Smartphones verbieden? No Way!

De School – Mobieltjes in de klas – YouTube

De School – Mobieltjes in de klas

Mobieltjes. Vroeger had je ze niet. Toen mocht je ze niet. En tegenwoordig zijn ze niet weg te denken. Logisch ook. Want wat kan je er eigenlijk niét mee?

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/06/03/wat-kan-je-doen-tegen-mobieltjes-in-de-klas/Wat kan je doen tegen mobieltjes in de klas?

Het mobieltjesbeleid op scholen is “een ware chaos”. Dit schrijft de Nationale Academie voor Media & Maatschappij in een rapport dat deze week verscheen. Nederlandse scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes door de jeugd. Met alle gevolgen van dien.

Zo stond er onlangs een weinig verhullende foto van een leerlinge op Twitter, geplaatst door een wraakzuchtig ex-vriendje. De kinderen praten er nog steeds over op het schoolplein. En er stond een filmpje van een les op YouTube. Leraartje pesten bleek nog nooit zo makkelijk, gezien de vervelende, anonieme reacties onder de video. De school slaagde er uiteindelijk in het filmpje te laten verwijderen.

[social_quote duplicate=”no” align=”default”]Wat kunnen scholen  tegen mobieltjes in de klas doen? Moeten de maatregelen harder? Wel of niet verbannen?[/social_quote]

Ter overdenking: Jongeren groeien op in een wereld waarin de aanwezigheid van technologie en de mogelijkheid om op elke tijd en op elke plaats in contact te zijn met de rest van de wereld net zo vanzelfsprekend is als water dat uit de kraan komt. Veel bedrijven maken dankbaar gebruik van de mogelijkheden die die technologie hen biedt. Dat heeft geleid tot andere manieren van werken en veel nieuwe producten en diensten. Het lijkt wel, alsof die ontwikkelingen aan scholen voorbij gaan, of beter gezegd, een stuk trager verlopen.

https://fdroog.wordpress.com/2014/05/09/mobieltjes-moeten-mogen/Mobieltjes moeten mogen! | Droog’s

Leerlingen nemen vrijwillig iets mee naar de klas, waarmee ze kunnen leren. Het staat niet op de boekenlijst of de lijst van “verplicht-elke-dag-bij-je-te-hebben” items. En toch, ze vergeten het nooit! Hun mobieltje. Hun manier om te communiceren.

Wat is er aan de kant van de docent voor technologische kennis nodig om het gebruik van mobieltjes in zijn klas toe te staan? Geen!

Toestaan van mobieltjes is dus een prima start voor het gebruiken van technologie in de klas. En er kan zoveel moois met mobieltjes: informatie zoeken, aantekeningen maken, woordjes oefenen, (voor)kennis testen. Direct en snel, daardoor effectief en soms zelfs leuk.

Technologie maakt het mogelijk informatie te vinden en te communiceren “over alles met iedereen”. Het doet grenzen vervagen, de muren van de school worden doordringbaar, afstand speelt nauwelijks nog een rol. Daarom:  Mobieltjes moeten mogen!

https://henktempelman.wordpress.com/2011/01/20/mobieltjes-in-de-klas/mobieltjes in de klas. | henktempelman

Er is al veel gezegd, gediscussieerd en geschreven over mobieltjes in de les. Nogal wat scholen verbieden telefoons in de les omdat er leerlingen geweest zijn die opnames maakten van het klassengebeuren en op internet zetten en er zijn natuurlijk nog meer verhalen over wat wel eens is gebeurd. Uiteraard zijn dat trieste verhalen die we absoluut niet moeten accepteren, maar het zijn ook excessen.

Ik denk dat voor leerlingen in de bovenbouw geldt dat we altijd moeten laten zien dat we ze enorm serieus nemen als jong-volwassene  en dus ook hun leefwereld. Dat betekent dat we niet op tilt moeten springen als leerlingen hun meest gebruikte gebruiksvoorwerp voor de dag halen in de les. Vroeger mochten we op school ook niet in onze agenda kleuren onder wiskunde, maar onze leraar sloeg niet op tilt bij het aanschouwen van ‘zoiets vreselijks’ als een agenda tijdens de stelling van Pythagoras. Met andere woorden, accepteer als docent dat dat ding heel belangrijk is in hun leven. Hun hele sociale leven staat er in en dat betekent dat het geweldig is als leerlingen tijdens de les hun mobiel te voorschijn halen om een afspraak (spreekbeurt, presentatie, toets,  of wat dan ook) in hun mobiel te zetten. Immers, dat betekent dat je als school meedoet in hun leven. En dat willen we toch graag?

Uiteraard worden, net als vroeger de agenda’s, ook telefoons, wel eens misbruikt in de les. Vroeger traden docenten dan straffend op; ook agenda’s werden vroeger wel eens ingenomen (kreeg je na de les terug), plus een portie strafwerk of nablijven. Ik denk dat in alle gevallen geldt dat als een docent zich ergert aan het gedrag van de leerling met zijn telefoon, hij altijd maatregelen mag treffen. Dat kan van alles zijn en het is goed je te realiseren dat je de leerling heel zwaar treft, als je zijn telefoon afpakt. Wellicht moet het soms,  maar je kunt ook wat anders verzinnen…………….
http://innovatie.kennisnet.nl/mobieltjes-in-de-klas-aan-om-ze-uit-te-krijgen/Mobieltjes in de klas AAN om ze UIT te krijgen? – Kennisnet Innovatie

Je kunt natuurlijk gemakkelijk gaan roepen dat afleiding door mobieltjes komt omdat de docent de les niet interessant genoeg maakt. Waarbij je de vraag kunt stellen of dit aan de docent ligt of aan de wijze van onderwijs geven. Of het frontale onderwijs zijn langste tijd gehad heeft is echter een andere discussie. Ook is niet alles wat geleerd moet worden voor iedereen in de klas even leuk te maken. ‘Leuk’ is sowieso niet het hoofddoel van onderwijs. Dus ik denk niet dat je kunt voorkomen dat mobieltjes hun aantrekking behouden.

