Weebly Vs. WordPress – Which Is Better For You

Weebly Vs. WordPress – Which Is Better For You

http://www.longtailpro.com/weebly-vs-wordpress/Welcome to Weebly vs. WordPress.

I’ll start by saying that I’ve used both of these platforms for years, and I’ve successfully grown and maintained high traffic websites using each one of these. So I feel as if I can deliver a pretty fair comparison of the 2 systems and hopefully help you decide which is best for you.

I’ll also say that there is no “loser” here, at least in my mind. Both systems are viable options for running your website, they are just different and cater to different needs. Let’s look at some of the details:

Weebly is a website builder that is designed to make the process of creating and customizing a website very simple

You start by going to Weebly.com and creating a free account, and moments later you are building your website using their online design tool. It is a “drag and drop” interface, which means that you click on elements like a title, text block, image, etc. and drag it to where you want it on your website.

Weebly is built with the beginner in mind, but it has really grown up over the years to allow for a full online store and e-commerce solution for those who need it. As for ease of use, it just doesn’t get much simpler than Weebly.

You start by choosing a theme, which is the main look of your website. You then add pages and make customizations until you’re happy, and publish your site. By default, your site is on a subdomain of Weebly such as SITE.weebly.com. You can connect your own domain with Weebly, so it’s just “Yoursite.com.”

For our purposes, we are focused on comparing Weebly to WordPress.org – not WordPress.com.

WordPress.com is primarily a free blogging platform which uses a subdomain like SITE.wordpress.com. If you want to upgrade to using your own domain and more file storage, etc. then you’ll pay about $99 per year.

You’ll begin adding pages and posts, as well as making other customizations to the site. Since you’ve already got your domain and hosting in place, as you publish pages and posts they will go live immediately.

I’ll say it again: it just doesn’t get much simpler than Weebly.

I had used Weebly before WordPress, and I used to think that WordPress would be some big blank page where I would have to start typing in HTML code. Fortunately, that isn’t the case at all.

It isn’t drag and drop, but once you figure out where everything is, it isn’t difficult to create blog posts and pages. However, there is a little bit of a learning curve when you’ve never used WordPress before. I think people who’ve used WordPress for awhile may take these for granted, but some of the set up steps you should take aren’t obvious, and WordPress doesn’t automatically walk you through them.

Weebly has a much clearer path to starting as a beginner and getting a good looking site with all the bases covered up and live. So when friends or acquaintances ask me what they should use to build their website, I always suggest that they start with Weebly. Weebly Vs. WordPress – Which Is Better For You

 

Twitter, Facebook of toch Edmodo?

Social media in het onderwijs

Social media in het onderwijs gebruiken?

Scholen hebben vaak het gevoel ‘iets te moeten doen met social media’ maar weten niet goed hoe ze dat moeten doen. Jammer, want met social media zet je de school op de kaart.   Het gebruik van social media in de les, maar ook daarbuiten kan ook heel veel voordelen opleveren.
Ik heb in het verleden wel eens een Facebook groep aangemaakt en een Facebook pagina voor mijn eigen lessen, maar schrok eigenlijk direct van het ‘resultaat’. Niet alle ouders vonden het zo’n goed idee dat hun zoon of dochter van school op Facebook moest. Ja, daar sta je dan met al je enthousiasme. Sociaal leren is toch vanzelfsprekend? Maar de ouders hebben natuurlijk ook wel weer gelijk. Als school kun je het niet ‘verkopen’ dat de leerlingen verplicht op Facebook of Twitter moeten met alle gevaren van dien.

Het veilige alternatief voor Facebook:

EdmodoEdmodo (zie onderaan deze post) was voor mij het walhalla. Alles wat ik wilde bereiken met social media kon ik nu wel inzetten als een gewone onderwijstool. Hier konden de ouders niets van zeggen! Waarom dan wel? Heel simpel: Ik kan namelijk met Edmodo groepen aanmaken (net als Facebook), maar nu heb ik wel alles zelf in de hand. Leerlingen kunnen nooit een bericht aan een klasgenoot alleen plaatsen (anti-pesten!) en als docent kun je zelfs bepalen of er überhaupt wel iets gepost mag worden door leerlingen in je groep. De schoolleiding hoefde ik ook niet te informeren over mijn onderwijstool (Het is ‘maar’ een tool en het is gratis en in het Nederlands). Daarbij kun je ook nog veel meer schoolse zaken regelen met Edmodo. Ik zet er wat op een rijtje:

  • Toetsen afnemen en (desgewenst gedeeltelijk) automatisch laten nakijken.
  • Differentiëren door subgroepen aan te maken.
  • Ingeleverde opdrachten beheren (wie heeft wat en wanneer ingeleverd)
  • Interessante informatie delen met leerlingen om zo de lesstof te verdiepen.
  • Ouders online informeren (denk eens aan al die formulieren die kinderen ‘meenemen’ naar hun ouders en thuis nooit halen).
  • Samenwerken met collega’s.
  • Informatie delen met docenten uit de hele wereld.
  • Rubrics gebruiken om werkstukken eerlijk te beoordelen en zo de resultaten te bevriezen.
  • etc, etc

Gebruik je Edmodo nog niet in je les en wil je zelf eens gratis Edmodo uitproberen? klik hier. 


Facebook: Voor, tijdens of na de les? Ken je leerlingen!

http://www.ralfhillebrand.nl/social-media/facebook-voor-tijdens-of-na-de-les/Ik hoor je denken, wat moet ik met al die onzinnige berichten van studenten waarin ze laten weten wat ze dit weekend gaan doen, hoe hun vakantie is, wat ze eten en wanneer ze gaan slapen…….. Nou niets of misschien toch wel? Het klopt dat als je als docent op facebook “vrienden” wordt met je studenten je dit soort berichten tegen komt, je hoeft ze echter niet te lezen. Wat dan wel jammer is is dat er een hoop informatie die van belang kan zijn bij de begeleiding van je studenten verloren gaat.

Zelf feliciteer ik altijd de jarigen via facebook maar ook met het behalen van hun rijbewijs of andere belangrijke gebeurtenissen. Ik bekijk facebook drie tot vier keer per dag. Het aantal nieuwe berichten is dan beperkt. Het leuke aan feliciteren en complimenteren via facebook is dat het zorgt voor een andere dynamiek in de klas. Studenten die je ‘s ochtends vroeg feliciteert komen anders je lokaal binnen. Ze waarderen je betrokkenheid!
Lees het hele artikel op: Facebook: Voor, tijdens of na de les? | Docent 24/7


Twitter om contact met de ouders te versterken:

Een mooi voorbeeld van de St. Maartenschool:

https://twitter.com/Maarten_school/status/656801607376609280

 

Social media gebruik op school heeft echter ook risico’s!

Er kleven natuurlijk ook de nodige ‘gevaren’ aan het gebruik van social media. Je plaatst namelijk wel berichten in een kwetsbare en beïnvloedbare groep; je leerlingen. Je moet je dus wel altijd bewust zijn van het feit dat je leerlingen ‘meekijken’. Je moet je dus afvragen? Wil ik dat wel? Dit kwam recentelijk in het nieuws:

Hitsig appje leraar per ongeluk naar leerlingen

http://nos.nl/artikel/2061507-hitsig-appje-leraar-per-ongeluk-naar-leerlingen.htmlEen leraar van een scholengemeenschap in Horn is pijnlijk in de fout gegaan met het sturen van een whatsappje. Hij voerde een erotisch getint gesprek met zijn partner, maar stuurde een foto van zijn geslachtsdeel per ongeluk naar leerlingen in een … Hitsig appje leraar per ongeluk naar leerlingen


  • Als docent actief zijn op Facebook, is dat eigenlijk een goed idee?
  • En welke informatie moet je dan wel en niet op je profielpagina plaatsen?
  • Is het verstandig als docenten actief zijn op Facebook?
  • Moet je als docent vriendschapsverzoeken van studenten toestaan?
  • En welke informatie kun je beter wel en beter niet plaatsen op je profielpagina?


Toestaan of verbieden?

Juridische vraag: kan school Facebook verplichten?

https://www.security.nl/posting/428374/Juridische+vraag%3A+kan+school+Facebook+verplichten%3FVraag: Op de basisschool van mijn kind (groep 7 en 8) wordt af en toe gewerkt met sites als Facebook of WhatsApp, bijvoorbeeld om foto’s van schooluitjes te delen of leerlingen samen te laten werken aan een opdracht. Dat heet dan ‘mediawijsheid’ maar ik vind het geen prettig idee dat mijn kind van 11 aan zo’n dienst ‘moet’. Ik heb de school al gewezen op de minimumleeftijd van 13 jaar die die diensten hanteren, maar men zegt dat dat alleen in Amerika geldt. Klopt dat, en hoe kan ik de school toch tegengas geven?

