Some of The Best Tools for Creating Video Lessons

Some great tools to create video lessons:

techsmith.com

Snagit ‘Snagit gives you a simple way to create and edit screenshots or record videos to show a complex process, give detailed feedback, or share important information with the people who need it most…Capture an image or video of what you see on your computer screen.

Deliver engaging, visual content without compromising quality or relying on expensive design tools. Snagit is the best way create quality screenshots, custom graphics, or screen recordings. Show off your product, improve engagement, and capture the attention of your audience. Snagit recognizes the text in your screenshots for quick editing. Change the words, font, colors, and size of the text in your screenshots without having to redesign the entire image. Via techsmith.com

 

techsmith.comCamtasia has an advanced video editor that lets you create professionally looking videos: you can add animations, music, transitions, backgrounds,or even import your camera footage and turn it into an instruction video.   The multi-track timeline expands to fit all your projects. Split clips into two, remove portions of a clip, or delete one entirely. You can also add music, photos, narration, and more. What you see is what you get. Every effect and element in your video can be dropped and edited directly in the preview window. And you can edit at resolutions up to beautiful 4K, for clear video at any size.
Use music to set the mood of your video. All tracks are royalty free and safe to use on YouTube and Vimeo. Choose from hundreds of icons, or bring in your own straight from your computer. Get lower thirds, intro slides, and more so you can start quickly and look great. Record any part of your desktop screen or record your iOS screen. Via techsmith.com

 

https://i1.wp.com/dfjnl57l0uncv.cloudfront.net/www/2.3.187/images/home_recorder_img.png?w=150Screencast-O-Matic  is a free and easy way to use screen recording.  You can now quickly share videos directly from the Recorder.  As always, you can review your recording before publishing to ensure that it’s ready to share.   Share options appear in the Recorder when your video is published so you can instantly share with friends or community. You can share directly to your Facebook or Twitter feed.   Click the icon, input your credentials (first time only), pen your post or tweet, and share your video links instantly.  The post or tweet will include a link where you chose to upload the video including Screencast-O-Matic, Youtube, Google Drive, Vimeo or Dropbox.  Via screencast-o-matic.com

 

 

 

3 tools om eenvoudig afbeeldingen aan je cursus toe te voegen

Afbeeldingen toevoegen aan een cursus hoeft niet moeilijk te zijn.
Hier zijn drie tools waarmee je kunt beginnen om heel eenvoudig een afbeelding aan je cursus toe te voegen.

1. Pablo van Buffer

Buffer’s Pablo app lijkt wellicht de eenvoudigste afbeeldingen creator voor e-learning te zijn. Buffer claimt zelfs dat je een afbeelding in minder dan 30 seconden kunt maken. De app laat je tekst aan een afbeelding toevoegen, welke je kunt stijlen en delen EN downloaden. Je hoeft niet per se een account aan te maken, je kunt het zo gebruiken.

Pablo

 

 


2. Canva

canva-designs
Canva is simpel maar ongelofelijk krachtig. Met Canva kun je allerlei soorten afbeeldingen maken, met een heel eenvoudige en overzichtelijke interface. Je kunt gebruik maken van bestaande lay-out’s. Feitelijk maak je teksten en afbeeldingen met een drag-en-drop interface. Aan het resultaat kun je niet zien dat het met zo’n eenvoudige interface is gemaakt. Een grote aanrader!!  Mijn Favoriet.

Canva

 

 


3. Placeit

Als je wilt laten zien hoe een website er uitziet op bijvoorbeeld een mobieltje of een Mac, dan kun je dit eenvoudig doen met behulp van placeit. Het werkt ook weer heel eenvoudig. Je laat het website adres in placeit, je kiest een afbeelding waarin je deze website wilt laten zien en de rest gaat vanzelf.

 

Placeit

 

 

 

Create Khan Academy-style videos with Microsoft Office Snip

Blended learning and flipped learning just got a whole lot easier.

Thus, almost anything that I would normally write on paper to explain to a student I now do on my computer (a pen-based Windows tablet — in my case a Surface Pro 3). The time overhead is minimal, and students can replay the explanation whenever and wherever is needed, as many times as is needed.

It makes blended and flipped learning much easier, as these types of learning resources are now easy for anyone to make.

A Microsoft Garage project called Snip (not to be confused with the Snipping Tool) has been released. While still in the “preview” stage, it is stable and works well. It is quick and simple, and is effective for a large percentage of learning and teaching situations.
2015-09-07_19h44_05
The simplicity of the tool is one of its major attractions. The functions provided make it easy for even a technology-wary teacher to understand and use effectively, and its capabilities are enough for a large percentage of teaching scenarios. (There are many more complex tools available that provide greater functionality and editing capabilities. This is not meant to compete with these tools.)

Once complete, you can share the recording in a number of ways.

This combination of this Snip app and a digital ink-capable tablet with a fine-grained pressure sensitive digital pen has the potential to make the lives of teachers and students much better.

The app that lets you create Khan Academy-style videos in 60 seconds | eSchool News | eSchool News

Office Snip – Create, Annotate and Narrate Screenshots

http://www.tenforums.com/tutorials/21638-office-snip-create-annotate-narrate-screenshots.htmlWith Snip you can annotate and narrate your screenshots, Whiteboards and webcam snips.

Download and Install Snip

  • 1.) Download the Snip from http://mix.office.com/snip, run the installer
  • 2.) Accept the license terms, click Install:
  • 3.) You can pin Snip to Taskbar and / or Start for a quick access:
  • 4.) When Snip is installed its toolbar is by default located on top of your main display.
    The toolbar is floating, you can move it anywhere on the display:
  • 5.) You can annotate your snip with the Pen tool:
  • 6.) Eraser tool erases a single object, Erase all erases all annotations you have made:
  • 7.) Use the buttons top right to copy the current snip to Windows clipboard to be pasted to any document, share the image snip by email, save the snip on local computer. However, with the Record button you can add narration to your snip and save it as an MP4 video file:
  • 7.) The MP4 file has more sharing options than the default image file.

Create interactive video learning with Vibby

Here Is A New Tool for Creating Interactive Videos to Share with Students

Vibby is a new video platform that allows users to create interactive video learning experiences. The purpose of Vibby is to enable you to design interactive video content geared towards engaging learners and enhancing communication. Using Vibby, you will be able to highlight, share and discuss parts of any online video. As a teacher, you can utilize this video platform to engage students through discussions held around the content of the video. Students can add their comments and exchange their thoughts about specific points in the video. Vibby allows you to re-use existing videos to engage your learners around the video content you created or curated for them. You can also select any YouTube video and make it interactive by seamlessly highlighting the exact moments you want to draw your students attention to. Comments can be added right on the video creating synchronous interaction among students.


The purpose of Vibby is to enable you to design interactive video content geared towards engaging learners and enhancing communication.

