Actieve facebookers halen lagere cijfers blijkt uit onderzoek

Facebook en studenten, een goede combi?

Zijn studenten die actief zijn op Facebook van zichzelf dom en lui, of worden ze dom en lui van het gebruik van Facebook? Die vraag is actueel na een Nederlands-Amerikaans onderzoek onder Amerikaanse studenten waarover NRC Handelsblad l bericht.

Wat blijkt? Actieve facebookers halen lagere cijfers dan hun collega’s die hun tijd op internet elders besteden. Waar facebookgebruikers gemiddeld een 7 halen, halen niet-gebruikers een ruime 8. Ook besteden facebookfanaten minder tijd aan hun studie en hebben ze minder vaak betaald werk dan studenten die niet actief zijn op de sociale-netwerksite. 

Het onderzoek zelf staat hier: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563210000646

Het valt op dat de studenten die actief zijn met sociale media niet meer tijd besteden op internet dan andere studenten. Kortom: bezoekjes aan Facebook gaan ten koste van het bekijken van andere websites. De onderzoekers willen nu onderzoeken hoe het verband tussen de lagere cijfers en het gebruik van Facebook te verklaren valt. Volgens hoogleraar onderwijspsychologie Paul Kirschner is het goed mogelijk dat heavy users van Facebook sowieso meer gericht zijn op de sociale component van hun leven, dan op leren en werken.

Hij wijst echter ook op het steeds vaker aangetoonde nefaste effect van multitasken op cognitieve prestaties. Mensen denken dat ze heel goed dingen tegelijk kunnen doen, maar in de praktijk blijkt toch dat multitasken leidt tot concentratieverlies, langere studietijden en slechter presteren. (Doe eens dit aardige testje van The New York Times, om te kijken hoezeer jouw hersens al zijn aangetast.)

De resultaten van het vervolgonderzoek laten nog wel even op zich wachten. Wie dus balanceert op het randje van een voldoende, doet er voorlopig misschien dus maar goed aan Facebook even links te laten liggen. Het zou het verschil kunnen uitmaken tussen een 5 en een 6.

Het is een nogal twijfelachtig onderzoek, aan een ‘midwestern university’- vermoedelijk Ohio State University waar een van de auteurs werkt. (artikel staat ophttp://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.024)

Deze universiteit heeft een groot probleem met cijfer inflatie. Gemiddeld haal je aan een Nederlandse universiteit geen 8, een 8 is cum laude.
Dat universiteiten in het buitenland Nederlandse cijfers te laag waarderen is lastig maar moeilijk op te lossen. Vooral omdat in de VS de helft van de studenten een A schijn te krijgen. Als Nederlandse onderzoekers een 8 als gemiddeld zien en studenten die een 7 halen blijkbaar een probleem met Facebook hebben, is dat ernstig. Wie moet Amerikaanse universiteiten er dan van overtuigen dat Nederlandse studenten met gemiddeld een 8 kunnen worden toegelaten tot de meest prestigieuze masters?

Daarnaast: hoe kan je de cijfers serieus nemen als twee/derde van de studenten van dit onderzoek, een 7 haalt met tussen de 1 – 5 uur studeren per week?
Citaat uit het artikel: “the facebook groups were also significantly different on time spent studying, with facebook users reporting studying in the 1–5 h/week range and the nonusers in the 11–15 h/week range.”

Onze HBO’s zijn geloofwaardiger dan de University waar dit onderzoek is gedaan.

Verder is opvallend dat dit onderzoek vorig jaar ook al het nieuws heeft gehaald. In Nederland is er Hyves en daarom kunnen Facebook gebruikers wel eens hogere cijfers halen: het lijken vooral de ambitieuze studenten met internationale contacten te zijn. In ieder geval in Utrecht werd Facebook, naar mijn ervaring, het eerst gebruikt door de excellente studenten op University College. Het zou zo maar kunnen dat Nederlandse studenten die Facebook gebruiken hogere cijfers halen.

van: http://weblogs.nrc.nl/onderwijsblog/2010/07/30/veel-op-facebook-lage-cijfers/