Smartphones verbieden? No Way!

De School – Mobieltjes in de klas – YouTube

De School – Mobieltjes in de klas

Mobieltjes. Vroeger had je ze niet. Toen mocht je ze niet. En tegenwoordig zijn ze niet weg te denken. Logisch ook. Want wat kan je er eigenlijk niét mee?

http://www.nrcnext.nl/blog/2011/06/03/wat-kan-je-doen-tegen-mobieltjes-in-de-klas/Wat kan je doen tegen mobieltjes in de klas?

Het mobieltjesbeleid op scholen is “een ware chaos”. Dit schrijft de Nationale Academie voor Media & Maatschappij in een rapport dat deze week verscheen. Nederlandse scholen weten zich geen raad met het gebruik van mobieltjes door de jeugd. Met alle gevolgen van dien.

Zo stond er onlangs een weinig verhullende foto van een leerlinge op Twitter, geplaatst door een wraakzuchtig ex-vriendje. De kinderen praten er nog steeds over op het schoolplein. En er stond een filmpje van een les op YouTube. Leraartje pesten bleek nog nooit zo makkelijk, gezien de vervelende, anonieme reacties onder de video. De school slaagde er uiteindelijk in het filmpje te laten verwijderen.

[social_quote duplicate=”no” align=”default”]Wat kunnen scholen  tegen mobieltjes in de klas doen? Moeten de maatregelen harder? Wel of niet verbannen?[/social_quote]

Ter overdenking: Jongeren groeien op in een wereld waarin de aanwezigheid van technologie en de mogelijkheid om op elke tijd en op elke plaats in contact te zijn met de rest van de wereld net zo vanzelfsprekend is als water dat uit de kraan komt. Veel bedrijven maken dankbaar gebruik van de mogelijkheden die die technologie hen biedt. Dat heeft geleid tot andere manieren van werken en veel nieuwe producten en diensten. Het lijkt wel, alsof die ontwikkelingen aan scholen voorbij gaan, of beter gezegd, een stuk trager verlopen.

https://fdroog.wordpress.com/2014/05/09/mobieltjes-moeten-mogen/Mobieltjes moeten mogen! | Droog’s

Leerlingen nemen vrijwillig iets mee naar de klas, waarmee ze kunnen leren. Het staat niet op de boekenlijst of de lijst van “verplicht-elke-dag-bij-je-te-hebben” items. En toch, ze vergeten het nooit! Hun mobieltje. Hun manier om te communiceren.

Wat is er aan de kant van de docent voor technologische kennis nodig om het gebruik van mobieltjes in zijn klas toe te staan? Geen!

Toestaan van mobieltjes is dus een prima start voor het gebruiken van technologie in de klas. En er kan zoveel moois met mobieltjes: informatie zoeken, aantekeningen maken, woordjes oefenen, (voor)kennis testen. Direct en snel, daardoor effectief en soms zelfs leuk.

Technologie maakt het mogelijk informatie te vinden en te communiceren “over alles met iedereen”. Het doet grenzen vervagen, de muren van de school worden doordringbaar, afstand speelt nauwelijks nog een rol. Daarom:  Mobieltjes moeten mogen!

https://henktempelman.wordpress.com/2011/01/20/mobieltjes-in-de-klas/mobieltjes in de klas. | henktempelman

Er is al veel gezegd, gediscussieerd en geschreven over mobieltjes in de les. Nogal wat scholen verbieden telefoons in de les omdat er leerlingen geweest zijn die opnames maakten van het klassengebeuren en op internet zetten en er zijn natuurlijk nog meer verhalen over wat wel eens is gebeurd. Uiteraard zijn dat trieste verhalen die we absoluut niet moeten accepteren, maar het zijn ook excessen.