Using Vibby, you will be able to highlight, share and discuss parts of any online video.
As a teacher, you can utilize this video platform to engage students through discussions held around the content of the video.
Students can add their comments and exchange their thoughts about specific points in the video.
Vibby allows you to re-use existing videos to engage your learners around the video content you created or curated for them.
You can also select any YouTube video and make it interactive by seamlessly highlighting the exact moments you want to draw your students attention to. Comments can be added right on the video creating synchronous interaction among students.
source: Here Is A New Tool for Creating Interactive Videos to Share with Students ~ Educational Technology and Mobile Learning

The process is relatively simple…

First, select the video you want to use:

Then, highlight sections of the video you find most interesting, confusing, or conversation-worthy. Select these to make them the focus of the video and make the rest of the video fade into the background for the audience.

Then, title and save your vibe to share with students, colleagues, or friends!
Imagine saving time by showing your scholars exactly what part of the clip you found useful, rather than having to give them tedious or confusing directions or have them wade through valuable minutes of irrelevant footage. Plus, scholars can engage in a conversation directly on the video itself, by commenting, asking questions, and sharing thoughts and ideas! Use Vibby To Make YouTube Videos Go Further In Your Classroom! | TeachBytes

We moeten af van de examendefinitie: twee uur doen alsof het internet niet bestaat

Het doel van ons onderwijs is om leerlingen zich ten volle te laten ontwikkelen. In de veranderende maatschappij waarin technologiee?n elkaar snel opvolgen, wordt er gesproken over 21ste eeuwse competenties die leerlingen moeten verkrijgen om zich in de toekomstige samenleving te kunnen handhaven. Gepersonaliseerd leren wordt daarbij vaak genoemd als een geschikte manier om leerlingen voor te bereiden op de toekomst en geen talent te verspillen. De onderwijspraktijk vraagt om duiding van gepersonaliseerd leren: wat houdt het in, hoe krijgt het momenteel in praktijk vorm en welke evidentie is er vanuit onderzoek over de opbrengsten voor leerlingen. (onderzoeksnotitie gepersonaliseerd leren)

Informatie-overload en hoe daarmee omgaan is een belangrijke leeruitdaging. Kennis komt niet uit het geheugen. Gebruiksroutines daarentegen moeten wel repetitief getraind worden. Dit leidt tot ervaring.

Onderwijs is niet meer weg te slaan van de voorpagina’s van de kranten.

We zijn inderdaad op een punt gekomen dat het tijd wordt om niet alleen de kostprijs van het onderwijs, maar ook methode en inhoud grondig te bekijken. Tot nu toe is het uitgangspunt van onze onderwijsaanpak geheugentraining geweest.

De IT-revolutie, met haar gecreëerde externe geheugencapaciteit en haar zoekmachines, zet deze logica op haar kop. Voor deze onderwijzende generatie zal het nog veel inspanningen vergen om daar constructief mee te leren leven. Het slaat de bodem uit vele (foute) onderwijzende en zelfs professorale gewoontes.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]We moeten af van de examendefinitie: twee uur handelen alsof het internet niet bestaat.[/social_quote]

In die overgangsperiode vol generatiestress mogen studenten dus geen drinkgeld meer verdienen door hun samenvattingen door te verkopen. Ze zouden zo het auteursrecht van de proffen schenden. Nochtans zijn professoren die in België originele teksten aan hun studenten aanbieden, erg zeldzaam. Meestal zijn de cursussen zelf al samenvattingen van verschillende buitenlandse originelen. De proffen die in hun vakgebied tot de wereldtop-10 behoren, verdienen ongetwijfeld die copyrightbescherming. In alle overige gevallen stel ik voor om, naar analogie met de nieuwe studentenregel, geen geld meer te vragen voor cursusteksten. Het zijn toch ook maar samenvattingen van andermans werk. Een statische/gedrukte samenvatting is geen voorwerp van voortschrijdend inzicht.

Slimme proffen verkopen geen geprinte cursussen, maar een onlinegebruikersabonnement dat een voortdurende update garandeert. Dat is meerwaarde en dat is dus een vergoeding waard. De Facebookpagina van HLN.be kon de evolutie van het onderwijs én van de media niet treffender illustreren.

 


Het hiernavolgende bericht vat precies samen wat er aan de hand is in het onderwijs. Iedereen moet leren samenleven met een generatie jongeren voor wie kennis en inzicht wat anders betekent dan geheugentraining met papegaaienkracht.
“Welke kaart kun je het beste raadplegen als je een vakantieplek zoekt met een kleine kans op regen? Die vraag kreeg een Nederlands meisje van negen op een schooltoets. Ze koos niet de klimaat-, toerisme- of natuurkundige kaart uit het handboek, maar opteerde voor de ‘buienradar’ op het internet. Of hoe ze met één antwoord aantoont hoe verouderd het schoolsysteem is.”


 

Informatie is een startpunt.

Dankzij nieuwe media is deze steeds up-to-date, dynamisch, onmiddellijk beschikbaar en democratisch, want gratis. Kennis waarmee gewerkt wordt, is uniek, waardevol en kostbaar. Dit heeft grote gevolgen. Leraren en proffen moeten af van hun rol als memorietrainers. Informatie-overload en hoe daarmee omgaan is een veel belangrijkere leeruitdaging.

 

Kennis komt niet uit het geheugen.

Gebruiksroutines daarentegen moeten wel repetitief getraind worden. Dit leidt tot ervaring. Leve de studie/werkstages dus. Machines die zichzelf beter kunnen updaten dan de leraar zijn vakliteratuur via boeken kan bijhouden, zijn essentiële instrumenten geworden. Het zijn de potloden van de 21ste eeuw, een instrument waarmee men moet leren werken. Sommige studenten kunnen daar beter mee overweg dan hun professor. Dat is op zich geen schande, want leraren moeten zingevers zijn en voortrekkers van inzicht en analyse. Geen bodybuilders van het geheugen. Alleen zo kunnen ze in deze servicemaatschappij toegevoegde waarde creëren. Column: We moeten af van de examendefinitie: twee uur doen alsof het internet niet bestaat | Jan Callebaut


21e eeuwse vaardigheden


Hoe toets je 21e eeuwse vaardigheden?

http://www.onderwijsvanmorgen.nl/hoe-toets-je-21e-eeuwse-vaardighedenToetsuitslagen. Ze zeggen iets over hoe je ervoor staat. Handig. Van alle leerlingen samen zeggen ze iets over de kwaliteit van het onderwijs op je school. Handig. Ze managen de verwachtingen van je toekomstige werkgever of vervolgopleiding. Handig. Goed dus, dat het Centraal Schriftelijke Examen en de CITO-toets er zijn.Of is dat maar een deel van het verhaal? We leven immers in de 21e eeuw. De alomtegenwoordige turflijsten zeggen niet zo heel veel meer dan hoe je past in het huidige systeem. En over je parate kennis en vaardigheden natuurlijk. Belangrijk, maar in de werkelijkheid van nu, en zeker die van morgen, hebben we daarnaast vooral informatie nodig over hoe we scoren op indicatoren voor succesvol leren en leven, zoals (op afstand) samenwerken, je gemakkelijk aanpassen, creatief denken, authenticiteit, probleemoplossend vermogen en inter- en intrapersoonlijke vaardigheden. Noem het de 21e eeuwse vaardigheden.

