heeft geschreven maak je een compleet verhaal van steeds kleine stukjes.


Start een Twitter debat

Het leuke van een twitterdebat voeren is dat de leerlingen heel goed moeten nadenken wat ze wel en niet gaan zeggen. Het moet immers wel in die 140 tekens passen. Middels twitter komen ook de leerlingen die normaal gesproken niet zo snel reageren of spraakzaam zijn ook beter tot hun recht. Via een tekstberichtje komen namelijk de verlegen leerlingen ook aan het woord.


Weet jij nog meer praktische toepassingen van Twitter in je les, reageer dan op dit artikel. Ik zet het er graag bij!
Images provided by:
dossiers.kennisnet.nl
weba20.com
www.undertheradarblog.com
Opt In Image
Vond je dit interessant?
blijf dan op de hoogte

Ontvang regelmatig een Email met het laatste media en technologie in het onderwijs nieuws.
Geef je Email adres en ontvang het laatste nieuws in je mailbox.

31 Comments