Ik denk dat voor leerlingen in de bovenbouw geldt dat we altijd moeten laten zien dat we ze enorm serieus nemen als jong-volwassene  en dus ook hun leefwereld. Dat betekent dat we niet op tilt moeten springen als leerlingen hun meest gebruikte gebruiksvoorwerp voor de dag halen in de les. Vroeger mochten we op school ook niet in onze agenda kleuren onder wiskunde, maar onze leraar sloeg niet op tilt bij het aanschouwen van ‘zoiets vreselijks’ als een agenda tijdens de stelling van Pythagoras. Met andere woorden, accepteer als docent dat dat ding heel belangrijk is in hun leven. Hun hele sociale leven staat er in en dat betekent dat het geweldig is als leerlingen tijdens de les hun mobiel te voorschijn halen om een afspraak (spreekbeurt, presentatie, toets,  of wat dan ook) in hun mobiel te zetten. Immers, dat betekent dat je als school meedoet in hun leven. En dat willen we toch graag?

Uiteraard worden, net als vroeger de agenda’s, ook telefoons, wel eens misbruikt in de les. Vroeger traden docenten dan straffend op; ook agenda’s werden vroeger wel eens ingenomen (kreeg je na de les terug), plus een portie strafwerk of nablijven. Ik denk dat in alle gevallen geldt dat als een docent zich ergert aan het gedrag van de leerling met zijn telefoon, hij altijd maatregelen mag treffen. Dat kan van alles zijn en het is goed je te realiseren dat je de leerling heel zwaar treft, als je zijn telefoon afpakt. Wellicht moet het soms,  maar je kunt ook wat anders verzinnen…………….
http://innovatie.kennisnet.nl/mobieltjes-in-de-klas-aan-om-ze-uit-te-krijgen/Mobieltjes in de klas AAN om ze UIT te krijgen? – Kennisnet Innovatie

Je kunt natuurlijk gemakkelijk gaan roepen dat afleiding door mobieltjes komt omdat de docent de les niet interessant genoeg maakt. Waarbij je de vraag kunt stellen of dit aan de docent ligt of aan de wijze van onderwijs geven. Of het frontale onderwijs zijn langste tijd gehad heeft is echter een andere discussie. Ook is niet alles wat geleerd moet worden voor iedereen in de klas even leuk te maken. ‘Leuk’ is sowieso niet het hoofddoel van onderwijs. Dus ik denk niet dat je kunt voorkomen dat mobieltjes hun aantrekking behouden.

Leerlingen zelf bewust maken van mobielgebruik Het mooie van apps als RescueTime vind ik dat ze goed zichtbaar maken waar je tijd in gaat zitten. Je gaat je vanzelf afvragen of een bepaalde tijdsinvestering wel de moeite waard is. Het is een beetje van learning analytics naar ‘non-learning analytics’ gaan: meetbaar en analyseerbaar maken van de tijd die online besteed wordt en die niet naar leren gaat. Zouden leerlingen zichzelf hiermee niet meer in de hand gaan nemen in plaats van dat ouders of de school dat voor ze gaan doen? Voelt ook beter wat betreft respect voor privacy.


40 Uses For Smartphones in School | ExamTime

Alles in detail bekijken? klik dan hier

Check facts
Take photos
Make videos
record experiments
Carry out tests
Read the news
Dictionary
Translator
Calendar
Write down ideas
Listen to music
Images Review
Stopwatch
timer
Read eBooks
Voice Recorder
record explanations
Discover related subject material
one million study resources
Document scanner
Calculator
all the operations of a scientific calculator
Edit videos
Edit pictures
Publish in the class
blog
Track blog visits
Google Analytics
Make presentations
Remote control
Communicate
text message
Store
Formulae
contain hundreds of commonly used formulae
Control noise in the classroom
Updates
Locate points on the map
Tweet
many educational uses
Study Vocabulary
Control Attendance
Assess Students
Clock
Inspire
window to the world
Share Notes
Digital Whiteboard
project everything you create
Weather
Measure Productivity
Time Recording Pro
Play

 

 Nog meer Apps:

 

 

snel een presentatie maken met Haiku Deck

 

http://www.winmagpro.nl/content/haiku-deck-een-gemakkelijk-alternatief-voor-powerpointHaiku Deck: een gemakkelijk alternatief voor Powerpoint

Hoewel Powerpoint nog steeds koning is onder de presentatietools, zijn er inmiddels meerdere kapers op de kust. Bunkr bijvoorbeeld, of Prezi. Ben je echter op zoek naar een tool die net zo werkt als PowerPoint, maar gebruiksvriendelijker aanvoelt? Dan is Haiku Deck iets voor jou.