Maar nu komt het lastige. Toetsen van wat je goed of fout kunt rekenen is gemakkelijk. Een ‘d’ waar ‘dt’ had moeten staan is gewoon een punt eraf. Met rode pen! Maar hoe toets je 21e eeuwse vaardigheden? Wanneer heb je objectief gezien een 7,5 verdiend voor creativiteit, een 8 voor kritisch denken en een 6 voor probleemoplossend vermogen? Of nog lastiger: hoe weet je wanneer je het voor een specifieke baan of vervolgopleiding gewenste niveau van zelfsturend vermogen hebt bereikt Hoe toets je 21e eeuwse vaardigheden?

5 tips om YouTube te gebruiken in eLearning

In de afgelopen jaren is YouTube uitgegroeid tot een centrale plaats voor het delen van video. Het kan echter ook een waardevol leermiddel zijn dat door eLearning professionals gebruikt kan worden om e-learning cursussen meer interactief, leuk en informatief te maken. Sterker nog, het heeft de kracht om een saai of ingewikkeld onderwerp om te zetten in een spannende en boeiende eLearning cursus.

 

Maak afspeellijsten die een bepaald onderwerp behandelen.

YouTube geeft je de mogelijkheid om afspeellijsten te maken. Je kunt een afspeellijst voor elk onderwerp van de e-learning cursus aanmaken, zodat de leerlingen snel toegang tot relevante video’s hebben die ze zal helpen om meer concrete informatie over een onderwerp te verkrijgen. Dit maakt het een ideaal hulpmiddel voor asynchrone cursussen, gezien het feit dat e-learning professionals binnen hun cursus kunnen verwijzen naar video’s binnen de afspeellijst, zonder de individuele relatie voor elke video te hoeven tonen.

Maak webinars die leerlingen kunnen gebruiken als achtergrond informatie.

YouTube geeft eLearning professionals de mogelijkheid om video’s aan specifieke leerlingen aan te bieden nadat de eLearning cursus is beëindigd. Deze video’s (dit zijn webinars of presentaties), kunnen als waardevolle achtergrond informatie dienen voor leerlingen om hun geheugen op te frissen over een bepaalde module of als een voorbereiding op een examen. Met deze video’s kun je ook nieuwe leerlingen aantrekken, of deze video’s kunnen dienen als visitekaartje voor potentiële nieuwe leerlingen.

Laat leerlingen hun eigen YouTube-video’s maken om de kennis beter te laten beklijven.

Waarom zou je niet leerlingen vragen YouTube-video’s te maken als samenvatting van wat ze geleerd hebben? Dit zal niet alleen helpen om het behoud van kennis te stimuleren, maar het zal ze ook in staat stellen hun ontwerpvaardigheden en creativiteit te vergroten. Zorg er wel voor dat de leerlingen steeds duidelijke richtlijnen krijgen voor het maken van de video. (wat MOET er in komen, hoelang mag de video worden, etc). Geef ook, als je daar zelf al klaar voor bent, een lijst met video tools aan waarmee ze de video’s kunnen maken. TIP: ikzelf laat de leerlingen in een eerdere les uitzoeken welke (online) tools er zijn om een video mee te maken.

Gebruik privacy-instellingen om de video’s te delen met alleen bepaalde groepen.

De YouTube privacy-instellingen kunnen worden aangepast voor al de video’s die je hebt geüpload. Als je bijvoorbeeld wilt dat iedereen toegang heeft tot een video, kun je de privacy instelling op “public” instellen. Als je echter wilt dat slechts een geselecteerde groep van leerlingen de video mogen dan kun je deze instellen op “privé”, waarbij ze via een link toegang krijgen tot de inhoud. Dit is ideaal voor eLearning professionals waarbij de video’s alleen bekeken mogen worden door betaalde leden.

Annotaties en links toevoegen.

Je kunt snel en eenvoudig aantekeningen toevoegen aan video’s die leerlingen aan kunnen klikken om direct toegang te krijgen tot online artikelen, websites, of andere video’s. Hierdoor kunnen leerlingen direct informatie online bekijken en blijven ze volledig ondergedompeld in de totale e-learning ervaring.

 

Er zijn verschillende manieren om YouTube te gebruiken in e-learning. Het beste van alles is echter wel dat  YouTube eenvoudig kan worden geïntegreerd in vrijwel elke e-learning cursus, vanwege de veelzijdigheid van het platform. Dus, als je toevallig op zoek bent naar een manier om video’s en interactief leermateriaal op te nemen in je e-learning cursussen, dan kan YouTube misschien wel de ideale oplossing zijn.

 

Hebben ze jouw instructievideo wel bekeken?

Als je je klas geflipt hebt, dan heb je in ieder geval al wat video’s als huiswerk opdracht gegeven aan je leerlingen. Je kunt je video’s natuurlijk plaatsen in de ELO, in Edmodo, op YouTube of waar dan ook, maar krijgen de leerlingen dan wel precies de goede informatie? Weten ze waar ze naar gaan kijken en bovenal; weet jij of ze ook echt hebben gekeken?

Relevante informatie toevoegen

Het is belangrijk dat een video een duidelijke toelichting meekrijgt, omdat de leerling wel het leerdoel moet weten, of moet weten welke opdracht eraan gekoppeld is. Onderzoek heeft reeds aangetoond dat alleen het bekijken van een instructievideo niet voldoende is. Er zijn wel wat randvoorwaarden aan verbonden. Zo moet de leerling weten waarom de video bekeken moet worden, wat er van hem verwacht wordt, maar ook hoelang de video duurt en wat erin wordt uitgelegd.

Hou ze bij de les

Tijdens het bekijken van een instructievideo, waarbij de leerling weet wat er van hem verwacht wordt, is het toch nog moeilijk om de aandacht erbij te houden. Het is en blijft natuurlijke een lesvideo, dus er al snel iets anders wat interessanter is. Zeker als de video ook nog eens onbedacht is gemaakt en saai is ingesproken. Let er dus op dat je je lesvideo levendig inspreekt en dat je de informatie die je geeft relevant is. Humor gebruiken is ook een must.

Less is more

De spanningsboog van een gemiddelde leerling is ongeveer 3 minuten tijdens het kijken van een lesvideo. Dan moet er al weer iets actiefs gebeuren. Als je heel wat hebt uit te leggen, moet je er voor zorgen dat de informatie in kleine hapklare brokken wordt aangeboden. Dit kun je doen door bijvoorbeeld op Youtube een afspeellijst aan te maken met daarin je korte video’s. Je kunt dan per video een korte uitleg bijvoegen.

Interactief

Hebben ze jouw instructievideo wel echt bekeken?
Hebben ze jouw instructievideo thuis wel echt bekeken? Meten is weten. Maak je video interactief en hou ze bij de les.

Wil je zeker weten dat de leerlingen thuis de video’s bekijken, maak deze dan interactief. Op Youtube kan dat niet, maar als je gebruik maakt van Zaption, dan kun je op bepaalde momenten in je video’s teksten toevoegen, gesproken instructies en vragen of zelf een hele quiz toevoegen. Zo blijft de leerling actief bezig met de lesstof en kun je achteraf precies zien wie welke video heeft bekeken en kun je de antwoorden op de bijgevoegde vragen bekijken.