Mag dat zomaar?
De vraag is dan dus, is het normaal om op je 11e op WhatsApp of Facebook te gaan zitten? Ik denk van niet, maar ik ken eerlijk gezegd ook geen onderzoek naar die leeftijdsverdelingen. Dat betekent dan dat er toestemming van de ouders nodig is. De vraagsteller kan dus weigeren zijn kind een Facebook- of WhatsApp-account te geven, en de school kan dan op haar hoofd gaan staan maar het gebeurt niet.
Juridisch dan. Want praktisch gezien stel je je kind best wel op een achterstand: hij mist de interactie via die groep, misschien wel huiswerk. En dat is op die leeftijd behoorlijk vervelend. Ook sta je dan al snel bekend als dat kind met die gekke vader of moeder, want wat is immers het probleem met Feesboek, dat gebruikt toch iedereen?
Lees het hele artikel op: Juridische vraag: kan school Facebook verplichten? – Security.NL

In plaats van de boel te verbieden, lijkt het mij zinvoller dat de directies (en leerkrachten) zich meer in de instellingen van Facebook verdiepen. Want je kunt echt zelf bepalen wie wat van jou ziet. Behalve wat Facebook zelf betreft dan, want die ziet alles natuurlijk.


Edmodo, wat het is en dat het werkt:

https://fdroog.wordpress.com/2012/12/26/edmodo-wat-het-is-en-dat-het-werkt/Wat is Edmodo?
“Where learning happens. Edmodo helps connect all learners with the people and resources needed to reach their full potential.”

Edmodo wordt wel de facebook van het onderwijs genoemd. En dat is het ook. Aan deze informatie heb je natuurlijk weinig als je niet bekend bent met facebook. Wat betekent dit dus?

Edmodo werkt met posts ofwel nota’s, ofwel berichten, die gericht gestuurd kunnen worden aan alle groepen, één groep, een subgroep of een individuele leerling. De nota’s kunnen worden gebruikt om mededelingen van verschillende aard te doen. De keuze aan wie je het bericht richt is in de praktijk een hele fijne gebleken. Ik kan eenvoudig naar meerdere klassen tegelijk een mededeling doen of juist gericht een aantal leerlingen aanspreken zonder dat een gehele klas hiermee wordt geconfronteerd. Dit laatste maakt het mogelijk gedifferentieerd les te geven te geven op het niveau van groepen of zelfs individueel.

Edmodo werkt met opdrachten, die voorzien kunnen worden van een toelichting en een inleverdatum.

Edmodo werkt met polls, ofwel enquêtes, die online gezet kunnen worden. Dit kan handig zijn om de kennis te peilen, maar ook om de visies meningen van leerlingen te peilen.

Edmodo werkt met quizzes, ofwel toetsen, die afgenomen kunnen worden en beoordeeld binnen Edmodo. De beoordelingen worden automatisch verzameld en geanalyseerd en zijn per leerling terug te zien op de ‘progress’ pagina.

Edmodo werkt met mappen. Hierin kan eenvoudig lesmateriaal worden geplaatst en geordend. Leerlingen kunnen mappen gebruiken om hun eigen materialen te verzamelen zodat ze deze altijd bij de hand hebben

Edmodo heeft ook de mogelijkheid om ouders, via een aparte code, toegang te geven tot de gegevens van hun kind. De ouder ziet alleen de berichten gericht aan de klas of het kind en kan zelf instellen of zij via email updates wil ontvangen over nota’s, waarschuwingen en opdrachten. Deze optie heb ik zelf nog niet gebruikt, maar biedt zeker mogelijkheden die de moeite waard zijn.

Edmodo is ook nog eens een online community. Dit betekent dat er via Edmodo contact gelegd kan worden met allerlei groepen met gedeelde interesses. Als gebruiker kun je een groep aanmaken of je aansluiten bij een bestaande groep. Klik op de figuur links om een aantal groepen te zien waarbij ik ben aangesloten.

Edmodo is een grote speler in het veld van de Learning Management Solutions (LMS). Er zijn ongeveer 50 miljoen!! gebruikers actief.  Er hoeft dus geen angst te zijn dat dit platform ineens zou verdwijnen. Edmodo, wat het is en dat het werkt. | Droog’s

Zelf aan de slag met Edmodo? Ik help je graag op weg!

Tools for Making Films

Video Editing

Blabberize
Blabberize makes photos talk.

Crazy Talk
Crazy Talk provides an animation experience with tools designed for aspiring and pro animators.

GoAnimate
GoAnimate allows users to make videos quickly and easily, without having to draw or download anything.

JellyCam
JellyCam provides free stop-motion software on the web.

JW Player Online Editor
With JW Player Online Editor, different modules can be put together to create and edit rich media content for web and mobile publishing. Main modules include frame-level cut, effects & transitions, multi-track editing, text editor, video templates, web/mobile import & export, APIs for third-party integration and automatic video generation, etc.

Loopster
Loopster is a feature-rich and simple online video editing application.

Magisto
Magisto turns everyday videos into exciting, memorable movies.

Powtoon
Powtoon is a minimalist, user-friendly, and intuitive presentation software that allows users with no technical or design skills to create engaging professional animated presentations.

Stop Frame Animator
Stop Frame Animator is a tool for creating animated stop-motion movies using a simple drag and drop process.

VideoToolbox
VideoToolbox is an advanced online video editor and file converter.

WeVideo
WeVideo is an online platform for collaborative video production in the cloud.

YouTube Editor
YouTube Editor is free video editing software from YouTube that includes royalty-free audio clips.

Audio

Audacity
Audacity is a free, easy-to-use, and multilingual audio editor and recorder. You can use it to record live audio, convert tapes and records into digital recordings, edit sound files, and cut, copy, splice or mix sounds together.

Audio Expert
Audio Expert is a free and simple online audio editor, file converter, and sound recorder. It will allow you to modify the file format of your files, their bit rate, frequency, etc.

Freesound
Freesound is a collaborative database of Creative Commons-licensed sounds. Browse, download, and share sounds.

Incompetech

Incompetech provides royalty-free music for video projects.

Internet Archive’s Live Music Library
Internet Archive’s Live Music Library provides high-quality live concerts in a lossless, downloadable format. The Internet Archive has teamed up with etree.org to preserve and archive as many live concerts as possible for current and future generations to enjoy.

Musopen
Musopen is a nonprofit focused on improving access and exposure to music by creating free resources and educational materials. Recordings, sheet music, and textbooks are available to the public for free, without copyright restrictions.

Ujam
Ujam is an audio mixing and song creation program.

Graphics & Photo Editing

Canva
[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Canva gives you everything you need to easily turn ideas into stunning designs[/social_quote]. Create designs for Web or print: blog graphics, presentations, Facebook covers, flyers, posters, invitations, and so much more.

Fotor

Fotor allows you to resize, crop, and adjust a photo’s brightness, contrast, saturation, sharpness, tone, and colors. You can also add a photo effects, photo frames, clip art, text, or use its color splash, mosaic, and big aperture tools.

FXmypics
FXmypics is a free web service that allows anyone to upload photos and apply effects from a comprehensive FX Library.

GIMP
GIMP is for advanced photo retouching techniques. Get rid of unneeded details using the clone tool or touch up minor details with the healing tool.

iPiccy
iPiccy allows you to edit pictures, apply photo effects, and add text or paint. Enjoy free photo editing online.

PIXLR
PIXLR provides a full-featured photo editing online for free.


Sumo Paint

Sumo Paint is a powerful graphics editor for your web browser and PC.

Storyboards

ACMI Storyboard Generator
With ACMI Storyboard Generator, you can create a digital storyboard.


Printable Paper

Printable Paper offers printable storyboard templates.

Teleprompters

CuePrompter
CuePrompter is a free teleprompter/autocue service. Your browser works like a teleprompter. No extra software is required.

Easy Prompter
Easy Prompter provides a free, web-based, plugin-free, browser independent, online, and offline teleprompter.


What about you? What tools are you using? Please let me know your thoughts and experiences in the comments.

 

Create Khan Academy-style videos with Microsoft Office Snip

Blended learning and flipped learning just got a whole lot easier.

Thus, almost anything that I would normally write on paper to explain to a student I now do on my computer (a pen-based Windows tablet — in my case a Surface Pro 3). The time overhead is minimal, and students can replay the explanation whenever and wherever is needed, as many times as is needed.

It makes blended and flipped learning much easier, as these types of learning resources are now easy for anyone to make.

A Microsoft Garage project called Snip (not to be confused with the Snipping Tool) has been released. While still in the “preview” stage, it is stable and works well. It is quick and simple, and is effective for a large percentage of learning and teaching situations.
2015-09-07_19h44_05
The simplicity of the tool is one of its major attractions. The functions provided make it easy for even a technology-wary teacher to understand and use effectively, and its capabilities are enough for a large percentage of teaching scenarios. (There are many more complex tools available that provide greater functionality and editing capabilities. This is not meant to compete with these tools.)

Once complete, you can share the recording in a number of ways.

This combination of this Snip app and a digital ink-capable tablet with a fine-grained pressure sensitive digital pen has the potential to make the lives of teachers and students much better.

The app that lets you create Khan Academy-style videos in 60 seconds | eSchool News | eSchool News

Office Snip – Create, Annotate and Narrate Screenshots

http://www.tenforums.com/tutorials/21638-office-snip-create-annotate-narrate-screenshots.htmlWith Snip you can annotate and narrate your screenshots, Whiteboards and webcam snips.

Download and Install Snip

  • 1.) Download the Snip from http://mix.office.com/snip, run the installer
  • 2.) Accept the license terms, click Install:
  • 3.) You can pin Snip to Taskbar and / or Start for a quick access:
  • 4.) When Snip is installed its toolbar is by default located on top of your main display.
    The toolbar is floating, you can move it anywhere on the display:
  • 5.) You can annotate your snip with the Pen tool:
  • 6.) Eraser tool erases a single object, Erase all erases all annotations you have made:
  • 7.) Use the buttons top right to copy the current snip to Windows clipboard to be pasted to any document, share the image snip by email, save the snip on local computer. However, with the Record button you can add narration to your snip and save it as an MP4 video file:
  • 7.) The MP4 file has more sharing options than the default image file.