Leerlingen zelf bewust maken van mobielgebruik Het mooie van apps als RescueTime vind ik dat ze goed zichtbaar maken waar je tijd in gaat zitten. Je gaat je vanzelf afvragen of een bepaalde tijdsinvestering wel de moeite waard is. Het is een beetje van learning analytics naar ‘non-learning analytics’ gaan: meetbaar en analyseerbaar maken van de tijd die online besteed wordt en die niet naar leren gaat. Zouden leerlingen zichzelf hiermee niet meer in de hand gaan nemen in plaats van dat ouders of de school dat voor ze gaan doen? Voelt ook beter wat betreft respect voor privacy.


40 Uses For Smartphones in School | ExamTime

Alles in detail bekijken? klik dan hier

Check facts
Take photos
Make videos
record experiments
Carry out tests
Read the news
Dictionary
Translator
Calendar
Write down ideas
Listen to music
Images Review
Stopwatch
timer
Read eBooks
Voice Recorder
record explanations
Discover related subject material
one million study resources
Document scanner
Calculator
all the operations of a scientific calculator
Edit videos
Edit pictures
Publish in the class
blog
Track blog visits
Google Analytics
Make presentations
Remote control
Communicate
text message
Store
Formulae
contain hundreds of commonly used formulae
Control noise in the classroom
Updates
Locate points on the map
Tweet
many educational uses
Study Vocabulary
Control Attendance
Assess Students
Clock
Inspire
window to the world
Share Notes
Digital Whiteboard
project everything you create
Weather
Measure Productivity
Time Recording Pro
Play

 

 Nog meer Apps:

 

 

snel een presentatie maken met Haiku Deck

 

http://www.winmagpro.nl/content/haiku-deck-een-gemakkelijk-alternatief-voor-powerpointHaiku Deck: een gemakkelijk alternatief voor Powerpoint

Hoewel Powerpoint nog steeds koning is onder de presentatietools, zijn er inmiddels meerdere kapers op de kust. Bunkr bijvoorbeeld, of Prezi. Ben je echter op zoek naar een tool die net zo werkt als PowerPoint, maar gebruiksvriendelijker aanvoelt? Dan is Haiku Deck iets voor jou.

Haiku Deck is een geweldig presentatieplatform dat zich op beelden focust. Hun doel is om presentaties simpel te houden, de tekst te beperken, elke dia op één idee te focussen en de beelden van hoge kwaliteit een verhaal te laten vertellen. Haiku Deck is een mix tussen een slide share presentatie en Instagram met verschillende thema’s en filters.

Haiku Deck kun je gebruiken als webapp nadat je je aanmeldt, of als iPad-app. Je logt in met je account waarbinnen jouw presentaties, hier ‘decks’ genoemd, opgeslagen worden. De interface van Haiku Deck is lekker simpel gehouden terwijl je toch genoeg mogelijkheden hebt om jouw slides persoonlijk te maken. Bovenaan in het scherm kies je in een menu een thema voor jouw slide, waarmee het font en de gebruikte kleuren op de slide bepaald wordt. Deze thema’s zijn gevisualiseerd door middel van achtergronden waarop het font te lezen is, waardoor je snel de juiste mood vindt voor jouw presentatie.

Een voorbeeldje:


Edmodo – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

https://mediaatelier.wordpress.com/2013/12/11/presentaties-in-een-nieuw-strak-jasje-haiku-deck/Het design waarmee je grafieken maakt is enorm gebruiksvriendelijk. Via handels pas je formaten binnen de grafiek aan. Uiteraard kun je elementen in de grafiek voorzien van de juiste informatie. Wel jammer is dat het thema niet slide-onafhankelijk is. Voor grafieken wil je soms toch specifieke kleuren gebruiken zonder je hele presentatie meteen ook in die kleuren vorm te geven. Hopelijk verandert dit nog, hoewel dit wel weer tegen de filosofie van een verhalende flow in je presentatie gaat.
Voor achtergronden put je uit een flinke database met vrij te gebruiken Creative Commons-beeld. Eventueel kun je tegen een bedrag beeld via Getty Images gebruiken. Haiku Deck heeft een interessante feature die je helpt om geschikt beeld te vinden. Tekst op je slides worden vertaald naar tags waarna Haiku Deck hier passend beeld bij selecteert. Natuurlijk kun je ook zelf zoeken in de database middels keywords, maar niet iedereen is even creatief in het zoeken naar geschikt beeld. Bovendien zijn de door Haiku Deck geselecteerde afbeeldingen constant geschikt.

Eigen beeld importeren is ook mogelijk. Dit kan van je eigen computer, maar bijvoorbeeld ook van Facebook, Google Drive, Dropbox of Flickr. Erg handig.