 

Differentiëren in het huiswerk

Door je huiswerk video’s te plaatsen op Youtube en vervolgens (delen daarvan) via Zaption aan te bieden (Je maakt in Zaption een link naar je youtube video) of direct je video’s te uploaden naar Zaption, kun je zelfs direct differentiëren. Je moet dan wel een PRO account hebben, want dan kun je namelijk n.a.v. de gegeven antwoorden in de video, springen naar andere delen van je video. Zo kun je dus optimaal differentiëren zelfs al tijdens het huiswerk. De leerling wordt op zijn wenken bediend, want hij kijkt altijd naar relevante informatie en hoeft niet onnodig naar saaie delen te kijken die hij allang snapt.

Niet het wiel opnieuw uitvinden

Natuurlijk is het maken van goede instructievideo’s een tijdrovende klus en wil je gewoonweg snel de juiste informatie geven. Ook dat is geen enkel probleem, want is het gezegde niet “beter goed gejat, dan slecht bedacht”?  Op Youtube zijn echte heel video’s te vinden die delen bevatten die je prima zou kunnen gebruiken. Deze delen kun je in Zaption verwerken door de video in zijn geheel te ‘importeren’ en vervolgens via de ‘sliders’ alleen dat kleine deel te laten zien wat relevant is. Met het pro account van Zaption kun je zo meerdere delen van bestaande video’s gebruiken.

Edmodo koppeling

Edmodo is een veel gebruikt platform om de lessen geflipt aan te bieden. Voor de niet kenners: Het is een soort Facebook, waarbij je als docent alles in hand hebt. Je kunt groepen aanmaken, opdrachten geven, documenten delen, toetsen maken etc. Wereldwijd zijn er meer dan 30 miljoen gebruikers.
Waarom begin ik nu over Edmodo? Welnu, je leerlingen kunnen inloggen middels de ‘login met Edmodo’ knop. Dat scheelt weer het aanmaken van een account voor je leerlingen…

Zelf gratis Zaption gebruiken

Wil je zelf eens proberen of een interactieve video voor jou lessen werkt, probeer dan eens Zaption. Je krijgt zolang de actie duurt in ieder geval 2 maanden gratis de PRO versie, maar zelfs met de gratis versie kun je prima uit de voeten. Ik ben er erg enthousiast over. Het is duidelijk, overzichtelijk, eenvoudig, online en professioneel.

Probeer nu zelf gewoon eens Zaption en verras je leerlingen met interessante video’s en verras jezelf met duidelijke voortgangsinformatie van je leerlingen.

Flip je les met Zaption.

 

Hoi, en andere manieren om je instructievideo saai te beginnen

Concrete tips voor het maken van een instructie-video:

Maak geen saaie video voor je leerlingen

Ik heb gemerkt dat veel instructievideo’s beginnen met een “hallo” en een inleiding over wat er besproken gaat worden. De snelheid en de toon van praten over de video’s is meestal niet hoe je met iemand zou praten in het echte leven.
Als je in de les dingen vertelt, doe je dat ook op een bepaalde duidelijke manier. Bij het maken van een instructievideo is dat niet anders.

Hier zijn mijn tips voor het maken van een instructie-video:

Hou het kort
1-3 minuten maximaal.  Je kunt altijd nog een 2e video te maken. Persoonlijk ben ik een voorstander van het maken van halve minuut video’s. Kleine segmenten nodigen meer uit om te bekijken dan een video van 5 minuten.

Maak een afspeellijst
In plaats van het maken van een 10 minuten durende video, kun je beter 10 video’s van een minuut maken. Zet ze samen in een afspeellijst op YouTube. De afspeellijst stapt automatisch door naar de volgende video, zodat het lijkt alsof het één lange video is, maar op deze manier kun je de video’s duidelijk labelen per video-segment om leerlingen te helpen zich te focussen op de juiste informatie.
Het andere voordeel is als je een fout hebt gemaakt, je alleen dat ene segment opnieuw hoeft op te nemen.

Praat normaal
Maak “oogcontact.” Kijk naar de camera, doe alsof je eigenlijk echt face to face praat met iemand. Je moet nu misschien wel duidelijk  articuleren, maar je hoeft niet super traag praten. Het mooie van video is namelijk dat het toch steeds weer opnieuw kan worden afgespeeld.

Wees persoonlijk
Als hetgeen je wilt vertellen een tekst is die je opleest, schrijf het dan gewoon op, maar maak er geen video van. Het is sneller voor jullie beiden. Als je gebruik maakt van een video laatdan je persoonlijkheid goed uikomen, en probeer natuurlijk grappig te zijn, zonder de inhoud tekort te doen. Het moet namelijk wel uitnodigen om te kijken naar een video en dat mag best leuk zijn.

Lees niet voor
Uit eigen ervaring weet ik wel dat je niet moet voorlezen van een tekst. Dat is ongelooflijk saai voor de kijker, maar,…..
Als je niets opschrijft, dan ga je ‘denken’ tijdens het maken van je video met als gevolg dat je monotoner klink en langzamer gaat praten. Kijk je video maar eens terug, dan merk je het wel. VideoTip: schrijf alleen wat kernwoorden op een blaadje, dan vergeet je niets.

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

http://www.tekrevue.com/tip/record-iphone-screen-quicktime/The ability to record an iPhone or iPad screen has long been available, but it required some work to get it going, such as jailbreak-only apps or AirPlay. With OS X Yosemite and iOS 8, Apple has now made recording the iPhone or iPad an easy and simple task. The key is QuickTime.

To record iPhone or iPad output on your Mac, make sure you’re running OS X Yosemite and iOS 8. Then connect your iPhone or iPad to your Mac using a Lightning cable. Note that you may need to “Trust” your Mac before the iPhone will work.

Launch QuickTime and select File > New Movie Recording from the menu bar. Alternatively, you can use the keyboard shortcut Option-Command-N. This will launch a new QuickTime window for video recording. By default, QuickTime will activate your Mac’s built-in iSight camera, but ignore that and find and click on the small downward-facing triangle next to the record button. This lets you select an alternate recording source, which now includes your iPhone or iPad.

Select your iPhone or iPad from the list and you’ll see your device’s screen replicated in the QuickTime window. To provide that extra bit of professional polish, Apple automatically shows a clean iOS status bar, with full cellular reception, a full battery, and the historic 9:41 AM time setting, making your own iPhone recordings look just like Apple’s.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]The QuickTime recording also recognizes iPhone or iPad rotation[/social_quote], so you’ll see the preview window on your Mac switch aspect ratios as you rotate your device.

The recording itself is near real-time, but there is some noticeable lag between performing an action on your device and seeing the action occur in the QuickTime window. This won’t be an issue for actual iPhone recordings, as the software will sync audio and video for the final output, but this does mean that you won’t want to use this feature while live to play games or perform tasks that require minimal latency.

As for audio, you can either record your iPhone or iPad screen and add audio later during post and editing, or [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]you can record audio live with the video[/social_quote]. Using the same drop-down menu from which you selected your iPhone screen, select the desired source you’d like to use for audio. This can be your Mac’s built-in microphone for narration, a third-party audio source, or the iPhone itself if you want to record the sound and music produced by the apps you plan to demonstrate.