Haiku Deck is een geweldig presentatieplatform dat zich op beelden focust. Hun doel is om presentaties simpel te houden, de tekst te beperken, elke dia op één idee te focussen en de beelden van hoge kwaliteit een verhaal te laten vertellen. Haiku Deck is een mix tussen een slide share presentatie en Instagram met verschillende thema’s en filters.

Haiku Deck kun je gebruiken als webapp nadat je je aanmeldt, of als iPad-app. Je logt in met je account waarbinnen jouw presentaties, hier ‘decks’ genoemd, opgeslagen worden. De interface van Haiku Deck is lekker simpel gehouden terwijl je toch genoeg mogelijkheden hebt om jouw slides persoonlijk te maken. Bovenaan in het scherm kies je in een menu een thema voor jouw slide, waarmee het font en de gebruikte kleuren op de slide bepaald wordt. Deze thema’s zijn gevisualiseerd door middel van achtergronden waarop het font te lezen is, waardoor je snel de juiste mood vindt voor jouw presentatie.

Een voorbeeldje:


Edmodo – Created with Haiku Deck, presentation software that inspires

https://mediaatelier.wordpress.com/2013/12/11/presentaties-in-een-nieuw-strak-jasje-haiku-deck/Het design waarmee je grafieken maakt is enorm gebruiksvriendelijk. Via handels pas je formaten binnen de grafiek aan. Uiteraard kun je elementen in de grafiek voorzien van de juiste informatie. Wel jammer is dat het thema niet slide-onafhankelijk is. Voor grafieken wil je soms toch specifieke kleuren gebruiken zonder je hele presentatie meteen ook in die kleuren vorm te geven. Hopelijk verandert dit nog, hoewel dit wel weer tegen de filosofie van een verhalende flow in je presentatie gaat.
Voor achtergronden put je uit een flinke database met vrij te gebruiken Creative Commons-beeld. Eventueel kun je tegen een bedrag beeld via Getty Images gebruiken. Haiku Deck heeft een interessante feature die je helpt om geschikt beeld te vinden. Tekst op je slides worden vertaald naar tags waarna Haiku Deck hier passend beeld bij selecteert. Natuurlijk kun je ook zelf zoeken in de database middels keywords, maar niet iedereen is even creatief in het zoeken naar geschikt beeld. Bovendien zijn de door Haiku Deck geselecteerde afbeeldingen constant geschikt.

Eigen beeld importeren is ook mogelijk. Dit kan van je eigen computer, maar bijvoorbeeld ook van Facebook, Google Drive, Dropbox of Flickr. Erg handig.

Ben je klaar met je presentatie, dan kun je deze exporteren naar het .PDF- of .PPT-formaat. Ook kun je ervoor kiezen om een presentatie te delen via social media.

Haiku Deck voor iPhone: simpel presentaties maken

Nog simpeler een Powerpoint-achtige presentatie maken dan met Haiku Deck? Dat was al een uitdaging op de iPad. En nu is het ook een uitdaging op de iPhone. Haiku Deck heeft een nieuwe update gekregen die de applicatie ook naar Apple’s telefoon brengt. Goed nieuws als je over beide apparaten beschikt en je even moet improviseren. Een presentatie maken in de iPad-app hoeft niet langer dan vijf minuten te duren. Ervan uitgaande dat je al weet wat je wilt zeggen en hoe je dat wil overbrengen dan, natuurlijk. Daarna kan je de nieuwe iPhone-variant als afstandsbediening gebruiken.

http://www.iculture.nl/apps/simpel-presentaties-maken-met-haiku-deck-nu-ook-op-iphone/In Haiku Deck gebruik je de rechter zijbalk om een nieuwe slide toe te voegen en bepaal je direct de indeling van de slide. Daarna pas je de tekst aan en kies je een achtergrondfoto uit je eigen fotoalbum, vanuit Dropbox, Picasa, Instagram, Facebook of uit het enorme fotoarchief van Getty Images. De tekst wordt automatisch uitgelijnd. Gebruik je een opsomming, dan wordt de tekst ook zo gepresenteerd. Binnen no-time kan je naar de volgende slide.