Ben je klaar met je presentatie, dan kun je deze exporteren naar het .PDF- of .PPT-formaat. Ook kun je ervoor kiezen om een presentatie te delen via social media.

Haiku Deck voor iPhone: simpel presentaties maken

Nog simpeler een Powerpoint-achtige presentatie maken dan met Haiku Deck? Dat was al een uitdaging op de iPad. En nu is het ook een uitdaging op de iPhone. Haiku Deck heeft een nieuwe update gekregen die de applicatie ook naar Apple’s telefoon brengt. Goed nieuws als je over beide apparaten beschikt en je even moet improviseren. Een presentatie maken in de iPad-app hoeft niet langer dan vijf minuten te duren. Ervan uitgaande dat je al weet wat je wilt zeggen en hoe je dat wil overbrengen dan, natuurlijk. Daarna kan je de nieuwe iPhone-variant als afstandsbediening gebruiken.

http://www.iculture.nl/apps/simpel-presentaties-maken-met-haiku-deck-nu-ook-op-iphone/In Haiku Deck gebruik je de rechter zijbalk om een nieuwe slide toe te voegen en bepaal je direct de indeling van de slide. Daarna pas je de tekst aan en kies je een achtergrondfoto uit je eigen fotoalbum, vanuit Dropbox, Picasa, Instagram, Facebook of uit het enorme fotoarchief van Getty Images. De tekst wordt automatisch uitgelijnd. Gebruik je een opsomming, dan wordt de tekst ook zo gepresenteerd. Binnen no-time kan je naar de volgende slide.

De functionaliteit van Haiku Deck op de iPhone zelf is beperkt. De applicatie dient twee doelen. In de app bekijk je eigen presentaties en presentaties van andere gebruikers in een timeline. De andere functie is dat je presentaties gedaan vanaf de iPad of de website, kan bedienen met de iPhone als afstandsbediening. Zo ga je met de iPhone in je hand tijdens het presenteren, naar de volgende of vorige slide.

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

http://www.tekrevue.com/tip/record-iphone-screen-quicktime/The ability to record an iPhone or iPad screen has long been available, but it required some work to get it going, such as jailbreak-only apps or AirPlay. With OS X Yosemite and iOS 8, Apple has now made recording the iPhone or iPad an easy and simple task. The key is QuickTime.

To record iPhone or iPad output on your Mac, make sure you’re running OS X Yosemite and iOS 8. Then connect your iPhone or iPad to your Mac using a Lightning cable. Note that you may need to “Trust” your Mac before the iPhone will work.

Launch QuickTime and select File > New Movie Recording from the menu bar. Alternatively, you can use the keyboard shortcut Option-Command-N. This will launch a new QuickTime window for video recording. By default, QuickTime will activate your Mac’s built-in iSight camera, but ignore that and find and click on the small downward-facing triangle next to the record button. This lets you select an alternate recording source, which now includes your iPhone or iPad.

Select your iPhone or iPad from the list and you’ll see your device’s screen replicated in the QuickTime window. To provide that extra bit of professional polish, Apple automatically shows a clean iOS status bar, with full cellular reception, a full battery, and the historic 9:41 AM time setting, making your own iPhone recordings look just like Apple’s.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]The QuickTime recording also recognizes iPhone or iPad rotation[/social_quote], so you’ll see the preview window on your Mac switch aspect ratios as you rotate your device.

The recording itself is near real-time, but there is some noticeable lag between performing an action on your device and seeing the action occur in the QuickTime window. This won’t be an issue for actual iPhone recordings, as the software will sync audio and video for the final output, but this does mean that you won’t want to use this feature while live to play games or perform tasks that require minimal latency.

As for audio, you can either record your iPhone or iPad screen and add audio later during post and editing, or [social_quote duplicate=”yes” align=”default”]you can record audio live with the video[/social_quote]. Using the same drop-down menu from which you selected your iPhone screen, select the desired source you’d like to use for audio. This can be your Mac’s built-in microphone for narration, a third-party audio source, or the iPhone itself if you want to record the sound and music produced by the apps you plan to demonstrate.

When you’re done recording, just hit the stop button in the QuickTime preview window. You can then save the recording as a QuickTime movie (.mov) on your computer, or use the presets at File > Export to create a version optimized for certain resolutions or devices.

How to Record Your iPhone Screen in OS X Yosemite

5 gratis online tools om een instructiefilm te maken

5 gratis tools om een instructiefilm te maken

Een instructiefilmpje (screencast) is erg handig om je collega’s uit te leggen hoe bijvoorbeeld een ‘web 2.0’-tooltje of andere software werkt.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Tips voor het maken van een instructiefilmpje[/social_quote]

-Probeer het gekozen ‘screencast’-tooltje eerst uit. Zorg ervoor dat je alle mogelijkheden in je vingers hebt, voordat je het echte filmpje gaat maken.
-Met een niet te duur microfoontje kom je al een heel eind.
-Kies een rustig tijdstip om jouw filmpje te maken.
-Begin eerst met een draaiboekje (scriptje) te maken op papier.
-Maak de filmpjes niet te lang. Maximaal zo’n twee minuten film is meer dan genoeg.
-Verdeel het onderwerp van je filmpjes in “hapklare brokken”.
-Praat rustig, maar niet eentonig.
-Laat de bewegingen van de cursor en de opties waarop je klikt duidelijk zien.
-Maak een gratis account aan bij YouTube en begin een eigen kanaal.
-Maak bij ieder filmpje op YouTube een beschrijving bij de geüploade instructiefilmpjes.