When you’re done recording, just hit the stop button in the QuickTime preview window. You can then save the recording as a QuickTime movie (.mov) on your computer, or use the presets at File > Export to create a version optimized for certain resolutions or devices.

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

10 Pocket websites over video in je klas

Ik gebruik best wel regelmatig Pocket om interessante artikelen tijdelijk te bewaren. Nu zag ik dat ik een aantal artikelen had bewaard over video gebruik in je klas. Bij deze met jullie gedeeld. Het is van alles en nog wat, maar gaat over videogebruik in je klas.


 

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]8 Overlooked Useful YouTube Tools[/social_quote]: When most people think about YouTube they think sharing videos and or about all of the videos they can discover. Most people don’t think about the useful editing tools that are built into YouTube. The YouTube video editor has some useful features for teachers and students. 1. – Tags: youtube – http://www.freetech4teachers.com/2013/06/8-overlooked-useful-youtube-tools.html#.UcIzR-e1mNo

A Beginner’s Guide to Creating iPhone Videos for the Virtual Classroom: You have probably used your iPhone to make videos of your friends and family. Have you thought about using your phone to make educational videos for the virtual classroom? This post will show you how. Often, when videos are made on the iPhone, the sound quality is poor and the footage is shaky. – by Theresa – Tags: youtube – http://blog.wiziq.com/creating-iphone-videos-for-virtual-classroom/

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]5 Ways to Add Interactive Elements to Your Videos:[/social_quote] Over the last few days I’ve featured a couple of free tools for adding interactive elements to your videos. In the last year I’ve reviewed a few other services and methods for doing the same thing. This is a round-up of the ways that you can add interactive elements to your videos. – Tags: youtube – http://www.freetech4teachers.com/2013/02/5-ways-to-add-interactive-elements-to.html#.UZ0VsqJU_Hg

Lights, Camera, Action! Learn From 7 Digital Filmmaking Schools On YouTube: There is an apocryphal story of Steven Spielberg sneaking into Universal Studios in an attempt to see what filmmaking was all about behind the scenes. The story was a fantasy. But what’s true is that one of our favorite directors was a prodigious talent from his teens. – by Saikat Basu – Tags: youtube – http://www.makeuseof.com/tag/lights-camera-action-learn-from-7-digital-filmmaking-schools-on-youtube/

The best iPad apps for video editing: If you are an amateur videographer, or you just want to play around with your iPad videos, then check out our list of the best video editing apps for your iPad. Sure, it’s easy editing and capturing videos from your iPad, but it takes real skill to make your output look as presentable. – by Cherry Mae Torrevillas – Tags: youtube – http://www.apppicker.com/applists/2013/3/28/The-best-iPad-apps-for-video-editing

Build a global audience on YouTube by translating your captions: Growing a global audience on YouTube means having your videos reach many people, speaking many languages. So today we’ve made it easier for you to translate YouTube video captions into more than 300 languages. – by Jeff Chin, Brad Ellis – Tags: youtube – http://youtubecreator.blogspot.it/2012/09/build-global-audience-on-youtube-by.html

15 Great Video Sites for Educators: YouTube: The undisputed king of all video sites. Whilst all the others are great and offer you a little more safety in regards to content, pretty much all the great content from those sites can also be found here in most cases. – Tags: youtube – http://www.edgalaxy.com/journal/2012/9/3/15-great-video-sites-for-educators.html

4 Cool Stop Motion Apps for iPad: Creating stop motions can be a whole lot of fun. In order to make great ones, you need some experience in this area. But having the right tools could always help. Here are a few iPad apps you can use to create stop motion animation on your tablet: – Tags: youtube – http://ipad.appfinders.com/cool-stop-motion-apps-for-ipad/

Take Screenshots And Make Video Demos With Best Free Screen Capturer: Screen capture tools help extend the functionality of the Windows Print screen button by providing additional functionality. While there are a number of good screen capture tools, seldom does one find an application that also provides the functionality of making screencasts. – Tags: youtube – http://www.free-power-point-templates.com/articles/take-screenshots-and-make-video-demos-with-best-free-screen-capturer/

5 Best Cloud Video Editing Tools: In recent years we have seen many cloud based services offering users the opportunity to work and save their projects to the cloud. Some examples include, cloud accounting  and online project management services. – by Youtube Video Editor – Tags: youtube – http://www.free-power-point-templates.com/articles/5-best-cloud-video-editing-tools/

Gepersonaliseerd leren: nu handelen!

Onderwijs op maat

Het leren voor hedendaagse leerlingen wordt niet meer volledig afgedekt met een systeem dat al sinds de 19e eeuw bestaat. De manier waarop we ons onderwijs in Nederland nu organiseren is op korte termijn onbetaalbaar en te weinig toekomstgericht.

Het bieden van onderwijs op maat, dat aansluit bij het niveau en de talenten van een leerling, wordt steeds belangrijker binnen het voortgezet onderwijs. Steeds meer scholen willen hun onderwijs (verder) inrichten op de individuele behoeften van leerlingen en technologische ontwikkelingen stellen hen hier ook steeds beter toe in staat. Persoonlijke leerroutes zullen in de komende vijf jaar steeds meer ingeburgerd raken.
Sinds het klaslokaal bestaat, bestaat er een situatie waarin één docent voor een groep leerlingen of studenten staat. Iedereen krijgt hetzelfde materiaal, omdat individuele aandacht voor dertig leerlingen niet mogelijk is. [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]De snelle digitalisering biedt kansen onderwijs op maat te geven[/social_quote], of het nu om kleuters of universitaire studenten gaat.

Definitie van gepersonaliseerd leren

Gepersonaliseerd leren is het leerproces waarbij leerlingen op hun eigen wijze en in hun eigen tempo werken aan de leerdoelen. Per vak, leerinhoud of onderdeel wordt afhankelijk van de prestaties en voorkeuren van de leerling een op de leerling aangepast programma voor herhaling, verdieping en/of verrijking aangeboden. Bij gepersonaliseerd leren zijn leerlingen en leraren, ieder met een eigen rol, samen verantwoordelijk voor het leerproces.

Bij gepersonaliseerd leren staat de individuele leerling centraal en organiseert de leraar een uitdagend onderwijsproces rondom de leerling. De leeromgeving maakt vraagsturing door de leerling mogelijk, waarbij rekening wordt gehouden met de interesses en leerstijl van de leerling. De leerling wordt uitgedaagd door bij realistische vraagstukken de eigen creativiteit te ontwikkelen. Spannende opdrachten die regelmatig ook samen met andere leerlingen moeten worden uitgevoerd, educatieve games en directe feedback maken onderdeel uit van het leeraanbod. Op die wijze wordt iedere leerling gestimuleerd het maximale uit zichzelf te halen. Gepersonaliseerd leren kan deels plaats- en tijdonafhankelijk plaatsvinden waarbij een virtuele leeromgeving een belangrijke rol speelt; de fysieke aanwezigheid van de leraar als vakdocent of coach is daarbij niet op alle momenten noodzakelijk.