De functionaliteit van Haiku Deck op de iPhone zelf is beperkt. De applicatie dient twee doelen. In de app bekijk je eigen presentaties en presentaties van andere gebruikers in een timeline. De andere functie is dat je presentaties gedaan vanaf de iPad of de website, kan bedienen met de iPhone als afstandsbediening. Zo ga je met de iPhone in je hand tijdens het presenteren, naar de volgende of vorige slide.

5 gratis online tools om een instructiefilm te maken

5 gratis tools om een instructiefilm te maken

Een instructiefilmpje (screencast) is erg handig om je collega’s uit te leggen hoe bijvoorbeeld een ‘web 2.0’-tooltje of andere software werkt.

[social_quote duplicate=”yes” align=”default”]Tips voor het maken van een instructiefilmpje[/social_quote]

-Probeer het gekozen ‘screencast’-tooltje eerst uit. Zorg ervoor dat je alle mogelijkheden in je vingers hebt, voordat je het echte filmpje gaat maken.
-Met een niet te duur microfoontje kom je al een heel eind.
-Kies een rustig tijdstip om jouw filmpje te maken.
-Begin eerst met een draaiboekje (scriptje) te maken op papier.
-Maak de filmpjes niet te lang. Maximaal zo’n twee minuten film is meer dan genoeg.
-Verdeel het onderwerp van je filmpjes in “hapklare brokken”.
-Praat rustig, maar niet eentonig.
-Laat de bewegingen van de cursor en de opties waarop je klikt duidelijk zien.
-Maak een gratis account aan bij YouTube en begin een eigen kanaal.
-Maak bij ieder filmpje op YouTube een beschrijving bij de geüploade instructiefilmpjes.

5 online en gratis tools om een instructiefilmpje te maken:
#1. Screenr
#2. ScreenCastle
#3. Screencast-o-Matic
#4. GoView
#5. Screenbird

Zie ze allemaal op: 5 gratis online tools om een instructiefilmpje te maken « André Manssen blogt vanaf de Zijlijn…

4 wiskunde apps

 

Virtual Base 10 Blocks

This app simulates base ten blocks and allows students to manipulate the pieces and annotate their screen. It’s perfect for children learning place value and teachers who want their students to explain their work!  Virtual Base 10 Blocks | Class Tech Tips

 

Meerkat Math Fact Fun

Meerkat Math is one to add to your list.  The free version lets players test their addition skills at a range of levels. UPDATE:  This app has changed prices a few times so be on the lookout for when it’s free!  Meerkat Math Fact Fun | Class Tech Tips

 

MyScript Calculator

There are lots of apps that can “wow” a crowd and MyScript Calculator is definitely one of them.  Write an equation (simple or complex) onto your screen and the app will transfer it to type and solve the problem.  This fantastic free app can be used by students to check their work, especially order of operations.  You’ll need to try it to believe it!  MyScript Calculator | Class Tech Tips

 

Math vs Zombies for Fluency

There are lots of apps for math fluency but Math vs. Zombies has to be one of the most engaging ones! Students use math facts to turn zombies back to people in this fast moving, sharply illustrated math fluency game.  It’s a great app for changing up your skill and drill flashcard routine!
This app is also available on Android devices.  Math vs Zombies for Fluency

Apps in het onderwijs | 2 Handige gratis brochures met leerzame apps en sites voor basischoolleerlingen + MORE

Apps in de klas.