QR codes en werkvormen

QR-codes, je ziet ze tegenwoordig overal. Maar wat is dat nu juist, een QR-code? Een QR-code is een code die met behulp van een mobiel toestel ingescand kan worden en kan allerlei materiaal bevatten zoals bv. een stuk tekst, een afbeelding, een koppeling naar een website, een netwerk-ID, een locatie, enz… De laatste jaren worden ze voor de meest uiteenlopende zaken gebruikt: reclame, visitekaartjes, polsbandjes in ziekenhuizen …

QR Code Reader and Scanner in de app store
QR en barcode scanner in de app store:

https://itunes.apple.com/nl/app/qr-code-reader-and-scanner/id388175979?mt=8

Qhttps://appsindeles.wordpress.com/2013/03/17/qr-droid/R Droid
QR Droid is een gebruiksvriendelijke applicatie voor Android, dat gebruikers niet alleen in staat stelt om QRcodes te lezen, maar ook om er zelf mee te maken. QR Droid biedt een heel eenvoudig te gebruiken interface die zichzelf volledig uitwijst. Ook de meer geavanceerde functies van de applicatie (zoals het zelf aanmaken van een QR-code) heb je in een mum van tijd onder de knie.Een echte aanrader!  Enk
el beschikbaar op Android.

Werkvormen en lestips met QR-codes!

Digitaal materiaal delen!

Een QR-code kan in zijn simpelste vorm gebruikt worden om  te verwijzen naar digitaal bronmateriaal. Je maakt met behulp van de applicatie (of een website) een QR-code aan van een webpagina dat je wil gebruiken in de komende les (een pagina op Wikipedia, een artikel op HLN.be, een blogbericht, een videofragment van YouTube, een geluidsfragment van Soundcloud, een presentatie van Slideshare …) Je projecteert deze QR-code vooraan in de klas en leerlingen scannen de code in. Leerlingen worden zo meteen verwezen naar de juiste webpagina, zonder al dat geknoei met lange webadressen invoeren.

Een educatieve QR-poster

Het maken van een educatieve QR-poster kan een mooi project zijn voor leerlingen om de leerstof te inventariseren en te verwerken. Zo kan je bijvoorbeeld een tijdlijn opbouwen aan hand van QR-codes, info opbouwen rond een boek of film…  Vb: een educatieve QR-poster (Tijdlijn – met dank aan @aliceKeeler).

QR-Veldslag!

Speels aan de slag met QR-codes? Wat dacht je van een QR-veldslag? Stel een heleboel vragen op van de leerstof die je de leerlingen wil laten herhalen. Maak van iedere vraag afzonderlijk een QR-code. Maak vervolgens een veld van 3 op 3 QR-codes (meer kan natuurlijk ook) en verdeel je leerlingen in groepjes. Iedere groep krijgt een bepaalde kleur toegewezen. Beurtelings zal iedere groep een QR-code kiezen en deze inscannen. Indien het groepje binnen de tijd (bv. 30 seconden) kan antwoorden op de vraag verdienen zij deze tegel (Duid aan door een marker op deze tegel te leggen). De QR-code wordt vervangen door een nieuwe (een vraag van een volgend, moeilijker niveau). De volgende groep krijgt de kans een lege tegel te kiezen of de tegel van een tegenstander om deze te veroveren. De groep met het meeste tegels op het einde wint het spel (Met dank aan @PauwelsVik voor de werkvorm!)

Bibliotheek 2.0

Plaats QR-codes op de boeken/films in de bibliotheek dat verwijzen naar een recensie of trailer van deze film of boek. Een aansluitende werkvorm gaat er van uit dat het materiaal dat leerlingen maken omtrent een boek of film, bv. in kader van de lessen Nederlands, online wordt geplaatst. Van dit online materiaal wordt een QR-code gemaakt en geplaatst op het boek/film in de bibliotheek.

QR-Zoektocht!

Een andere mogelijkheid is om QR-codes te gebruiken in functie van een groepsopdracht (verspreid over de hele school). Je creëert verschillende QR-codes(tekst en/of afbeeldingen) met allerlei opdrachten op in functie van het onderwerp dat je behandeld in de klas. Deze QR-codes verspreid je over de schoolomgeving. Je geeft leerlingen een blad met vage raadsels over waar de QR-codes zich bevinden. Aan hen de taak de QR-codes te lokaliseren, in te lezen en de opdrachten uit te voeren. Het zoeken van deze QR-codes zorgt voor een speels element tussen de opdrachten door.

lees nog meer over werkvormen met QR codes op de site Apps in de les

Zijn jongeren nou zo moe of begint school gewoon te vroeg?

Kind en beeldscherm: een te hecht koppelhttp://medischcontact.artsennet.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/144532/Kind-en-beeldscherm-een-te-hecht-koppel.htm

Beeldschermgebruik, zoals tv-kijken, internetten en gamen, vormt een belangrijk onderdeel van het leven van de huidige jeugdige generatie. Maar naast de onmiskenbare voordelen, kleven hier ook gevaren aan. Zowel het zitten achter het beeldscherm als de inhoud van wat er aangeboden wordt, heeft consequenties voor de algehele gezondheid.

Volgens een schatting uit 2012 besteedden jongeren tussen de 12 en de 15 jaar in hun vrije tijd ongeveer zestien uur per week aan internet. Waarschijnlijk is dat inmiddels meer geworden.

Verder blijkt uit recent onderzoek (2013) dat bijna alle 3-jarigen tv, video of dvd kijken; rond 60 procent kijkt zeven dagen in de week en meer dan 80 procent kijkt door de week of in het weekend dertig minuten of langer tv per dag. Ongeveer één op de tien peuters van 2 tot 4 jaar had in 2008 al een tv op de eigen kamer; 22 procent mocht zelf bepalen of hij of zij tv keek en 9 procent bepaalde zelf hoelang dat gebeurde.

Beeldschermgebruik kan via verschillende mechanismen invloed hebben op de slaapduur van kinderen, waarbij de gevolgen het grootst zijn in de puberteit. In die fase verschuift namelijk het slaap-waakritme, zodat adolescenten later slaperig worden en dus later gaan slapen. [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Hun slaapbehoefte blijft echter nog lang gelijk aan de prepuberale fase, ongeveer negen uur[/social_quote] Velen komen daar niet aan en krijgen chronisch slaapgebrek. Iedere activiteit die ervoor zorgt dat het inslapen later wordt, zal direct een verdere ver-ergering geven van het slaapgebrek.

Beeldschermgebruik kan de slaap onder meer beïnvloeden door het directe effect van het licht, dat leidt tot onderdrukking van melatonineproductie. Daarnaast gaan veel adolescenten door met gamen of socialemedia-activiteiten tot vlak voor het slapengaan en stellen hiermee hun inslaaptijd uit. Velen leggen de telefoon naast het bed, reagerend op ieder binnenkomend bericht of beginnen weer als ze’s nachts soms wakker worden.

Jongeren zijn moehttp://www.maks.be/31457/jongeren-zijn-moe/

Volgens het wetenschappelijk tijdschrift Eos kampt bijna de helft van de Vlaamse jongeren tussen 15 en 18 jaar met een chronisch slaaptekort. In de Verenigde Staten experimenteerde men daarom met latere schooluren. Met succes: de schoolgaande jeugd bleek beter uitgeslapen te zijn en had minder last van stress.

Dokter Christophe Verhoeven van de slaapkliniek in Brugge legt uit hoe het komt dat veel jongeren te weinig slapen:
We verschuiven stilaan ons biologisch ritme. Kinderen worden ouder en willen later gaan slapen. Maar ook de omgeving werkt deze verschuiving in de hand. We willen te veel doen op één dag. Na schooltijd, huiswerk en hobby’s willen we die film nog kijken die we in het weekend hebben opgenomen. Daarna moeten we nog even op de pc. Zo gaan we telkens later slapen. We verlaten dus ons biologisch ritme.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Jongeren zijn niet lui of moe.[/social_quote] Het is gewoon dat in de pubertijd de aanmaak van melatonine nog niet op punt staat. Dat is de stof dat onze slaap opwekt of in het algemeen zorgt voor ons bioritme. En die stof wordt tijdens de pubertijd later aangemaakt.

Begin ‘s ochtends een uur later met de leshttp://weblogs.nrc.nl/onderwijsblog/2010/03/18/begin-s-ochtends-een-uur-later-met-de-les/

Dat pubers ‘s ochtends vaak niet uit bed willen komen en ‘s avonds juist niet willen slapen, is al langer bekend. Hersenonderzoeker Eveline Crone van de Universiteit Leiden toonde aan hoe dat komt. In de puberteit verschuift ‘s avonds het moment waarop het slaaphormoon melatonine wordt afgegeven. Daardoor kunnen jongeren moeilijk de slaap vatten, aldus Crone, en heeft het weinig nut om hen vroeger naar bed te sturen. Zeer weinig pubers halen de negenenhalf uur slaap die ze naar schatting nodig hebben.