5 online en gratis tools om een instructiefilmpje te maken:
#1. Screenr
#2. ScreenCastle
#3. Screencast-o-Matic
#4. GoView
#5. Screenbird

Zie ze allemaal op: 5 gratis online tools om een instructiefilmpje te maken « André Manssen blogt vanaf de Zijlijn…

4 wiskunde apps

 

Virtual Base 10 Blocks

This app simulates base ten blocks and allows students to manipulate the pieces and annotate their screen. It’s perfect for children learning place value and teachers who want their students to explain their work!  Virtual Base 10 Blocks | Class Tech Tips

 

Meerkat Math Fact Fun

Meerkat Math is one to add to your list.  The free version lets players test their addition skills at a range of levels. UPDATE:  This app has changed prices a few times so be on the lookout for when it’s free!  Meerkat Math Fact Fun | Class Tech Tips

 

MyScript Calculator

There are lots of apps that can “wow” a crowd and MyScript Calculator is definitely one of them.  Write an equation (simple or complex) onto your screen and the app will transfer it to type and solve the problem.  This fantastic free app can be used by students to check their work, especially order of operations.  You’ll need to try it to believe it!  MyScript Calculator | Class Tech Tips

 

Math vs Zombies for Fluency

There are lots of apps for math fluency but Math vs. Zombies has to be one of the most engaging ones! Students use math facts to turn zombies back to people in this fast moving, sharply illustrated math fluency game.  It’s a great app for changing up your skill and drill flashcard routine!
This app is also available on Android devices.  Math vs Zombies for Fluency

Ipads in het onderwijs of onderwijsvernieuwing?

Maurice de Hond vond het Nederlandse onderwijs veel te traditioneel. Er was geen oog voor technologie en vernieuwende (digitale) leermethoden, waardoor wij de aansluiting met de voortrazende technologische ontwikkelingen zouden kwijtraken. Als Nederland een innovatieland wilde blijven, moest er wat veranderen. De Hond werd mede-initiatiefnemer van ‘Onderwijs voor Nieuwe Tijd (O4NT), beter bekend als de ‘iPad-school’.

In augustus 2013 werden in Nederland zeven van deze basisscholen geopend. Daar vormt de tablet het hart van het leerproces. De kinderen leren ermee, op school, maar ook thuis. Kinderen zijn vrijer om te leren over onderwerpen die niet in de klas worden behandeld en lestijden en vakanties zijn flexibel. Via speciale apps wordt de ontwikkeling bijgehouden. De iPad-scholen zijn een succes. Er worden gesprekken gevoerd om dit onderwijs in meerdere landen uit te rollen. De Wereld Draait Door: iPad-school is succes: Wail Ennassiri, Monique van Zandwijk en Maurice de Hond

 

Maurice de Hond: “We moeten kinderen niet voorbereiden op het verleden, maar op de toekomst”

De iPad-school pakt het onderwijs anders aan. Kinderen zijn niet alleen heel verschillend, maar de toekomst vraag hele andere dingen van kinderen dan momenteel op scholen geleerd wordt. Wij willen kinderen voorbereiden op de toekomst met de mogelijkheden van vandaag, geënt op de persoonlijke talenten en mogelijkheden.Maurice de Hond: “We moeten kinderen niet voorbereiden op het verleden, maar op de toekomst”

 

onderwijsvernieuwing, meer dan een iPad in de klas?

De essentiële vraag is of we ons voldoende realiseren dat we midden in een technologisch gedreven revolutie zitten en dat dat eisen gaat stellen aan het soort banen waarvoor dat onderwijs onze kinderen gaat opleiden. En dat er wel eens sprake kan zijn van een grote discrepantie tussen het aantal op te vullen banen voor IT-technici/programmeurs en het aantal studenten met een daarvoor relevante opleiding. Een recent Amerikaans rapport verwacht dat in Amerika in 2020 ongeveer 1,4 miljoen banen zullen zijn voor computer experts en programmeurs terwijl het onderwijs maar 400.000 studenten in die richtingen gaat afleveren. We kennen de cijfers niet voor Nederland of Europa maar de vooruitzichten zullen hier zeker niet beter zijn.

Op dit moment is het hoogst haalbare voor een student het volgen van het klassieke gymnasium. We gaan pas echt stappen maken in Nederland op het terrein van onderwijsvernieuwing aan het gymnasium als positionering niet twee dode talen, maar vele levende programmeertalen aanbiedt als kroon op het harde werken van onze briljante studenten. Anders zijn we toch echt bezig onze talenten in Nederland te verkwisten.  meer dan een iPad in de klas?

IPad onderwijs bereidt voor op de 21ste eeuw De integratie van de iPad in het onderwijs bereidt leerlingen voor op de digitale toekomst. In de 21ste zijn vaardigheden zoals samenwerken, problemen oplossen, ict-geletterheid, kritisch denken, communiceren en creativiteit en sociale en culturele vaardigheden cruciaal. Door het gebruik van boeken zullen leerlingen alleen maar worden voorbereid op het verleden. iPad Onderwijs | Gebruik van de iPad in het Onderwijs

 

Middelbare scholen omarmen iPad

Leerlingen van groep 8 beslissen binnenkort naar welke middelbare school ze willen. Steeds meer kinderen kunnen daarnaast kiezen hoe ze les willen krijgen: op de traditionele manier of via de iPad.

