Enzo Knol en zijn invloed op onze leerlingen

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3815498/2014/12/26/Enzo-Knol-Ik-laat-je-lachen-sowieso.dhtml

Ruim 450.000 kinderen en jongeren kijken elke dag naar een filmpje van Enzo Knol op YouTube. Hij is gepest, hij ziet zijn vader niet meer. Zijn belangrijkste boodschap: blijf positief.
Enzo is een vlogger, een betrekkelijk nieuw vak.

Enzo is een vlogger, een betrekkelijk nieuw vak waarvoor hijzelf de volgende definitie hanteert: “Ik vind zelf dat een vlogger iemand is die elke dag een video maakt van zijn eigen leven. Zomaar praten tegen een camera noem ik geen vlog. Je laat zien wat je doet en je vertelt iets over jezelf.”

De eerste vlogs waren een paar minuten lang, nu zijn ze gemiddeld een kwartier. “Voor de kijkers was dat ook nieuw, maar die vonden ze zo leuk dat ze bleven hangen. Die van mijn verjaardag was zelfs 46 minuten en die is ontzettend goed bekeken.” Het fascinerende is dat er in zijn filmjes helemaal niet zo vreselijk veel gebeurt. Enzo staat op, hij drinkt limonade, zijn vrolijke vriendin Dee gaat taartjes bakken, ze halen haar broertje Quin op van voetbal, hij leegt de vuilnisbak, hij breekt zijn arm, hij steekt zijn vuist omhoog: Knolpower!En Enzo praat, hij praat, zonder haperingen. Elke zin brengt hij tot een goed einde, op de video en thuis, ‘terwijl ik vroeger helemaal geen prater was!” [social_quote duplicate=”no” align=”default”]Hij eindigt steevast met ‘dikke vette peace’, vaak gebruikt hij ‘nice’ en ‘awesome’, sommige dingen zijn ‘fucking'[/social_quote] – en dat is dan ook meteen zijn ergste krachtterm.

Hij is voor zijn fans de jongen die altijd positief is. En een lolbroek, vroeger op school, nu op zijn eigen YouTubekanaal, waar hij om zeven uur ‘s avonds ook nog een gamevideo op zet. Twee video’s per dag. Enzo haalt de laptop erbij om de ‘kijkcijfers’ te laten zien. Vanaf de dag dat hij zijn eerste filmpje de lucht in stuurde – 13 juni 2013 – gaat de lijn alleen maar naar boven. Knol heeft nu 470.000 abonnees en zijn video’s worden inmiddels zo’n 20 miljoen keer per maand bekeken door jonge mensen tussen de zes en twintig. “Mensen denken dat ik een mooie jongen ben, en dat er alleen maar meisjes op mij afkomen, maar het merendeel, 70 procent, is jongen.”Hoe dan ook: “Steeds meer mensen weten wanneer Enzo komt, ze weten wat ze kunnen verwachten en ze weten dat ze kunnen lachen.

Het is heel duidelijk: ik beloof dat er elke dag twee video’s komen. En die belofte maak ik waar, ik heb heel weinig gemist. Ik ben heel voorspelbaar. Maar mijn grootste kracht is de interactie met de kijkers. Soms zit ik wel een uur lang te reageren op Twitter. Ik haal daar ook onderwerpen uit, zij zijn mijn grootste inspiratiebron.”De Hilversumse vlogger weet dat hij invloed heeft op zijn jonge publiek. Daar houdt hij rekening mee, bijvoorbeeld als hij vertelt over zijn eigen schoolcarriére.

Hij hopte van vmbo-t naar kader, naar beroepsgericht en terug. “Ik deed niks, ik kon niet stilzitten, ik tikte steeds met mijn voeten tegen de vloer. Ik was ontzettend druk, ik voelde veel van binnen maar ik wist niet hoe ik dat moest uiten, dat deed ik via grapjes. Ik was altijd de clown van de klas, ik heb een aanstekelijke lach, zeggen ze.” [social_quote duplicate=”no” align=”default”]Enzo Knol: Met school vlotte het niet, ging eraf zonder diploma[/social_quote]

Hij is een vroegtijdig schoolverlater. Enzo Knol: ‘Ik laat je lachen, sowieso’ – Nederland – TROUW

TwinQ-onderzoek: top 10 websites van kinderen en jongeren in 2014 YouTube, Facebook en Google domineren http://www.kidsenjongeren.nl/media/twinq-onderzoek-top-10-websites-2014/

Marketingonderzoek en –adviesbureau TwinQ heeft een grootschalig en diepgaand kwalitatief en kwantitatief onderzoek* uitgevoerd naar de belevingswereld van kinderen en jongeren anno nu, en ik mag hier exclusief de resultaten uit het deel over media met je delen. Eerder zag je al overzichten van de populairste games, de meest geliefde apps en de favoriete tv-programma’s en als laatste in deze serie staan hieronder websites centraal. Grofweg kan gesteld worden dat bij kinderen spelletjessites favoriet zijn en bij jongeren sociale media en nieuwssites meer aanspreken.

Bij alle leeftijden staan YouTube, Facebook en Google hoog in het lijstje. Angela Weghorst van TwinQ legt uit waarom: “YouTube wordt gebruikt om leuke filmpjes te bekijken, muziek te luisteren of informatie op te zoeken. [social_quote duplicate=”no” align=”default”]Met name bij jongens rond de 12 jaar zijn vloggers als Enzo Knol favoriet[/social_quote] TwinQ-onderzoek (4): top 10 websites van kinderen en jongeren in 2014 YouTube, Facebook en Google domineren – Trends in Kids- & Jongerenmarketing

Waarom de populaire youtuber Enzo Knol belaagd wordt door fanshttp://allesoverjongeren.nl/youtuber-belaagd-door-fans/

Die Enzo Knol lijkt een doodnormale jongen, wat maakt hem dan zo bijzonder? Tja, deze vraag kan je eigenlijk stellen bij elke willekeurige celebrity. Het hele guy next door imago werkt juist altijd erg goed. Enzo is niet geliefd omdat hij bijzonder is, maar omdat jongeren hem leren kennen via zijn YouTube kanaal. Hij kiest ervoor om in de openbaarheid te treden met zijn persoonlijkheid. Bekend maakt nou eenmaal bemind.

‘In the future everybody will be world famous for fifteen minutes,’ zei Andy Warhol al in 1968. Je kan inmiddels concluderen dat hij gelijk had. Programma’s zoals Idols, maar ook allerlei reality shows hebben ervoor gezorgd dat ‘de gewone mens’ heel snel beroemd kan worden. [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Met de juiste timing en marketing is het mogelijk om van iemand een ster te maken[/social_quote]
Youtubers maken hier gebruik van.

Hoewel de filmpjes van Youtubers heel spontaan en oprecht lijken, zit hier vaak een team achter wat de Youtubers ondersteunt. Social1nfluencers is bijvoorbeeld een bureau wat jonge vloggers helpt bij het bepalen van hun strategie. Meestal wordt deze strategie zo ingezet dat kijkers niet het idee hebben dat alles volledig is geregisseerd. Overigens weet ik niet of dit bij Enzo Knol ook van toepassing is. Lees verder : Waarom de populaire youtuber Enzo Knol belaagd wordt door fans