In de Verenigde Staten zijn al experimenten gehouden met aangepaste schooltijden. Als de lessen 40 minuten later begonnen, haalden leerlingen betere cijfers en hadden ze minder last van gedragsproblemen. Leerlingen bleken 33 van deze 40 minuten te besteden aan langer slapen.

‘Uurtje later naar school krikt prestaties op’http://www.volkskrant.nl/dossier-aleid-truijens/uurtje-later-naar-school-krikt-prestaties-op~a3732570/

Slaaponderzoekers zeggen het al jaren: veel pubers en adolescenten lijden aan chronisch slaapgebrek. Scholen beginnen gewoon een uur te vroeg. De prestaties van scholieren worden naarmate de dag vordert beter, terwijl die van docenten juist verslechteren. Experimenten op Britse scholen laten zien dat leerlingen die later beginnen fitter zijn, alerter, beter gehumeurd en betere prestaties leveren, terwijl ze niet later naar bed gaan. Sommige van die scholen beginnen pas om tien uur; maar zelfs een half uurtje later heeft al zichtbaar effect.

Toch zijn er weinig scholen die de aanbevelingen van onderzoekers serieus nemen. De volwassenen werknemers zijn de norm.’Epidemisch’ Nu verandert dat misschien. De gezaghebbende American Academy of Pediatrics bemoeit zich ermee. Zij heeft slaapgebrek van pubers nu officieel ‘epidemisch’ verklaard en adviseert middelbare scholen om een uur later te beginnen. In de VS is het probleem groter, omdat scholen daar vaak al om half 8 beginnen en omdat slaperige leerlingen die met de auto naar school komen veel ongelukken veroorzaken. Het lijkt een futiel probleem. Het is geen ebola. Maar door de macht van het getal is het wel degelijk een massaal probleem. Slaapgebrek leidt niet alleen tot sufheid en prikkelbaar gedrag, er is ook een bewezen verband met depressie bij pubers, en met obesitas: wie slecht heeft geslapen blijft maar dooreten. [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Waarom zou je het eigenlijk als school níét doen, één uur later beginnen, als dat zo veel winst oplevert?[/social_quote] Natuurlijk, iedereen is dan later klaar, het gezin kan niet gezamenlijk ontbijten, maar dat is niet onoverkomelijk. Op scholen hoor je zeggen dat het een kwestie van discipline is: leerlingen moeten maar wennen aan dat vroege tijdstip; op je werk moet je straks ook op tijd komen. Dat argument klopt niet: [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]pubers vallen, blijkt nu, niet eerder in slaap dan volwassenen, maar hebben wel twee uur meer slaap nodig[/social_quote]

Images credit: medischcontact artsennet.nl, www.maks.be, weblogs.nrc.nl, www.volkskrant.nl

Smartphones verbieden? No Way!

De School – Mobieltjes in de klas – YouTube

De School – Mobieltjes in de klas

Mobieltjes. Vroeger had je ze niet. Toen mocht je ze niet. En tegenwoordig zijn ze niet weg te denken. Logisch ook. Want wat kan je er eigenlijk niét mee?

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/06/03/wat-kan-je-doen-tegen-mobieltjes-in-de-klas/Wat kan je doen tegen mobieltjes in de klas?

Het mobieltjesbeleid op scholen is “een ware chaos”. Dit schrijft de Nationale Academie voor Media & Maatschappij in een rapport dat deze week verscheen. Nederlandse scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes door de jeugd. Met alle gevolgen van dien.

Zo stond er onlangs een weinig verhullende foto van een leerlinge op Twitter, geplaatst door een wraakzuchtig ex-vriendje. De kinderen praten er nog steeds over op het schoolplein. En er stond een filmpje van een les op YouTube. Leraartje pesten bleek nog nooit zo makkelijk, gezien de vervelende, anonieme reacties onder de video. De school slaagde er uiteindelijk in het filmpje te laten verwijderen.

[social_quote duplicate=”no” align=”default”]Wat kunnen scholen  tegen mobieltjes in de klas doen? Moeten de maatregelen harder? Wel of niet verbannen?[/social_quote]

Ter overdenking: Jongeren groeien op in een wereld waarin de aanwezigheid van technologie en de mogelijkheid om op elke tijd en op elke plaats in contact te zijn met de rest van de wereld net zo vanzelfsprekend is als water dat uit de kraan komt. Veel bedrijven maken dankbaar gebruik van de mogelijkheden die die technologie hen biedt. Dat heeft geleid tot andere manieren van werken en veel nieuwe producten en diensten. Het lijkt wel, alsof die ontwikkelingen aan scholen voorbij gaan, of beter gezegd, een stuk trager verlopen.

https://fdroog.wordpress.com/2014/05/09/mobieltjes-moeten-mogen/Mobieltjes moeten mogen! | Droog’s

Leerlingen nemen vrijwillig iets mee naar de klas, waarmee ze kunnen leren. Het staat niet op de boekenlijst of de lijst van “verplicht-elke-dag-bij-je-te-hebben” items. En toch, ze vergeten het nooit! Hun mobieltje. Hun manier om te communiceren.

Wat is er aan de kant van de docent voor technologische kennis nodig om het gebruik van mobieltjes in zijn klas toe te staan? Geen!

Toestaan van mobieltjes is dus een prima start voor het gebruiken van technologie in de klas. En er kan zoveel moois met mobieltjes: informatie zoeken, aantekeningen maken, woordjes oefenen, (voor)kennis testen. Direct en snel, daardoor effectief en soms zelfs leuk.

Technologie maakt het mogelijk informatie te vinden en te communiceren “over alles met iedereen”. Het doet grenzen vervagen, de muren van de school worden doordringbaar, afstand speelt nauwelijks nog een rol. Daarom:  Mobieltjes moeten mogen!

https://henktempelman.wordpress.com/2011/01/20/mobieltjes-in-de-klas/mobieltjes in de klas. | henktempelman

Er is al veel gezegd, gediscussieerd en geschreven over mobieltjes in de les. Nogal wat scholen verbieden telefoons in de les omdat er leerlingen geweest zijn die opnames maakten van het klassengebeuren en op internet zetten en er zijn natuurlijk nog meer verhalen over wat wel eens is gebeurd. Uiteraard zijn dat trieste verhalen die we absoluut niet moeten accepteren, maar het zijn ook excessen.

Ik denk dat voor leerlingen in de bovenbouw geldt dat we altijd moeten laten zien dat we ze enorm serieus nemen als jong-volwassene  en dus ook hun leefwereld. Dat betekent dat we niet op tilt moeten springen als leerlingen hun meest gebruikte gebruiksvoorwerp voor de dag halen in de les. Vroeger mochten we op school ook niet in onze agenda kleuren onder wiskunde, maar onze leraar sloeg niet op tilt bij het aanschouwen van ‘zoiets vreselijks’ als een agenda tijdens de stelling van Pythagoras. Met andere woorden, accepteer als docent dat dat ding heel belangrijk is in hun leven. Hun hele sociale leven staat er in en dat betekent dat het geweldig is als leerlingen tijdens de les hun mobiel te voorschijn halen om een afspraak (spreekbeurt, presentatie, toets,  of wat dan ook) in hun mobiel te zetten. Immers, dat betekent dat je als school meedoet in hun leven. En dat willen we toch graag?

Uiteraard worden, net als vroeger de agenda’s, ook telefoons, wel eens misbruikt in de les. Vroeger traden docenten dan straffend op; ook agenda’s werden vroeger wel eens ingenomen (kreeg je na de les terug), plus een portie strafwerk of nablijven. Ik denk dat in alle gevallen geldt dat als een docent zich ergert aan het gedrag van de leerling met zijn telefoon, hij altijd maatregelen mag treffen. Dat kan van alles zijn en het is goed je te realiseren dat je de leerling heel zwaar treft, als je zijn telefoon afpakt. Wellicht moet het soms,  maar je kunt ook wat anders verzinnen…………….
http://innovatie.kennisnet.nl/mobieltjes-in-de-klas-aan-om-ze-uit-te-krijgen/Mobieltjes in de klas AAN om ze UIT te krijgen? – Kennisnet Innovatie

Je kunt natuurlijk gemakkelijk gaan roepen dat afleiding door mobieltjes komt omdat de docent de les niet interessant genoeg maakt. Waarbij je de vraag kunt stellen of dit aan de docent ligt of aan de wijze van onderwijs geven. Of het frontale onderwijs zijn langste tijd gehad heeft is echter een andere discussie. Ook is niet alles wat geleerd moet worden voor iedereen in de klas even leuk te maken. ‘Leuk’ is sowieso niet het hoofddoel van onderwijs. Dus ik denk niet dat je kunt voorkomen dat mobieltjes hun aantrekking behouden.

Leerlingen zelf bewust maken van mobielgebruik Het mooie van apps als RescueTime vind ik dat ze goed zichtbaar maken waar je tijd in gaat zitten. Je gaat je vanzelf afvragen of een bepaalde tijdsinvestering wel de moeite waard is. Het is een beetje van learning analytics naar ‘non-learning analytics’ gaan: meetbaar en analyseerbaar maken van de tijd die online besteed wordt en die niet naar leren gaat. Zouden leerlingen zichzelf hiermee niet meer in de hand gaan nemen in plaats van dat ouders of de school dat voor ze gaan doen? Voelt ook beter wat betreft respect voor privacy.