Een van de problemen waar scholen tegen aanlopen is het tekort aan lesmateriaal voor de iPad. Uitgeverijen leveren nog maar weinig materiaal digitaal aan. Docenten moeten daarom zelf materiaal ontwikkelen. Het ontbreekt veel docenten echter aan kennis en tijd.

Via iTunes U, de onderwijscatalogus van Apple, is het mogelijk onderwijsmateriaal te delen. De iScholengroep biedt via het platform zo’n 25 cursussen gratis aan. Veel cursussen zijn helaas niet openbaar, dat heeft deels te maken met rechten. Materiaal waarin beschermd werk is opgenomen mag niet vrij gedeeld worden.

Om iets te zeggen over het effect van de iPad in het klaslokaal is het nog te vroeg. Zo krijgen kinderen niet alleen de opdracht een brochure te ontwikkelen, ook het maken van een filmpje kan een huiswerkopdracht zijn. Over het algemeen merkt de lerares dat leerlingen heel betrokken zijn. Al biedt de iPad ook voldoende afleidingsmogelijkheden. Tijdens de les even snel een YouTube filmpje kijken of spelletje spelen is heel verleidelijk en dat gebeurt dan ook weleens. “Als ik ze betrap delete ik de game en zijn ze hun topscores kwijt. Dat weten ze, dus ze denken wel twee keer na.”  Middelbare scholen omarmen iPad | Digitaal

 

‘Onderwijs houdt met iPad oude didactische modellen in stand’

Doel en middelHet onderwijs wordt vaak gezegd ‘dat een iPad niet een doel maar een middel is’. Het is een poging om argwaan en scepsis tegen te gaan. Maar prof. Westera heeft weinig op met die gedachtegang. “Het is een belemmering om na te gaan of je met nieuwe media in het onderwijs tot nieuwe didactische aanpakken kunt komen.” Volgens de hoogleraar worden nieuwe media ten onrechte slechts als hulpmiddelen beschouwd. Onder verwijzing naar de beroemde prof. Marshall McLuhan, die in de jaren zestig met baanbrekende theorieën kwam over de nieuwe media, zijn iPads, smartphones enz. onlosmakelijk verbonden met wat en wie een mens is.

De moeizame relatie tussen onderwijs en nieuwe media is trouwens niet vandaag of gisteren. Prof. Westera gaf een aantal voorbeelden van mislukkingen in de afgelopen eeuw. De introductie in 1910 van de onderwijsfilm liep spaak omdat er geen geluid bij zat. Idem werd de onderwijsradio omdat docenten zeiden ‘praten kunnen we zelf wel’. In 1960 ontstond er in de VS een hype rondom de leermachine van Skinner, die zou het toen grote tekort aan leraren kunnen tegengaan. Het feest ging niet door omdat ouders er tegen in verzet kwam, die wilden dat hun kinderen les kregen van een leraar van vlees en bloed, aldus Westera. En het meest beruchte voorbeeld is de invoering van de ballpoint als vervanging van de kroontjespen. Heel wat commissies hebben er zich over gebogen. In totaal duurde het wel twintig jaar voor de vlekken makkende kroontjespen helemaal verdwenen was.

Het onderwijs kan er niet omheen om nieuwe media te integreren in de aanpak. Kinderen groeien deesl op in een virtuele wereld, gemiddeld zijn ze nu al zeven uur per dag op een of andere manier online. En als ze later de arbeidsmarkt opstromen dan zijn nieuwe media nog dominanter en daarom moet het onderwijs jongeren opleiden tot kenniswerkers. En ontwikkelingen gaan razendsnel, met als bekend voorbeeld Google Glass. Prof. Westera wees ook op de vele plekken en situaties waar nu al chips aangebracht worden: autobanden, lantaarnpalen, schoenen, ouderenzorg (domotica) enz.

> Prof. Westera schreef het boek The Digital Turn, over hoe het internet ons bestaan transformeert. ‘Onderwijs houdt met iPad oude didactische modellen in stand’

Apps in het onderwijs | 2 Handige gratis brochures met leerzame apps en sites voor basischoolleerlingen + MORE

Apps in de klas.

Als docent kan je in 2013 niet meer om digitale media in de les heen. Leerlingen brengen steeds vaker hun smart-devices mee naar school en uitgevers van leermethodes ontwikkelen ook steeds meer aanvullend digitaal lesmateriaal. (1)

Eduapp

Eduapp is een platform waar je als docent educatieve apps kunt vinden, delen en ontdekken. Docenten delen bijvoorbeeld hun ervaring met bepaalde apps of tools en leggen uit hoe zij deze gebruiken in hun les. Handig voor de digibeet die geen idee heeft waar te beginnen. Het platform is ook een prima plek om met collega docenten van gedachte te wisselen over de didactische inzet van tablets in de klas. (1)

http://www.qlict.org/nieuwsbrief/Nieuwsbrief_Maart2013/

See on Scoop.it – OnderwijsRSS
Eduapp biedt een prachtige webportal voor het vinden, delen en ontdekken van apps voor educatieve doeleinden. Daarbij kun je zoeken op platform, het soort app, de prijs en voor welke sector deze geschikt is.
See on www.trendmatcher.nl