Deze manier van leren heeft de volgende kenmerken:

  • Het gaat om zichtbare prestaties, waarbij het streven naar meesterschap belangrijk is.
  • Er wordt gebruik gemaakt van expliciete, meetbare en motiverende leerdoelen.
  • Lerenden laten zien dat ze bekwaamheden beheersen. Dat wordt beoordeeld.
  • Lerenden ontvangen vaak geïndividualiseerde feedback. Het oplossen van problemen en hoger orde denken nemen een belangrijke plaats in binnen dit concept.

Verschillende leerstijlen

Leerlingen hebben verschillende leerstijlen, en verschillen qua tempo en leerstrategie. M.b.v. ICT kunnen leerlingen, binnen de door de docent aangegeven kaders, hun eigen leertrajecten uitstippelen. Voor leerlingen met bepaalde leerproblemen (dyslexie, dyscalculie) biedt ICT een groot scala aan remediërende programma’s, waardoor het voor docenten mogelijk wordt om maatwerk te bieden.

De rol van de docent

De docent vervult als professional een sleutelrol bij het realiseren van het rendement van het onderwijs. Binnen het gehele pakket aan leermiddelen, dat de docent ten dienste staat speelt digitalisering een steeds belangrijkere rol. Een docent die in staat is ICT op een juiste manier in te zetten bij het lesgeven, kan er voor zorgen dat de kwaliteit en opbrengsten van het onderwijs verbeteren. Met de integratie van computers en laptops in het onderwijs wordt de docent uitgedaagd de wijze van instructie aan te passen aan deze verandering.

Ik vind dat een leerkracht niet enkel de taak heeft de leerlingen bepaalde leerstof bij te brengen. Een leerkracht moet jongeren ook ‘levenservaring’ bijbrengen, de leerlingen leren hoe zich te gedragen tegenover derden, hoe om te gaan met culturele verschillen binnen de school en ruimer, hoe om te gaan met conflicten enzovoort. Een goede leerkracht leert dit niet enkel op een ‘schoolse’ manier aan de leerlingen, maar leert hen dit vooral door zelf het goede voorbeeld te stellen. Dat soort leerkracht wordt dan ook een vertrouwenspersoon van de leerlingen. Het is erg belangrijk dat de leerlingen de leerkracht vertrouwen, zodat zij met (alle) problemen bij hem of haar terecht kunnen. Zo wordt een leerkracht veel meer dan alleen maar iemand die leerstof aanbrengt.

Nu handelen

Met het digitaliseren van het onderwijs komen we denk ik steeds meer in de wereld van John Lennon terecht: “Life is happening to you while you are busy making other plans”. Voor mij betekent dat concreet: steeds minder grootse plannen maken met lange looptijden en niet wachten tot je alles weet of begrijpt. Gewoon beginnen met kleine aanpassingen, goed luisteren of de resultaten de goede kant op gaan en direct stoppen als dit niet zo is. Dit bottom-up prototyping komt er voor het onderwijs ook aan.

Werk samen als docent

http://www.meetup.com/Gepersonaliseerd-Leren/

 

Gepersonaliseerd leren: hoe leert de leerling in 2020?

Gepersonaliseerd leren: hoe leert de leerling in 2020?

Bronnen:

“Competentiegericht en gepersonaliseerd leren.” Competentiegericht en gepersonaliseerd leren | Wilfred Rubens over Technology Enhanced Learning. n.p., n.d. Web. 17 June 2014.

http://www.te-learning.nl/blog/?p=8220.

“Gepersonaliseerd leren (Leerling 2020).” Gepersonaliseerd leren (Leerling 2020). n.p., n.d. Web. 17 June 2014.

http://www.vo-raad.nl/dossiers/gepersonaliseerd-leren.

Redactie. “‘Gepersonaliseerd leren wordt de norm’.” ‘Gepersonaliseerd leren wordt de norm’ | Edukator. Edukator, n.d. Web. 17 June 2014.

http://edukator.nl/gepersonaliseerd-leren-wordt-de-norm-2/.

Tjeu, Geplaatst. “Persoonlijk leren.” Persoonlijk leren. Nl, n.d. Web. 17 June 2014.

http://gepersonaliseerdonderwijs.blogspot.nl/.

“vo-content.nl.” Definitie en visie gepersonaliseerd leren | vo-content.nl. content.nl, n.d. Web. 17 June 2014.

http://www.vo-content.nl/nieuws/definitie-en-visie-gepersonaliseerd-leren.

Frans. “Frans van der Reep.” Get in or Get Lost, een visie op onderwijs in de digitale wereld (2010) | Frans van der Reep. Frans van der Reep, n.d. Web. 8 May 2014.

http://www.fransvanderreep.com/2011/10/14/lost-een-visie-op-onderwijs-de-digitale-wereld/.

“Oorspronkelijke tekst.” Mijn visie op het onderwijs – DCS Eindwerk NL. n.p., n.d. Web. 8 May 2014.

https://sites.google.com/site/dcseindwerknl/visie-op-het-onderwijs.

“Visie op onderwijs en het gebruik van ict.” Visie op onderwijs en het gebruik van ict. n.p., n.d. Web. 8 May 2014.

http://www.clz.nl/visie-op-onderwijs-en-het-gebruik-van-ict/.

 

De 7 vormen van Blended Learning uitgelegd

De 7 vormen van blended learning uitgelegd

In de basis is blended learning een leer- en instructiemodel, welke 2 methoden combineert, namelijk het ‘gewone’ klas model en het computer ondersteunde lesmodel. De sterke punten van deze educatieve aanpak is de combinatie van zowel face to face en online lesmethoden in een geïntegreerde educatieve aanpak. Blended Learning is een groot begrip, een overkoepelende term, dat een aantal andere sub-methoden bevat.


Flipped classroom

Flipping the Classroom is een organisatievorm van onderwijs waarbij je klassikale ‘kennisoverdracht’ vervangt door video’s en eventuele andere vormen van online instructie. Leerlingen kunnen de kennis hierdoor buiten de schoolmuren en de reguliere lessen tot zich nemen. Er is zo meer klassikale tijd beschikbaar voor het beantwoorden van vragen, individuele aandacht, verdieping en activerende didactiek. [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Flipping the Classroom kan bijdragen aan gedifferentieerd onderwijs en maakt het voor leerlingen mogelijk om instructie te krijgen op hun eigen tempo.[/social_quote] Flipping the Classroom – Kennisnet

Face-to-Face Driver

Dit type zit het dichtst bij het traditioneel lesgeven. Bij deze benadering is het gebruik van online leren individueel bepaald. De meeste studenten krijgen klassikaal les en studenten die achter- of juist voorlopen werken op hun eigen tempo met behulp van een computer in het klaslokaal.

Rotation Model

In deze vorm van blended learning wisselt de manier van onderwijs volgens een vast schema. Face-to-Face onderwijs en online onderwijs wisselen elkaar hierbij af. Dit is vooral geschikt voor het basisonderwijs. 80 procent van de basisscholen in California dat aan blended learning doet, doet dit via het Rotation Model.