40 Uses For Smartphones in School | ExamTime

Alles in detail bekijken? klik dan hier

Check facts
Take photos
Make videos
record experiments
Carry out tests
Read the news
Dictionary
Translator
Calendar
Write down ideas
Listen to music
Images Review
Stopwatch
timer
Read eBooks
Voice Recorder
record explanations
Discover related subject material
one million study resources
Document scanner
Calculator
all the operations of a scientific calculator
Edit videos
Edit pictures
Publish in the class
blog
Track blog visits
Google Analytics
Make presentations
Remote control
Communicate
text message
Store
Formulae
contain hundreds of commonly used formulae
Control noise in the classroom
Updates
Locate points on the map
Tweet
many educational uses
Study Vocabulary
Control Attendance
Assess Students
Clock
Inspire
window to the world
Share Notes
Digital Whiteboard
project everything you create
Weather
Measure Productivity
Time Recording Pro
Play

 

 Nog meer Apps:

 

 

snel een presentatie maken met Haiku Deck

 

http://www.winmagpro.nl/content/haiku-deck-een-gemakkelijk-alternatief-voor-powerpointHaiku Deck: een gemakkelijk alternatief voor Powerpoint

Hoewel Powerpoint nog steeds koning is onder de presentatietools, zijn er inmiddels meerdere kapers op de kust. Bunkr bijvoorbeeld, of Prezi. Ben je echter op zoek naar een tool die net zo werkt als PowerPoint, maar gebruiksvriendelijker aanvoelt? Dan is Haiku Deck iets voor jou.

Haiku Deck is een geweldig presentatieplatform dat zich op beelden focust. Hun doel is om presentaties simpel te houden, de tekst te beperken, elke dia op één idee te focussen en de beelden van hoge kwaliteit een verhaal te laten vertellen. Haiku Deck is een mix tussen een slide share presentatie en Instagram met verschillende thema’s en filters.

Haiku Deck kun je gebruiken als webapp nadat je je aanmeldt, of als iPad-app. Je logt in met je account waarbinnen jouw presentaties, hier ‘decks’ genoemd, opgeslagen worden. De interface van Haiku Deck is lekker simpel gehouden terwijl je toch genoeg mogelijkheden hebt om jouw slides persoonlijk te maken. Bovenaan in het scherm kies je in een menu een thema voor jouw slide, waarmee het font en de gebruikte kleuren op de slide bepaald wordt. Deze thema’s zijn gevisualiseerd door middel van achtergronden waarop het font te lezen is, waardoor je snel de juiste mood vindt voor jouw presentatie.

Een voorbeeldje:


Edmodo – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

https://mediaatelier.wordpress.com/2013/12/11/presentaties-in-een-nieuw-strak-jasje-haiku-deck/Het design waarmee je grafieken maakt is enorm gebruiksvriendelijk. Via handels pas je formaten binnen de grafiek aan. Uiteraard kun je elementen in de grafiek voorzien van de juiste informatie. Wel jammer is dat het thema niet slide-onafhankelijk is. Voor grafieken wil je soms toch specifieke kleuren gebruiken zonder je hele presentatie meteen ook in die kleuren vorm te geven. Hopelijk verandert dit nog, hoewel dit wel weer tegen de filosofie van een verhalende flow in je presentatie gaat.
Voor achtergronden put je uit een flinke database met vrij te gebruiken Creative Commons-beeld. Eventueel kun je tegen een bedrag beeld via Getty Images gebruiken. Haiku Deck heeft een interessante feature die je helpt om geschikt beeld te vinden. Tekst op je slides worden vertaald naar tags waarna Haiku Deck hier passend beeld bij selecteert. Natuurlijk kun je ook zelf zoeken in de database middels keywords, maar niet iedereen is even creatief in het zoeken naar geschikt beeld. Bovendien zijn de door Haiku Deck geselecteerde afbeeldingen constant geschikt.

Eigen beeld importeren is ook mogelijk. Dit kan van je eigen computer, maar bijvoorbeeld ook van Facebook, Google Drive, Dropbox of Flickr. Erg handig.

Ben je klaar met je presentatie, dan kun je deze exporteren naar het .PDF- of .PPT-formaat. Ook kun je ervoor kiezen om een presentatie te delen via social media.

Haiku Deck voor iPhone: simpel presentaties maken

Nog simpeler een Powerpoint-achtige presentatie maken dan met Haiku Deck? Dat was al een uitdaging op de iPad. En nu is het ook een uitdaging op de iPhone. Haiku Deck heeft een nieuwe update gekregen die de applicatie ook naar Apple’s telefoon brengt. Goed nieuws als je over beide apparaten beschikt en je even moet improviseren. Een presentatie maken in de iPad-app hoeft niet langer dan vijf minuten te duren. Ervan uitgaande dat je al weet wat je wilt zeggen en hoe je dat wil overbrengen dan, natuurlijk. Daarna kan je de nieuwe iPhone-variant als afstandsbediening gebruiken.

http://www.iculture.nl/apps/simpel-presentaties-maken-met-haiku-deck-nu-ook-op-iphone/In Haiku Deck gebruik je de rechter zijbalk om een nieuwe slide toe te voegen en bepaal je direct de indeling van de slide. Daarna pas je de tekst aan en kies je een achtergrondfoto uit je eigen fotoalbum, vanuit Dropbox, Picasa, Instagram, Facebook of uit het enorme fotoarchief van Getty Images. De tekst wordt automatisch uitgelijnd. Gebruik je een opsomming, dan wordt de tekst ook zo gepresenteerd. Binnen no-time kan je naar de volgende slide.

De functionaliteit van Haiku Deck op de iPhone zelf is beperkt. De applicatie dient twee doelen. In de app bekijk je eigen presentaties en presentaties van andere gebruikers in een timeline. De andere functie is dat je presentaties gedaan vanaf de iPad of de website, kan bedienen met de iPhone als afstandsbediening. Zo ga je met de iPhone in je hand tijdens het presenteren, naar de volgende of vorige slide.

Wanneer ga jij digitaal toetsen? Deze tips en tools helpen je op weg

ON NOW-4
Wist jij dat meer dan 40% van de docenten per week meer dan 4  uur kwijt is aan het nakijken van toetsen?! Kun je deze tijd niet veel beter gebruiken aan je gezin, of andere belangrijke zaken?

Heel veel docenten werken nog met papieren toetsen. De toetsen worden handmatig nagekeken en dit kost veel tijd. Door over te stappen naar digitaal toetsen kun je deze taken gedeeltelijk automatiseren.

Hightech?

Nu klinken de woorden digitaal en automatiseren niet voor iedere docent als muziek in de oren, maar zo hightech hoeft dat allemaal niet te zijn.
Heb je bijvoorbeeld niet zoveel computers tot je beschikking of kun je niet werken in het computerlokaal, dan zijn er ook apps die je kunt installeren op je telefoon, waarbij je een foto maakt van de ingeleverde toetsen, zodat deze automatisch worden nagekeken.

De voordelen van digitaal toetsen.

Behalve dat het digitaal toetsen je veel werk uit handen kan nemen, heeft het ook nog andere voordelen:
  • Je hebt altijd en overal toegang tot je toetsen.
  • Je hebt een betere gedetailleerde rapportage.
  • Je kunt sneller en beter differentiëren.
  • Je kunt eenvoudiger en sneller formatief toetsen.
  • Je kunt altijd en overal de toetsen corrigeren.
  • Je kunt de cijfers sneller invoeren (soms zelfs automatisch).
  • Het sluit beter aan bij de belevingswereld van de leerling.
  • Je bent bezig met 21e-eeuwse technologie.
  • Je hoeft niet met grote hoeveelheden papier te sjouwen.

Waar te beginnen?

Veel docenten weten echter niet waar ze moeten beginnen. Ze weten niet welke app ze moeten gebruiken of op welke website de informatie staat.
Als de school zelf al iets gebruikt dan is dit vaak een onmogelijk werkbaar groot gedrocht waar een beginnend digitale docent niet mee overweg kan.
Hoe mooi het ook is, maar met Wintoets kun je niet zomaar gaan werken. Dat kan natuurlijk anders.
Gelukkig zijn er heel wat eenvoudig te gebruiken programma’s die je online direct in kunt zetten. Er zijn versies om te gebruiken op papier, zodat je niet 30 computers nodig hebten er zijn programma’s die je online op de computer door je leerlingen kunt laten gebruiken.

Een tooltjeslijst om zelf te experimenteren met digitaal toetsen.

Ik heb een lijstje gemaakt van programma’s mee je op een eenvoudige manier kunt gaan werken met digitaal toetsen. Probeer er eens een of meerdere uit en zie direct hoeveel tijd het je op termijn zal besparen. Mis je nog een tool? Voeg deze dan zelf direct toe!

We moeten af van de examendefinitie: twee uur doen alsof het internet niet bestaat

Het doel van ons onderwijs is om leerlingen zich ten volle te laten ontwikkelen. In de veranderende maatschappij waarin technologiee?n elkaar snel opvolgen, wordt er gesproken over 21ste eeuwse competenties die leerlingen moeten verkrijgen om zich in de toekomstige samenleving te kunnen handhaven. Gepersonaliseerd leren wordt daarbij vaak genoemd als een geschikte manier om leerlingen voor te bereiden op de toekomst en geen talent te verspillen. De onderwijspraktijk vraagt om duiding van gepersonaliseerd leren: wat houdt het in, hoe krijgt het momenteel in praktijk vorm en welke evidentie is er vanuit onderzoek over de opbrengsten voor leerlingen. (onderzoeksnotitie gepersonaliseerd leren)

Informatie-overload en hoe daarmee omgaan is een belangrijke leeruitdaging. Kennis komt niet uit het geheugen. Gebruiksroutines daarentegen moeten wel repetitief getraind worden. Dit leidt tot ervaring.