Als docent kan je in 2013 niet meer om digitale media in de les heen. Leerlingen brengen steeds vaker hun smart-devices mee naar school en uitgevers van leermethodes ontwikkelen ook steeds meer aanvullend digitaal lesmateriaal. (1)

Eduapp

Eduapp is een platform waar je als docent educatieve apps kunt vinden, delen en ontdekken. Docenten delen bijvoorbeeld hun ervaring met bepaalde apps of tools en leggen uit hoe zij deze gebruiken in hun les. Handig voor de digibeet die geen idee heeft waar te beginnen. Het platform is ook een prima plek om met collega docenten van gedachte te wisselen over de didactische inzet van tablets in de klas. (1)

http://www.qlict.org/nieuwsbrief/Nieuwsbrief_Maart2013/

See on Scoop.it – OnderwijsRSS
Eduapp biedt een prachtige webportal voor het vinden, delen en ontdekken van apps voor educatieve doeleinden. Daarbij kun je zoeken op platform, het soort app, de prijs en voor welke sector deze geschikt is.
See on www.trendmatcher.nl

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

Wordless lessons

– ipadsinschool.blogspot.com

I love using technology to allow students to think outside the box.  Students were challenged to use the iPads and the Haiku Deck app to put The Gettysburg Address in a few words as possible.  This challenged students to break down the vocabulary and analyze the meaning.  Here are a few examples.Created with Haiku Deck, the free presentation app for iPad Created with Haiku Deck, the free presentation app for iPad

Lees verder op: ipadsinschool.blogspot.com »

http://www.applespot.nl/See on Scoop.it – OnderwijsRSS
AppleSpot bespreekt alles wat over Apple gaat en komt dagelijks met talloze artikelen en tips over leuke Apps.
See on www.applespot.nl

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

2 Handige gratis brochures met leerzame apps en sites voor basischoolleerlingen
Twee handige – gratis te downloaden – brochures van Mijn Kind Online en Kennisnet:
#1. 86 creatieve apps en sites voor leerlingen van 7 tot 12 jaar
“Welke apps en websites stimuleren digitale creativiteit bij kinderen? Hoe worden probleemoplossend vermogen en logisch denken geoefend en verbeterd? De nieuwe brochure 86 creatieve apps en sites van Mijn Kind Online en Kennisnet bespreekt de origineelste en meest uitdagende apps en sites voor leerlingen van 7 tot 12 jaar…” Lees meer »
Deze brochure kun je hier downloaden.
#2. 104 leerzame apps en sites voor leerlingen van 2 tot 8 jaar“Welke apps en websites zijn geschikt voor jonge leerlingen? Waar worden ze nou echt wijzer van? De nieuwe gids 104 leerzame apps en sites van Mijn Kind Online en Kennisnet zet de beste leerzame apps en sites voor leerlingen van 2 tot 8 jaar op een rij…”  Lees meer »
Deze brochure kun je hier downloaden…

Lees verder op: manssen.nl »

Mobile Applications | Smith Micro Software

– onderwijsrss.wordpress.com

http://live.lewispr.com/LEWISPR/2010/07/22/smith-micro-appoints-lewis-pr-as-international-agency-of-record-42470See on Scoop.it – OnderwijsRSS
Smith Micro develops and publishes award-winning graphics, animation, file compression and utility software. Een leuke app om de spreekvaardigheid mee te oefenen bij de verschillende talen.
See on my.smithmicro.com

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

See on Scoop.it – OnderwijsRSS
http://nibletz.com/2013/04/22/dropbox-story-0-100-million-users-simple-video-change-business/Als je op je iPad filmpjes wilt kijken kun je natuurlijk gewoon aan de slag met iTunes. Er zijn natuurlijk nog veel meer mogelijkheden en wie veel met Dropbox werkt, heeft waarschijnlijk wel wat aan deze How To.
See on computertotaal.nl