Flex Model

Scholen die grote getallen risicostudenten hebben, gebruiken vaak het Flex Model voor blended learning. Bij deze benadering is het materiaal online aangeleverd, maar krijgen studenten wanneer ze dit nodig hebben klassikaal hulp van een docent.

Online Lab Model

Voor scholen die minder middelen tot hun beschikking hebben, is het Online Lab Model een uitkomst. Dit type blended learning helpt studenten volledige cursussen te volgen. De student leert volledig online, maar dient naar een speciaal computer lab af te reizen om de cursus te voltooien. Hier worden ze begeleid door volwassenen die geen leraar zijn. Op deze manier kunnen scholen cursussen aanbieden waarvoor ze geen of niet genoeg leraren hebben, maar geeft studenten ook de mogelijkheid om in alle rust in een eigen tempo in een ruimte kunnen leren zonder andere studenten tot last te zijn.

Self-Blend Model

Populair op middelbare scholen is het Self-Blend model. Dit type blended learning geeft de student de mogelijkheid om lessen te volgen die hun opleiding zelf niet aanbiedt. Deze studenten volgen dus de traditionele lessen, maar vullen deze aan met online cursussen. Deze methode is alleen succesvol wanneer de student erg gemotiveerd is.  Het Self-Blend model is daarom ideaal voor de student die extra lessen wil volgen of onderwerpen wil leren die buiten het traditionele lessenpakket vallen.

De 7 vormen van blended learning uitgelegdOnline Driver Model

Dit type van blended learning is tegenovergesteld van het Face-to-Face Driver Model. Bij het Online Driver Model wordt het voornaamste lesmateriaal online aangeleverd en zijn klassikale lessen optioneel, want studenten kunnen eenvoudig chatten met leraren. Dit model van blended learning is ideaal voor studenten die meer flexibiliteit en vrijheid in hun dagelijkse schema willen. Deze vorm van blended learning is erg populair en het aantal leerlingen dat Online Driver programma’s volgt, groeit elk jaar met ongeveer 15 procent.

 

 


 

Hoe implementeer je blended learning?

Blended learning kan niet zomaar ingezet worden. Zo zal er commitment  moeten worden gecreëerd en er zullen er trainingen worden gegeven. Hieronder 4 stappen die je kan doorlopen om blended learning succesvol te implementeren.

Definieer academische doelen
Bedenk van tevoren welke blended learning model je wilt inzetten. Hoeveel tijd van een schooldag besteden studenten aan digitale content?

Bouw support
Wanneer docenten en studenten blended learning niet willen gebruiken, zal het gedoemd zijn te mislukken.
Door middel van een enquête kan de bereidheid om blended learning te gebruiken worden gemeten. Zorg voor stakeholders voor blended learning. Deze zullen belangrijk zijn voor de ontwikkeling en het accepteren van blended learning. Ook moet je bedenken of je kleine pilots wil starten om problemen te verhelpen.
Support  van docenten kan je krijgen door scholen te bezoeken die blended learning al gebruiken. Laat ze zien wat voor voordelen blended learning kan hebben.

Strategie en tijdlijn
Maak een plan op voor de komende jaren. Hierin komt ook te staan hoe blended learning wordt ingevoerd. Wordt dit in een keer gedaan of in fases?

Instructiemodellen
Er zijn veel verschillende types van blended learning. Bedenk van tevoren goed welk model je in wilt zetten. Elk model heeft zijn voor- en nadelen.

Platform en content
Maak een keuze welk platform je wilt gaan gebruiken. Het kan erg lastig zijn om een geschikt platform te kiezen. Bekijk daarom verschillende platformen en vergelijk deze met elkaar. Hetzelfde geldt voor de content. Welke content wil je gaan gebruiken. Is dit betaalde content? Gratis? Of maakt elke leraar zijn eigen content?

Meten impact
Het zal niet eenvoudig zijn om nauwkeurige en zinvolle gegevens te verzamelen over de impact van blended learning. Je zou kunnen meten hoeveel studenten doen aan blended learning en wat de mening is van docenten over blended learning, zijn ze nog gemotiveerd?


Bronnen:

Blended Learning Wijzer. De portal voor blended learning in het onderwijs. » Wat is blended learning, de modellen en de resultaten?

www.dreambox.com/blog/6-models-blended-learning

Educatorstechnology.com

Blended Learning Wijzer. De portal voor blended learning in het onderwijs. » Hoe implementeer je blended learning?

Tips

http://www.youtube.com/watch?v=9aGuLuipTwg

Papierloos werken met Evernote

Papierloos werken als docent is goed mogelijk met Evernote.

 

Papierloos werken als docent is goed mogelijk met Evernote.De wereld om ons heen verandert razendsnel. Helemaal als het gaat om de manier waarop we werken. Als docent moet je met je tijd mee. En dat betekent digitaliseren, slimmer gebruik maken van de apparaten die je al hebt en tijd besparen waar je kan. Omdat dit makkelijk gezegd is dan gedaan, zet ik wat tips op een rij.

Meer structuur
Doordat alles overzichtelijk is, maak ik nu ook takenlijsten. Ik heb dus heb veel meer structuur in mijn werkwijze aan weten te brengen en ben daardoor veel minder gefrustreerd (want ik kan alles terugvinden!). Ook mijn collega’s en leerlingen genieten hiervan. Tijdens vergaderingen en afspraken kan ik namelijk binnen no time documenten erbij toveren die ik met hen kan delen. Zo zorgt Evernote ervoor dat niet alleen ik, maar ook iedereen met wie ik samenwerk, een stuk efficiënter z’n werk kan doen. Een win-winsituatie dus.

 

Papierloos werken als docent is goed mogelijk met Evernote.

Evernote en een iPad, papierloos werken kan echt!

Thuis ben ik sinds enkele jaren langzaam aan het omschakelen naar zo papierloos mogelijk. Alles wat via mail of internet kan handel ik ook op die manier af en alle papieren documenten die ook maar vaag de moeite waard zijn om te bewaren worden ingescand en bewaard in Evernote. Als PDF’s, voorzien van tags en fulltext doorzoekbaar. Probeer dat maar eens te doen met je ordners.

Zolang je het niet halfslachtig aanpakt kan Evernote fungeren als jouw persoonlijk knooppunt van alle informatie, tekst, beeld, geluid. [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Evernote, Jouw ultieme schrijfblok waar je alles bij de hand hebt[/social_quote], waar je alles bij kunt schrijven, waar je alles kunt afvinken en -belangrijk- alles kunt weervinden wat je ooit in dat schrijfblok geschreven hebt. Je kiest zelf hoe je het gebruikt maar de mogelijkheden zijn enorm uitgebreid.

Evernote is ook mijn digitale nachtkastje geworden. Al die rapporten die ik nog wil lezen, die interessante artikelen, dat laatste nummer van Digitale Bibliotheek. Die gaan in Evernote in een eigen notebook. Zodat ik ze bij de hand heb als ik in de trein of een ander rustig moment ook eens de tijd heb ze door te lezen. Ik weet niet hoeveel kilo papier ik de laatste jaren -uiteindelijk ongelezen- weggegooid heb aan uitgeprinte rapporten en artikelen maar alleen al het niet meer hoeven mee te sjouwen ervan is een gigantisch pluspunt.