Onderwijs is niet meer weg te slaan van de voorpagina’s van de kranten.

We zijn inderdaad op een punt gekomen dat het tijd wordt om niet alleen de kostprijs van het onderwijs, maar ook methode en inhoud grondig te bekijken. Tot nu toe is het uitgangspunt van onze onderwijsaanpak geheugentraining geweest.

De IT-revolutie, met haar gecreëerde externe geheugencapaciteit en haar zoekmachines, zet deze logica op haar kop. Voor deze onderwijzende generatie zal het nog veel inspanningen vergen om daar constructief mee te leren leven. Het slaat de bodem uit vele (foute) onderwijzende en zelfs professorale gewoontes.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]We moeten af van de examendefinitie: twee uur handelen alsof het internet niet bestaat.[/social_quote]

In die overgangsperiode vol generatiestress mogen studenten dus geen drinkgeld meer verdienen door hun samenvattingen door te verkopen. Ze zouden zo het auteursrecht van de proffen schenden. Nochtans zijn professoren die in België originele teksten aan hun studenten aanbieden, erg zeldzaam. Meestal zijn de cursussen zelf al samenvattingen van verschillende buitenlandse originelen. De proffen die in hun vakgebied tot de wereldtop-10 behoren, verdienen ongetwijfeld die copyrightbescherming. In alle overige gevallen stel ik voor om, naar analogie met de nieuwe studentenregel, geen geld meer te vragen voor cursusteksten. Het zijn toch ook maar samenvattingen van andermans werk. Een statische/gedrukte samenvatting is geen voorwerp van voortschrijdend inzicht.

Slimme proffen verkopen geen geprinte cursussen, maar een onlinegebruikersabonnement dat een voortdurende update garandeert. Dat is meerwaarde en dat is dus een vergoeding waard. De Facebookpagina van HLN.be kon de evolutie van het onderwijs én van de media niet treffender illustreren.

 


Het hiernavolgende bericht vat precies samen wat er aan de hand is in het onderwijs. Iedereen moet leren samenleven met een generatie jongeren voor wie kennis en inzicht wat anders betekent dan geheugentraining met papegaaienkracht.
“Welke kaart kun je het beste raadplegen als je een vakantieplek zoekt met een kleine kans op regen? Die vraag kreeg een Nederlands meisje van negen op een schooltoets. Ze koos niet de klimaat-, toerisme- of natuurkundige kaart uit het handboek, maar opteerde voor de ‘buienradar’ op het internet. Of hoe ze met één antwoord aantoont hoe verouderd het schoolsysteem is.”


 

Informatie is een startpunt.

Dankzij nieuwe media is deze steeds up-to-date, dynamisch, onmiddellijk beschikbaar en democratisch, want gratis. Kennis waarmee gewerkt wordt, is uniek, waardevol en kostbaar. Dit heeft grote gevolgen. Leraren en proffen moeten af van hun rol als memorietrainers. Informatie-overload en hoe daarmee omgaan is een veel belangrijkere leeruitdaging.

 

Kennis komt niet uit het geheugen.

Gebruiksroutines daarentegen moeten wel repetitief getraind worden. Dit leidt tot ervaring. Leve de studie/werkstages dus. Machines die zichzelf beter kunnen updaten dan de leraar zijn vakliteratuur via boeken kan bijhouden, zijn essentiële instrumenten geworden. Het zijn de potloden van de 21ste eeuw, een instrument waarmee men moet leren werken. Sommige studenten kunnen daar beter mee overweg dan hun professor. Dat is op zich geen schande, want leraren moeten zingevers zijn en voortrekkers van inzicht en analyse. Geen bodybuilders van het geheugen. Alleen zo kunnen ze in deze servicemaatschappij toegevoegde waarde creëren. Column: We moeten af van de examendefinitie: twee uur doen alsof het internet niet bestaat | Jan Callebaut


21e eeuwse vaardigheden


Hoe toets je 21e eeuwse vaardigheden?

http://www.onderwijsvanmorgen.nl/hoe-toets-je-21e-eeuwse-vaardighedenToetsuitslagen. Ze zeggen iets over hoe je ervoor staat. Handig. Van alle leerlingen samen zeggen ze iets over de kwaliteit van het onderwijs op je school. Handig. Ze managen de verwachtingen van je toekomstige werkgever of vervolgopleiding. Handig. Goed dus, dat het Centraal Schriftelijke Examen en de CITO-toets er zijn.Of is dat maar een deel van het verhaal? We leven immers in de 21e eeuw. De alomtegenwoordige turflijsten zeggen niet zo heel veel meer dan hoe je past in het huidige systeem. En over je parate kennis en vaardigheden natuurlijk. Belangrijk, maar in de werkelijkheid van nu, en zeker die van morgen, hebben we daarnaast vooral informatie nodig over hoe we scoren op indicatoren voor succesvol leren en leven, zoals (op afstand) samenwerken, je gemakkelijk aanpassen, creatief denken, authenticiteit, probleemoplossend vermogen en inter- en intrapersoonlijke vaardigheden. Noem het de 21e eeuwse vaardigheden.

Maar nu komt het lastige. Toetsen van wat je goed of fout kunt rekenen is gemakkelijk. Een ‘d’ waar ‘dt’ had moeten staan is gewoon een punt eraf. Met rode pen! Maar hoe toets je 21e eeuwse vaardigheden? Wanneer heb je objectief gezien een 7,5 verdiend voor creativiteit, een 8 voor kritisch denken en een 6 voor probleemoplossend vermogen? Of nog lastiger: hoe weet je wanneer je het voor een specifieke baan of vervolgopleiding gewenste niveau van zelfsturend vermogen hebt bereikt Hoe toets je 21e eeuwse vaardigheden?

5 Great Rubric Making Tools for Teachers

What is a Rubric anyway?

Rubrics are generally something that makes the life of an educator easier. Rather than adding an arbitrary grade to an assignment, with rubrics educators are able to determine exactly where a students work excelled beyond expectations and exactly where it lacked quality. Although they are highly valuable tools, creating rubrics can be a difficult and time-consuming process.

A rubric is simply a scoring tool that identifies the various criteria relevant to an assignment or learning outcome, and then explicitly states the possible levels of achievement along a continuum (poor to excellent or novice to expert). Rubrics can be used to assess almost any type of student work, be it essays, final projects, oral presentations, or theatrical performances. They can be used at the time an assignment is given to communicate expectations to students, when student work is evaluated for fair and efficient grading, and to even assess a program by determining the extent to which students are achieving departmental learning outcomes.


Rubistar

http://rubistar.4teachers.org/index.php?screen=More&module=RubistarWhile many teachers want to use rubrics or are experimenting with writing rubrics, they can be quite time-consuming to develop.

RubiStar is a tool to help the teacher who wants to use rubrics but does not have the time to develop them from scratch.

RubiStar provides generic rubrics that can simply be printed and used for many typical projects and research assignments.

The unique thing about RubiStar, however, is that it provides these generic rubrics in a format that can be customized.

The teacher can change almost all suggested text in the rubric to make it fit their own project.

For example, if RubiStar suggests for a multimedia presentation that “The student includes at least three slides” for the highest rating, the teacher could change that to read “The student includes at least 5 slides” or “The student includes a title slide with the authors’ names; a table of contents with links to all slides that follow, …”

RubiStar also does away with the tedious typing of similar content across all the various quality rating. More about Rubistar


Teachnology General Rubric Generator

http://www.teach-nology.com/web_tools/rubrics/general/This tool guide you through creating a rubric. Fill in the information below.

STEP #1: SCHOOL, TITLE, AND TEACHER NAME

STEP #2: PICK A PICTURE

STEP #3: BODY OF RUBRIC General Rubric Generator teach-nology

 

 


iRubric

http://www.rcampus.com/indexrubric.cfmiRubric: The only free rubric builder and assessment tool. Working with rubrics has never been easier. Build, Assess, Share, and Collaborate using our intuitive tools.

Designed from the ground up, iRubric supports a variety of applications in an easy-to-use package. Best of all, iRubric is free to individual faculty and students. Just pull up a rubric from the gradebook, click, click, and you’re done.

iRubric School-Edition empowers schools with an easy-to-use system for monitoring student learning outcomes and aligning with standards.

Scoring rubrics cannot be made any easier.

Rubric scores are automatically adjusted to the coursework grading scale and posted on the gradebook.

no more paperwork, no more calculations and no more confusion.

Rubric can be built from scratch or from exiting rubrics.

learn more Collaboratively assess rubrics with your groups, classes and other individuals. Via rcampus.com


Annenberg Learner Rubrics workshop

http://www.learner.org/workshops/hswriting/interactives/rubric/index.htmlRubrics are an important tool for all teachers. By using a rubric: Teachers have a complete analysis of every student’s work measured against a consistent scale. Teachers can provide better feedback to student writers.

Rubrics benefit both teachers and students. By using a rubric: Teachers have a complete analysis of every student’s work measured against a consistent scale. Teachers can provide better feedback to student writers. Students clearly understand what is expected of them in a particular assignment. Students can clearly see the areas of their writing that need improvement. In this activity, you will build a customizable rubric that can be used for any writing activity your class might be completing. Follow the steps to complete the rubric. Once you have finished, you can print your rubric, save it on your own computer, or email it.