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

Wordless lessons

– ipadsinschool.blogspot.com

I love using technology to allow students to think outside the box.  Students were challenged to use the iPads and the Haiku Deck app to put The Gettysburg Address in a few words as possible.  This challenged students to break down the vocabulary and analyze the meaning.  Here are a few examples.Created with Haiku Deck, the free presentation app for iPad Created with Haiku Deck, the free presentation app for iPad

Lees verder op: ipadsinschool.blogspot.com »

http://www.applespot.nl/See on Scoop.it – OnderwijsRSS
AppleSpot bespreekt alles wat over Apple gaat en komt dagelijks met talloze artikelen en tips over leuke Apps.
See on www.applespot.nl

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

2 Handige gratis brochures met leerzame apps en sites voor basischoolleerlingen
Twee handige – gratis te downloaden – brochures van Mijn Kind Online en Kennisnet:
#1. 86 creatieve apps en sites voor leerlingen van 7 tot 12 jaar
“Welke apps en websites stimuleren digitale creativiteit bij kinderen? Hoe worden probleemoplossend vermogen en logisch denken geoefend en verbeterd? De nieuwe brochure 86 creatieve apps en sites van Mijn Kind Online en Kennisnet bespreekt de origineelste en meest uitdagende apps en sites voor leerlingen van 7 tot 12 jaar…” Lees meer »
Deze brochure kun je hier downloaden.
#2. 104 leerzame apps en sites voor leerlingen van 2 tot 8 jaar“Welke apps en websites zijn geschikt voor jonge leerlingen? Waar worden ze nou echt wijzer van? De nieuwe gids 104 leerzame apps en sites van Mijn Kind Online en Kennisnet zet de beste leerzame apps en sites voor leerlingen van 2 tot 8 jaar op een rij…”  Lees meer »
Deze brochure kun je hier downloaden…

Lees verder op: manssen.nl »

Mobile Applications | Smith Micro Software

– onderwijsrss.wordpress.com

http://live.lewispr.com/LEWISPR/2010/07/22/smith-micro-appoints-lewis-pr-as-international-agency-of-record-42470See on Scoop.it – OnderwijsRSS
Smith Micro develops and publishes award-winning graphics, animation, file compression and utility software. Een leuke app om de spreekvaardigheid mee te oefenen bij de verschillende talen.
See on my.smithmicro.com

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

See on Scoop.it – OnderwijsRSS
http://nibletz.com/2013/04/22/dropbox-story-0-100-million-users-simple-video-change-business/Als je op je iPad filmpjes wilt kijken kun je natuurlijk gewoon aan de slag met iTunes. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden en wie veel met Dropbox werkt, heeft waarschijnlijk wel wat aan deze How To.
See on computertotaal.nl

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

Een overzicht van interessante artikelen die ik las op ‘t Web [124]
Een overzicht van de artikelen en blogposts over allerlei onderwerpen, w.o leuke apps en webtools die ik gisteren tegenkwam in mijn RSS-lezer en persoonlijk interessant vind en daarom via deze blogpost graag deel. Wellicht zit er een artikel, blogpost, app of webtool tussen die jij ook interessant vindt…A Great Tool To Add Audio Feedback to Google Docs ~ Educational Technology and Mobile Learning
“This is a great application that allows you to add audio comments to the content of your Google documents. This could be a good way to deliver feedback to your students…”Google Maps Mania: Create a ‘How to Find Us’ Map
“The tool allows users to add the option of displaying the Street View of their business or organization, to provide directions for visitors to the business and to view surrounding points of interest (via Google Places)…

Lees verder op: manssen.nl »

Images provided by:
www.qlict.org
live.lewispr.com
nibletz.com
www.applespot.nl

Met de Webdetective kritisch leren kijken naar informatie op het web + MORE

Tablets in de klas.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]


LaCie heeft een nieuwe Porsche Design USB Key aangekondigd. LaCie’s producten vallen bij veel Apple-gebruikers in de smaak vanwege het strakke design. Dat is ook het geval bij deze nieuwe USB-stick, dat volledig van staal gemaakt is en met schrijfsnelheden van 95MB/s ook nog eens ongelooflijk snel is. De USB-stick is verkrijgbaar met 16GB en 32GB opslag en kost respectievelijk $30 en $50.

Meer op applespot.nl »

Met de Webdetective kritisch leren kijken naar informatie op het web
De Webdetective is een initiatief van de Bibliotheek, het digitale portal van de Nederlandse openbare bibliotheken. Met behulp van de Webdetective hoopt de Bibliotheek oudere kinderen te leren hoe je kritisch naar informatie kijkt, hoe je de juiste vragen stelt en hoe je optimaal gebruik kunt maken van onder andere Google. Daarnaast kunnen ze de kennis die ze opdoen direct in de praktijk brengen met behulp van een internetspeurtocht.Hoe werkt de Webdetective?
De site is bedoeld voor oudere kinderen. Ze leren op verschillende manieren kennis te maken met een site:

Wat is het doel van de site en wat is jouw doel?
Hoe gebruik je zoektermen bij jouw doel: vragen stellen…

Meer op manssen.nl »

Het Klokhuis presenteert: Zoek het uit!, een Klokhuisproject over wetenschap + MORE