Hoe gemakkelijk is het?
Zoals met alles in het leven gaat het niet vanzelf. Een iPad (of een andere 10? tablet) en een Evernote account samen leveren niet meteen een georganiseerde eigenaar van die iPad op. Je moet kijken naar hoe je werkt, hoe je omgaat met digitale informatie, documenten en/of papieren stukken. Hoe georganiseerd ben je, hoeveel discipline heb je om een papierloze werkwijze consequent vol te houden? Op welke manier schiet je er ook wat mee op als je het vergelijkt met hoe je het nu doet?

Maar de tools zijn er. Een tablet, Evernote, een scanner voor het incidentele papieren stuk, je een beetje verdiepen in IFTTT.

 

5 gratis online tools om een instructiefilm te maken

5 gratis tools om een instructiefilm te maken

Een instructiefilmpje (screencast) is erg handig om je collega’s uit te leggen hoe bijvoorbeeld een ‘web 2.0’-tooltje of andere software werkt.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Tips voor het maken van een instructiefilmpje[/social_quote]

-Probeer het gekozen ‘screencast’-tooltje eerst uit. Zorg ervoor dat je alle mogelijkheden in je vingers hebt, voordat je het echte filmpje gaat maken.
-Met een niet te duur microfoontje kom je al een heel eind.
-Kies een rustig tijdstip om jouw filmpje te maken.
-Begin eerst met een draaiboekje (scriptje) te maken op papier.
-Maak de filmpjes niet te lang. Maximaal zo’n twee minuten film is meer dan genoeg.
-Verdeel het onderwerp van je filmpjes in “hapklare brokken”.
-Praat rustig, maar niet eentonig.
-Laat de bewegingen van de cursor en de opties waarop je klikt duidelijk zien.
-Maak een gratis account aan bij YouTube en begin een eigen kanaal.
-Maak bij ieder filmpje op YouTube een beschrijving bij de geüploade instructiefilmpjes.

5 online en gratis tools om een instructiefilmpje te maken:
#1. Screenr
#2. ScreenCastle
#3. Screencast-o-Matic
#4. GoView
#5. Screenbird

Zie ze allemaal op: 5 gratis online tools om een instructiefilmpje te maken « André Manssen blogt vanaf de Zijlijn…

Rubrics maken als beoordelingscriteria verslag

Als alternatief voor een toets heb ik deze week eens een keer de leerlingen een verslag of samenvatting laten maken van een hoofdstuk. Ik had dit eerder dit jaar ook al eens geprobeerd, (in de vorm van een samenwerkingsproject met een verslag en een presentatie per groepje) maar zonder goede richtlijnen en eisen van mijn kant werd dat een leuke bezigheid zonder structurele leeropbrengsten, althans niet voldoende wat mij betreft.
In het onderwijs noemen we dat dus gewoonweg een leermoment (voor de docent in dit geval….).

Deze keer heb ik het dus wat gestructureerder opgepakt en mij eens gestort op het maken van een rubric. Hiermee maak je een eisenlijst aan met een duidelijke beschrijving van hetgeen er in het verslag moet staan en op welke manier dat beschreven moet zijn. Hieronder heb ik mijn rubric staan die ik gemaakt heb. Het is nog niet perfect natuurlijk, maar de leerlingen kunnen hiermee aan de slag en ikzelf heb een instrument om het beoordelen concreet te maken. Ik heb deze rubriek gemaakt op de website : http://rubistar.4teachers.org

 

Rubrics: wat is dat nu?

Rubrics (in het Nederlands ‘rubrieken’) is de algemene naam voor beoordelingsinstrumenten die bestaan uit beschrijvingen van niveaus van beheersing of kwaliteit van aspecten van een taak of product. Een rubric heeft de vorm van een tabel.
De beschrijvingen van de niveaus worden vaak afgeleid uit de praktijk. Het hoogste niveau beschrijft een uitstekende prestatie, het laagste een (zeer) onvoldoende prestatie. 

Voordeel van een rubric is dat het voor beoordelaar én voor beoordeelde inzichtelijk wordt hoe beoordelingen en scores tot stand komen, meer dan bij directe scoretoekenning aan een prestatie of product.
Dat is vooral een voordeel bij complexe vaardigheden waarbij het soms niet eenvoudig is die eenduidig te beoordelen. Een rubric kan ook gebruikt worden om met collega’s van gedachten te wisselen over doelen en beoogde beheersingsniveaus (‘Wat willen we eigenlijk dat de leerlingen leren en laten zien?’)

Nadeel is dat het maken van een uitgebalanceerde rubric veel tijd kost, onder andere doordat in het begin bijstelling na gebruik raadzaam is. Een eenmaal gemaakte (en bijgestelde) rubric kan echter lang meegaan.

 

Meer op: Vakken – Rubrics

Toon van der Ven:

Ik werk sinds enige jaren met rubrics en ben daar heel tevreden over. Mijn studenten ook. Zij waarderen de duidelijkheid vooraf en achteraf. Een rubric leent zich namelijk heel goed voor gedetailleerde diagnose. In de voorbeelden is dat goed te zien: per deelvaardigheid of aandachtsgebied kun je aangeven hoe goed iemand gepresteerd heeft. Zodoende wordt ook duidelijk op welke deelgebieden iemand nog iets te leren heeft.

Daarmee wordt een rubric ook een instrument om zelfstandig leren, al dan niet in een schoolse situatie of bijvoorbeeld online (in een
webquest), te bevorderen. De precieze indicatie van (gewenste) niveaus en criteria geven duidelijke doelen en structuur. De bijbehorende
opdrachten winnen daardoor aan draagwijdte en zin. Voor zelfgeschreven opdrachten is geen kant-en-klare beoordeling beschikbaar.

Een nadeel vinden sommige mensen de gedetailleerdheid die een kenmerk van rubrics is. Je zou kunnen stellen dat een competentie niet een
optelsom van apart af te vinken deelgebiedjes is maar een holistisch samenhangend geheel van kennis, vaardigheden en attitude, dat ook als
zodanig beoordeeld moet worden. Kan ik volgen en ik denk dat de kracht van rubrics ook vooral in het diagnostisch gebruik ligt. Mijn studenten
vinden het vanzelfsprekend om een product een aantal malen in te leveren, te verbeteren en weer in te leveren. Het leerproces wordt zodoende ook helder. Ikzelf zie geen bezwaren tegen inzetten van rubrics bij eindbeoordelingen. Mijn studenten ook niet. Misschien komt iemand nog eens met een mooie oplossing voor een globalere vorm van toetsing die toch objectief en helder is. Dan zal ik daar ook graag gebruik van maken.

Toon van der Ven
Koning Willem I College
Den Bosch
t.vanderven@kw1c.nl

Het hele verhaal staat op: Community Engels

Zelf een rubric maken: RubiStar Home

RubiStar is a tool to help the teacher who wants to use rubrics, but does not have the time to develop them from scratch. RubiStar Home

 

 

Heb jij nog betere ideeën over het maken van een rubric of heb je een perfecte rubric gemaakt, geef dat dan hier even aan !