How to Use Annenberg Learner Build a Rubric
Click the link above to go to the Annenberg Learner Build a Rubric page. Once there, click the bold “Build a Rubric” text in the middle of the page. On the next page, specify the title of the rubric and your name, then click “Next.” Now choose whether you want your rubric to be in a Table or List Format and click “Next.” On Step 3, select the rating system for your rubric and click “Next.” For Step 4, determine how you would like your rating system to appear on your rubric. On the next page, determine the criteria that students will be graded on and click “Next.” For Step 6, decide how you would like these criteria to appear in your rubric and click “Next.”  Your rubric is now complete! Annenberg Learner’s Build a Rubric system has created a rubric for you based on your own specifications. To view your rubric, click the “Completed Rubric” hyperlink on the Step 7 page.   Via learner.org

 

Common Core Rubric Creation Tool

http://www.essaytagger.com/commoncoreA free tool to help teachers create their own customized Common Core-aligned rubrics.

We’ve taken the Common Core State Standards and broken them down into manageable, assessable elements in order to make it easier to create real-world Common Core-aligned rubrics that will work for your classroom! Common Core Rubric Creation Tool

Students upload to an assignment link: No logins are required. Each assignment is given a unique five-character upload code (e.g. “WE4T2”). Give this code to your students and the site will guide them from there. This has the added advantage of building your class roster for you (see this video for details).

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

http://www.tekrevue.com/tip/record-iphone-screen-quicktime/The ability to record an iPhone or iPad screen has long been available, but it required some work to get it going, such as jailbreak-only apps or AirPlay. With OS X Yosemite and iOS 8, Apple has now made recording the iPhone or iPad an easy and simple task. The key is QuickTime.

To record iPhone or iPad output on your Mac, make sure you’re running OS X Yosemite and iOS 8. Then connect your iPhone or iPad to your Mac using a Lightning cable. Note that you may need to “Trust” your Mac before the iPhone will work.

Launch QuickTime and select File > New Movie Recording from the menu bar. Alternatively, you can use the keyboard shortcut Option-Command-N. This will launch a new QuickTime window for video recording. By default, QuickTime will activate your Mac’s built-in iSight camera, but ignore that and find and click on the small downward-facing triangle next to the record button. This lets you select an alternate recording source, which now includes your iPhone or iPad.

Select your iPhone or iPad from the list and you’ll see your device’s screen replicated in the QuickTime window. To provide that extra bit of professional polish, Apple automatically shows a clean iOS status bar, with full cellular reception, a full battery, and the historic 9:41 AM time setting, making your own iPhone recordings look just like Apple’s.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]The QuickTime recording also recognizes iPhone or iPad rotation[/social_quote], so you’ll see the preview window on your Mac switch aspect ratios as you rotate your device.

The recording itself is near real-time, but there is some noticeable lag between performing an action on your device and seeing the action occur in the QuickTime window. This won’t be an issue for actual iPhone recordings, as the software will sync audio and video for the final output, but this does mean that you won’t want to use this feature while live to play games or perform tasks that require minimal latency.

As for audio, you can either record your iPhone or iPad screen and add audio later during post and editing, or [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]you can record audio live with the video[/social_quote]. Using the same drop-down menu from which you selected your iPhone screen, select the desired source you’d like to use for audio. This can be your Mac’s built-in microphone for narration, a third-party audio source, or the iPhone itself if you want to record the sound and music produced by the apps you plan to demonstrate.

When you’re done recording, just hit the stop button in the QuickTime preview window. You can then save the recording as a QuickTime movie (.mov) on your computer, or use the presets at File > Export to create a version optimized for certain resolutions or devices.

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

Lessen plannen met de iDoceo app voor de iPad bespaart veel tijd

indexiDoceo is een onmisbare tool om efficiënt te kunnen werken als docent.

 

Idoceo is een ondergewaardeerde of nog te onbekende tool hier in Nederland, maar ikzelf gebruik het nu ruim 2 jaar. Ik zou geen les(sen) meer willen geven zonder Idoceo. Wat is nu precies Idoceo? Idoceo is een app voor de iPad. Hierin kun je je lessen voorbereiden in de planner, cijfers bijhouden in eenvoudige schema’s, rapportages versturen naar de ouders, en extra informatie voor zorgleerlingen bijhouden. Je hebt geen internet nodig om ermee te werken, dus het werkt gewoon altijd!

Ze werken ook aan een Mac versie, maar er is geen Android versie beschikbaar

 

Belangrijkste eigenschappen van Idoceo

  • Idoceo is een app waarin je je klassen kunt bijhouden. Zo kun je al je leerlingen importeren en een foto erbij plaatsen.
  • Je kunt meerdere plattegronden per klas maken en de leerlingen op de juiste plaats schuiven met foto of andere belangrijke informatie.
  • Je kunt bij iedere leerling achtergrond informatie opslaan (Handig bij zorgleerlingen…)
  • Je kunt tabellen aanmaken per klas om cijfers in te voeren en gemiddelden te berekenen.
  • Je kunt je lessen erin kwijt en zo een kalender per klas bijhouden (erg handig) of je kunt je lessen plannen met eventuele extra informatie erbij.
  • Niet onbelangrijk: Je hebt GEEN internet nodig, maar je kunt op z’n tijd wel een backup maken naar je dropbox.

 

Hoe ik Idoceo gebruik:

planner iDoceoAan het begin van het schooljaar importeer ik al mijn leerlingen. Ik bepaal zelf welke informatie ik erin wil hebben. Zo heb ik de naam, woonplaats, telefoonnummer(s) en de gegevens van de ouders en de mentor erin geïmporteerd.

Dan plaats ik al mijn lesuren in het schema, zodat ik precies weet op welk uur ik welke les geef aan welke klas.

 


Lessen voorbereiden met iDoceo

Als ik aan het begin van de week mijn lessen ga voorbereiden, dan plaats ik al mijn geplande activiteiten in de planner en kopieer ik de diverse lessen naar de juiste parallel klassen. Ik hoef me in de planner geen zorgen te maken over welk uur ik de klas heb, alleen de dag is voldoende. Idoceo plaatst het automatisch op het juiste uur op de juiste dag.

Tijdens de les

Tijdens de les plaats ik relevante informatie in een apart tabblad (aanwezig, te laat, boeken mee, huiswerk gemaakt etc.). Tijdens zelfstandig werken hou ik soms ook met behulp van smilies het gedrag bij. Echt alles kun je er (snel! en eenvoudig!) in kwijt. Je kunt zelfs foto’s of video’s kopplen aan een leerling of aan de klas in het algemeen.

kalender per klas in IdoceoAls er toetsen zijn gemaakt, plaats ik altijd de cijfers in Idoceo. Zo weet ik precies hoe de leerlingen ervoor staan en wat de gemiddelde cijfers zijn.

Leerlingbesprekingen met iDoceo

Bij de leerlingbesprekingen of rapportvergaderingen heb ik alleen mijn iPad mee met Idoceo actief, zodat ik direct alle leerlinginformatie bij de hand heb. Indien nodig kan ik zo vertellen wat mijn algemene indruk is van de leerling of hoevaal hij te laat was of zijn huiswerk niet gemaakt had. (wie schrijft die blijft).


 

De app kun je downloaden in de app store van Apple.

 

iDoceo v2.0 grade book, diary and timetable for the iPad

 


 [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Ga jij volgend jaar ook minder papier meeslepen en wil je toch alles bij de hand hebben? ga dan nu alvast wat oefenen en start volgend schooljaar met de iDoceo app voor de iPad.[/social_quote]

Als ik je even moet helpen of wil je een instructie voor het hele team, dan kom ik graag eens langs om alles uit te leggen. Het is een te mooie tool om links te laten liggen!

 

Digitaal toetsen en kwaliteitsborging. Waar moet je op letten?

Scholen herkennen de voordelen van het gebruik van een digitaal toetsservicesysteem. Genoemd worden de eenvoudige, webbasedafname van toetsen, de directe feedback voor de studenten, de mogelijkheid van kwaliteitsverbetering door een automatische analyse van toetsresultaten, de mogelijkheid van een gelijktijdige afname op verschillende locaties, het gebruikmaken van een groter scala aan media, zoals video en plaatjes, en de vermindering van organisatielast en werkdruk. Stichting Praktijkleren: Nieuwsupdate digitaal toetsen

Digitaal toetsen en kwaliteit

Digitaal toetsen kan op verschillende manieren bijdragen aan de kwaliteit van het hoger onderwijs. Een greep uit de mogelijke effecten:[social_quote duplicate=”yes” align=”default”] verbetering van de studievoortgang, verhogen van de kwaliteit van toetsvragen en vermindering van de werkdruk voor docenten.[/social_quote]

Steeds meer hogeronderwijsinstellingen richten zich op digitaal toetsen. Waar het gaat om samenwerken aan digitaal toetsen is er nog betrekkelijk weinig ervaring. SURF ontwikkelt en deelt kennis en ervaring op het gebied van samenwerken aan digitaal toetsen:

Instellingsoverstijgend samenwerken

Een van de voordelen van digitaal toetsen is dat onderwijsinstellingen ook onderling online kunnen samenwerken. Hier wordt op dit moment onderzoek naar gedaan. Zie ook de stand van zaken en toetsen nakijken wie doet dat nog?