Het Klokhuis presenteert: Zoek het uit!, een Klokhuisproject over wetenschap
“Zoek Het Uit!” is een Klokhuisproject over wetenschap. In 10 tv-uitzendingen ontdek je waar wetenschappers allemaal werken en hoe zij onderzoek doen. In het bijbehorende boek lees je meer over hoe je onderzoek kan doen en met de “iPad”-app van “Zoek het uit!” kun je zelf, met je hele familie, experimenteren aan de keukentafel. “Zoek Het Uit!” is van start gegaan op 2 oktober j.l. De uitzendingen kun je volgen en terugkijken op de website “Zoek het uit!” Ook de gemiste uitzendingen vind je hier.Klokhuisboek
Bij “Zoek Het Uit!” hoort ook een boek: Het Klokhuisboek over onderzoek…

Meer op manssen.nl »

Overzicht gepubliceerde berichten: zondag 6 oktober t/m zaterdag 12 oktober (week 41)
Voor wie de afgelopen week een bericht op dit blog heeft gemist, is hier een overzicht van de berichten die de afgelopen week zijn gepubliceerd. Het betreft een overzicht van de berichten vanaf zondag 6 oktober t/m zaterdag 12 oktober (week 41 – 2013).06/10: Uit m’n Leesmap – Interessante artikelen gelezen op ‘t Web [115]
06/10: Overzicht gepubliceerde berichten: zondag 29 september t/m zaterdag 5 oktober (week 40)
07/10: Gratis tools om infographics (visualisaties) bij je lessen te maken
08/10: Hoe maak je een online evaluatie-/feedbackformulier in de vorm van een rubric met Google Formulieren?
09/10: Met de Webdetective kritisch leren kijken naar informatie op het web
10/10: Uit m’n Leesmap – Interessante artikelen gelezen op ‘t Web [116]
10/10: De CRAAP test: een toets om informatie aangeboden op het internet te beoordelen
11/10: Gratisfotodownloaden…

Meer op manssen.nl »

Tablets in het onderwijs | Hoe maak je een online evaluatie-/feedbackformulier in de vorm van een rubric met Google Formulieren? + MORE

Ipads in het onderwijs.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

z24Microsofts nieuwste leuze: ‘geen pc meer op elk bureau’ZDNet.beSamenvatting:Niet meer de pc met bijhorende software, maar toestellen en diensten primeren voortaan voor Microsoft. Dat benadrukte afscheidnemend CEO Steve Ballmer in zijn laatste brief aan de aandeelhouders. Redactie ZDNet. Door Redactie ZDNet …Steve Ballmer: Office voor iOS komt… als ‘t klaar isOne More Thing. Het laatste nieuws het eerst op NU.nlNU.nlBallmer: “Beste dagen Microsoft nog voor ons”TechzineNUtech -z24 -Tablets Magazinealle 11 nieuwsartikelen »

Meer op Zdnet.be »

Hoe maak je een online evaluatie-/feedbackformulier in de vorm van een rubric met Google Formulieren?
In het bericht “This is how to create rubrics using Google Form” op Educational Technology and Mobile Learning wordt uitgelegd hoe je met Google Formulieren een online evaluatie-/feedbackformulier kunt maken in de vorm van een rubric *). Zo’n formulier kun je dan na afloop online laten invullen door cursisten of bezoekers van jouw workshop.
In onderstaand uitlegfilmpje wordt uitgelegd hoe je dat moet doen. Omdat er in het Engelstalige filmpje wordt gebruik gemaakt van de Engelstalige versie van Google Drive heb ik onder het filmpje een aantal relevante schermafdrukken geplaatst van het Nederlandstalige Google Formulieren…

Meer op manssen.nl »

Tablets in het onderwijs | SlowCam brengt opnemen van slowmotion video’s naar oudere toestellen + MORE

Tablets op school.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

SlowCam brengt opnemen van slowmotion video’s naar oudere toestellenMet de iPhone 5s is het mogelijk om slowmotion video’s te maken. Het is een erg leuke feature om mee te spelen, maar het is helaas exclusief voor de iPhone 5s. Voor mensen met een ouder toestel is er nu SlowCam, een app waarmee je ook op de iPhone 4, iPhone 4S, iPhone 5 en iPhone 5c slowmotion video’s kunt opnemen. Het resultaat is uiteraard niet hetzelfde als dat je met de iPhone 5s krijgt, maar slecht is het zeker niet.
Om video’s in slowmotion op te nemen met SlowCam houd je in de app de ‘slow motion’-knop ingedrukt. Laat je deze knop weer los, dan wordt er op normale snelheid opgenomen…

Meer op applespot.nl »

5 zegeningen van de nieuwe Surface

– computerworld.nl

Microsoft heeft zijn nieuwe Surface 2-tablet met Windows 8.1 van een groot aantal verbeteringen voorzien. Wij zetten er 5 op een rij.