Het programma Toetsing en Toetsgestuurd Leren (TTL) onderzoekt welke positieve effecten instellingsoverstijgend samenwerken aan digitaal toetsen heeft op het studiesucces van studenten, de werkdruk van docenten en de kwaliteit van toetsen. SURF voert het programma sinds 2010 uit. SURF | Digitaal toetsen

Een vragenbank opzetten bij digitaal toetsen

Een vragenbank, ook wel itembank genoemd is een middel om toetsvragen te kunnen opslaan en hergebruiken. Bij het ontwerpen van een databank moet er bovenal op gelet worden dat er een duidelijke en consistente structuur aanwezig is. Deze wordt meestal weergegeven door een boomstructuur. Per vak kunnen er verschillende onderwerpen onderscheiden worden en bij die onderwerpen horen vanzelfsprekend vragen. Het is interessant om de vragen een bepaalde moeilijkheidsgraad mee te geven. Zo vermijdt men dat er te makkelijke of te moeilijke toetsen gegenereerd worden. Belangrijk is voor officiele examens (summatieve toetsing) dat de oude versie van het examen bewaard blijft. Daarnaast mogen tussentijdse wijzigingen in de vragenbank niet leiden tot foutmeldingen in een klaarstaand examen. Het is ook mogelijk vragen te structureren naargelang de soort: kennis-, inzicht-, denk- of toepassingsvragen zijn maar enkele mogelijkheden. Ook de vraagvormen kunnen onderscheiden worden, daarover hieronder meer. Onderwijstechnologie/Klastechnologie/Digitaal toetsen – Wikibooks

Voordelen digitaal toetsen

Wanneer het op een juiste manier geïmplementeerd wordt kan digitaal toetsen een aantal praktische voordelen hebben, zoals meer efficiënte toetsing, lagere kosten met betrekking tot printen en transport, automatische opslag van toetsresultaten en automatische scoring van resultaten. Ook kunnen digitale toetsen bepaalde didactische voordelen met zich meebrengen. Zie hieronder een overzicht van de belangrijkste praktische en didactische voordelen van digitale toetsen:

De belangrijkste praktische en didactische voordelen van digitale toetsen:

Kostenbesparing op druk- en vervoerkosten.
Hogere toetsbeveiliging, met name bij summatieve toetsing van groot belang.
Automatische scoring en objectieve scoring, wat leidt tot verlaagde kosten doordat menselijke beoordelaars niet meer nodig zijn.
De mogelijkheid om toetsen af te nemen aan een grote groep leerlingen.
Meer efficiëntie in metingen, kortere toetstijd met name wanneer adaptief getoetst wordt.

Interactie tussen de leerling en de computer, de computer kan automatisch feedback genereren op basis van de respons van de leerling.
De mogelijkheid om direct feedback te geven aan leerlingen.
De mogelijkheid om leerkrachten snel te informeren over de prestaties van leerlingen.
Flexibiliteit met betrekking tot waar en wanneer de toets wordt gemaakt.
Mogelijkheid tot gebruik van innovatieve en meer authentieke item types.
De mogelijkheid om de moeilijkheid van het item af te stemmen op de vaardigheid van de leerling-adaptief toetsen.
Voordelen digitaal toetsen – Kennisnet

Digitale toetsen: waar moet je op letten?

http://4w.kennisnet.nl/artikelen/2014/03/19/digitale-toetsen-waar-moet-je-op-letten/Zijn digitale toetsen even betrouwbaar en valide als papieren toetsen? In 1993 is hiernaar een grootschalig onderzoek verricht (Mead & Drasgow, 1993). Hieruit bleek dat het digitaliseren van een papieren toets (dus: het op een computerscherm presenteren van de vragen) geen effect heeft op de betrouwbaarheid. De betrouwbaarheid van een toets – digitaal én op papier – hangt af van de inhoud en van het ontwerp van de toetsvragen. Wat dit laatste betreft is er sinds het onderzoek uit 1993 veel meer mogelijk geworden. En dat roept nieuwe vragen op, zoals hoe al die multimedia het beste op een scherm gepresenteerd kan worden. De centrale vraag van dit artikel is dan ook: hoe moeten de vragen in multimediale toetsen eruitzien om de betrouwbaarheid en validiteit van de toets te garanderen? Het volledige antwoord hierop kunnen wij op dit moment niet geven, omdat er nog weinig systematisch onderzoek heeft plaatsgevonden naar de effecten van (nieuwe vormen van) digitale toetsen. Op grond van een eerste onderzoek (Jarodzka et al., ingediend) naar het ontwerp van een gedigitaliseerde toets kunnen we echter toch al een paar algemene conclusies trekken.

In dit onderzoek is gekeken of de principes die ten grondslag liggen aan effectieve digitale leermaterialen ook bruikbaar zijn voor digitale toetsen. Uit theorieën over informatieverwerking is bekend dat onze cognitieve capaciteit om informatie actief te verwerken beperkt is, en dat wij die informatie alleen gedurende een beperkte tijd kunnen vasthouden. Effectieve multimediale leermaterialen houden hier rekening mee en zijn zo ontworpen dat de cognitieve capaciteiten in het werkgeheugen voor het leren worden vrijgemaakt. Bijvoorbeeld door onnodige complexiteit en overbodige en/of afleidende informatie te vermijden (Mayer, 2005; Sweller et al., 1998). Een voorbeeld is het split attention principe, dat stelt dat het geïntegreerd presenteren van informatie die bij elkaar hoort (tekst en illustratie bijvoorbeeld) het leren bevordert (Mayer, 2005; Sweller et al., 1998). Dit principe vormde het onderwerp van het onderzoek: in samenwerking met het Cito is gekeken of leerlingen beter scoren op een gedigitaliseerde papieren toets als de toetsvragen volgens het split attention principe zijn vormgegeven. Hiervoor werd een aantal vragen uit het centraal eindexamen Kunst herontworpen, wat leidde tot een gesplitste versie en een geïntegreerde versie van iedere vraag (zie figuur 1).

In het onderzoek is gebruik gemaakt van oogbewegingsregistratie (eye tracking, Holmqvist et al., 2011) om een beeld te krijgen van hoe leerlingen bij het beantwoorden van digitale toetsvragen te werk gaan. Daarbij wordt vastgelegd naar welke informatie de leerling kijkt, in welke volgorde en voor hoe lang. Dat levert informatie op over welke strategie leerlingen hanteren bij de beantwoording van een vraag en hoe ze informatie in de toets cognitief verwerken. Uit deze registraties blijkt bijvoorbeeld dat leerlingen (onder tijdsdruk) vaak een deel van de informatie negeren. Uit de verkregen gegevens over bijvoorbeeld pupilgrootte is de mate van mentale inspanning die de leerling levert af te lezen. Digitale toetsen: waar moet je op letten? – Artikelen – 4W Weten Wat Werkt Waarom


Holmqvist, K., Nyström, M., Andersson, R., Dewhurst, R., Jarodzka, H. & Weijer, J. van de (2011). Eye tracking: A comprehensive guide to methods and measures. Oxford, Verenigd Koninkrijk: Oxford University Press.

Jarodzka, H., Janssen, N., Kirschner, P.A. & Erkens, G. (ingediend). Avoiding split attention in computer-based testing: Is neglecting additional information facilitative?

Mayer, R.E. (2005). Cognitive theory of multimedia learning. In R. Mayer (Red.), The Cambridge handbook of multimedia learning (pp. 31-48). New York, NY: Cambridge University Press.

Mead, A.D. & Drasgow, F. (1993). Equivalence of computerised and paper-and-pencil cognitive ability tests: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 114, 449-458.

Sweller, J., Merriënboer, J.J.G. van & Paas, F. (1998). Cognitive architecture and instructional design. Educational Psychological Review, 10, 251-296.

5 gratis online tools om een instructiefilm te maken

5 gratis tools om een instructiefilm te maken

Een instructiefilmpje (screencast) is erg handig om je collega’s uit te leggen hoe bijvoorbeeld een ‘web 2.0’-tooltje of andere software werkt.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Tips voor het maken van een instructiefilmpje[/social_quote]

-Probeer het gekozen ‘screencast’-tooltje eerst uit. Zorg ervoor dat je alle mogelijkheden in je vingers hebt, voordat je het echte filmpje gaat maken.
-Met een niet te duur microfoontje kom je al een heel eind.
-Kies een rustig tijdstip om jouw filmpje te maken.
-Begin eerst met een draaiboekje (scriptje) te maken op papier.
-Maak de filmpjes niet te lang. Maximaal zo’n twee minuten film is meer dan genoeg.
-Verdeel het onderwerp van je filmpjes in “hapklare brokken”.
-Praat rustig, maar niet eentonig.
-Laat de bewegingen van de cursor en de opties waarop je klikt duidelijk zien.
-Maak een gratis account aan bij YouTube en begin een eigen kanaal.
-Maak bij ieder filmpje op YouTube een beschrijving bij de geüploade instructiefilmpjes.

5 online en gratis tools om een instructiefilmpje te maken:
#1. Screenr
#2. ScreenCastle
#3. Screencast-o-Matic
#4. GoView
#5. Screenbird

Zie ze allemaal op: 5 gratis online tools om een instructiefilmpje te maken « André Manssen blogt vanaf de Zijlijn…