Meer op computerworld.nl »

Tablets in het onderwijs | Leren schrijven op tablet ongewenst + MORE

Tablets in de les gebruik.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

Na de zomer stappen tien basisscholen in Nederland over op het iPad-concept. Een jaar geleden gaf Maurice de Hond het startschot voor deze zogenoemde …www.kinderopvangtotaal.nl/…/Tien-iPad-scholen-starten-na-d…

Meer op google.com »

Leren schrijven op tablet ongewenst

– onderwijsnieuwsdienst.nl

Kinderen zouden pas onderwijs moeten krijgen op iPad of tablet als zij het schrijven met pen op papier onder de knie hebben. Dat is van groot belang voor de ontwikkeling van hun woordenschat en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

Meer op onderwijsnieuwsdienst.nl »

 

20+ apps en sites om tekst aan je foto’s toe te voegen

Een foto is maar een foto, maar als je een tekst kunt toevoegen of een mooie banner erbij kunt plaatsen, dan komt je boodschapt toch beter over. Ik heb dan ook 2 lijsten met apps en programma’s hieronder neergezet die je op weg kunnen helpen om mooie teksten op je foto’s te zetten.

Heb je zelf nog een app gezien, maar staat deze er nog niet bij, zet ‘m er dan zelf even bij graag! Zo hebben we er allemaal wat aan.

[listly id=”5T9″ layout=”gallery”]

[listly id=”1Uf” layout=”gallery”]

iPad-ideologie vernielt goed onderwijs | Beter Onderwijs Nederland + MORE

Tablets in de klas.

Beter onderwijs Nederland schreef een wel heel kritisch stuk over iPad onderwijs. Wat mij betreft een iets te eenzijdig stuk, maar goed…..
Goed onderwijs is er bij gebaat dat leerlingen hun taal en hun rekenen goed beheersen. Dat zijn de fundamenten waarop je verder kunt. Iemand die in onze moderne complexe maatschappij deze basisvaardigheden ontbeert komt niet meer mee en mag zijn heil gaan zoeken aan de rafelranden van de samenleving en zo af en toe in een “gat in de muur” op een iPad vingeren.
Als je je dus laat leiden door de iPad-ideologie van Maurice de Hond, komen we straks  als samenleving bedrogen uit. De gevolgen van deze ideologie laten zich raden. De iPad gaat het denken en het leerproces dat in de hersenen van onze leerlingen plaats dient te vinden vervangen voor totale onkunde. Maar ja, we zijn nu dan ook al zover dat we, zoals een Amerikaanse regeringscommissie in 1983 al constateerde; “we zijn nu voor het eerst in de geschiedenis in staat om generaties op te gaan leiden die dommer zijn dan de vorige”.

Er is ook ander nieuws…

‘Google neemt navigatiedienst Waze over voor $1,3 miljard’

– applespot.nl

‘Google neemt navigatiedienst Waze over voor $1,3 miljard’
Er gaan al een tijdje geruchten dat navigatiedienst Waze wordt overgenomen door Facebook. Facebook zou namelijk bereid zijn $1 miljard te betalen voor de dienst. Kort nadat dat gerucht was verschenen dook er een ander gerucht op dat ook Google geïnteresseerd zou zijn om de navigatiedienst Waze over te nemen.
Google zou Waze over willen nemen om concurrentie van bijvoorbeeld Facebook tegen te gaan aangezien Google natuurlijk hun eigen Google Maps heeft. Als we nu de Israëlische krant Globes mogen geloven is de deal bijna rond met Google.
Google zou volgens de krant maar liefst $1,3 miljard betalen voor de navigatiedienst, maar de deal is nog niet officieel gesloten…

Meer op applespot.nl »

Taal en rekenen leer je niet door op je iPadje te kijken of het klopt, maar door de motorische arbeid van het handmatig schrijven. Daar is volop onderzoek aan …www.beteronderwijsnederland.nl/…/ipad-ideologie-vernielt-go…
Bron: Malmaison, Wilmont, Hals, Hoffmann, Marten, and Hamerling, B.. “iPad-ideologie vernielt goed onderwijs.” iPad-ideologie vernielt goed onderwijs | Beter Onderwijs Nederland. Beter Onderwijs Nederland, n.d. Web. 10 June 2013.

http://www.beteronderwijsnederland.nl/content/ipad-ideologie-vernielt-goed-onderwijs.


Images provided by:
www.ereaders.nl

Tablets in het onderwijs | Hoe maak je een profiel- en coverafbeelding op maat voor allerlei sociale media? + MORE

Ipads in het onderwijs.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

Hoe maak je een profiel- en coverafbeelding op maat voor allerlei sociale media?
Dat kun je doen met de webtool “Social Media Image Maker“. Je hoeft  – om deze tool te gebruiken – geen account aan te maken of in te loggen.
This online tool makes it easy to resize and retouch photos for a wide range of social networks and chat applications, including Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Youtube, Skype, Pinterest, and many more. Simply drag and drop your files to begin. Supported formats: .jpg and .png.Ik vond deze tool op WebSonic.nl in het artikel “Tool om afbeeldingen op maat te maken voor social media“:
Indien je actief bent op diverse sociale netwerken zoals Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn en Facebook en op websites zoals YouTube en Vimeo dan krijg je, zeker als bedrijf te maken met profielafbeeldingen die per website verschillende afmetingen hebben…

Meer op manssen.nl »

De gevolgen van demografische krimp is voor sommige mbo-scholen duidelijk merkbaar. Zij worden geconfronteerd met te kleine klassen, hebben moeite om gekwalificeerd personeel te vinden en maken zich zorgen over het voortbestaan van sommige opleidingen. ROC Zeeland en ROC Westerschelde (inmiddels gefuseerd tot Scalda) besloten daarom tot een experiment met afstandsleren. Het experiment Een groep […]

Meer op kennisnet.nl »