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

Een overzicht van interessante artikelen die ik las op ‘t Web [124]
Een overzicht van de artikelen en blogposts over allerlei onderwerpen, w.o leuke apps en webtools die ik gisteren tegenkwam in mijn RSS-lezer en persoonlijk interessant vind en daarom via deze blogpost graag deel. Wellicht zit er een artikel, blogpost, app of webtool tussen die jij ook interessant vindt…A Great Tool To Add Audio Feedback to Google Docs ~ Educational Technology and Mobile Learning
“This is a great application that allows you to add audio comments to the content of your Google documents. This could be a good way to deliver feedback to your students…”Google Maps Mania: Create a ‘How to Find Us’ Map
“The tool allows users to add the option of displaying the Street View of their business or organization, to provide directions for visitors to the business and to view surrounding points of interest (via Google Places)…

Lees verder op: manssen.nl »

Images provided by:
www.qlict.org
live.lewispr.com
nibletz.com
www.applespot.nl

20+ apps en sites om tekst aan je foto’s toe te voegen

Een foto is maar een foto, maar als je een tekst kunt toevoegen of een mooie banner erbij kunt plaatsen, dan komt je boodschapt toch beter over. Ik heb dan ook 2 lijsten met apps en programma’s hieronder neergezet die je op weg kunnen helpen om mooie teksten op je foto’s te zetten.

Heb je zelf nog een app gezien, maar staat deze er nog niet bij, zet ‘m er dan zelf even bij graag! Zo hebben we er allemaal wat aan.

[listly id=”5T9″ layout=”gallery”]

[listly id=”1Uf” layout=”gallery”]

5 Tools om Timelines te maken

Creating custom timelines is an age old school project, especially for history classes (since history is basically a giant timeline, after all!) Way back in the day, when I was a student, I remember drawing out my timelines with colored pencils on pieces of taped together construction paper (to make the line long enough). We’ve come a long way since the late ’80?s, and there are a lot of web tools and apps out there that help users make much more advanced timelines than I could crank out with my awesome colored pencils. Whether you’re using them to chronicle well known historical events, or your own personal history, these tools can bring together audio, video, photos, text, and more to showcase a well rounded, multimedia timeline to tell your story.

Time Toast

timetoast

Time Toast also offers uses free, unlimited timelines and easy Facebook integration. The interface is extremely simple – just click ‘add an event’, and you can add text, links, or photos. While it doesn’t offer some of the audio/video options that some of the other products we mention in this post do, it offers a lot more simplicity. Of note, there are a number of ads on the site – which can be expected with a free tool – but just something to keep in mind.

Meograph

meograph

Meograph‘s tagline is ‘Four Dimensional Storytelling’. It offers a simple interface that allows users to combine news, history, travels, life events, photos, videos, audio, etc to create a multifaceted timeline. It offers easy sharing options and a web based interface. Users can purchase usage by the class with three different options starting at $19.99.

Capzles

capzles

Capzles is similar to Meograph in that it allows users to integrate information from a variety of different sources (video, audio, photos, text, etc) into one multifaceted timeline. Free to join, Capzles is also working on an Indiegogo project that will allow them to develop a similar tool that is geared especially towards teachers and classrooms. This tool also has an associated iOS app, and allows users unlimited timelines for free, along with easy sharing (just send a link to your creation).

Dipity

stevejobs-dipity

Dipity is another multimedia timeline tool that allows users to integrate video, audio, images, text, links, social media, location and timestamps. Users can even use uploaded info from the web and/or social media to create their timeline. For free, users can create three timelines, but there are paid options as well that start at $4.95 per month and offer a variety of options based on how many timelines you’ll be creating. There is also a 30 day free trial which lets you check out the premium options for free if you think you might be interested.

XTimeline

history-of-france

XTimeline is a free timeline tool that allows for multimedia input, such as text, images, and video. The interface is clean and simple, and very easy to use. The cool part about XTimeline is that it allows groups to easily work together and contribute to the same timeline, making it an ideal choice for group projects. It also allows for an unlimited number of timelines for free.

Bron : Edudemic

MoviePro app | maak een film met zoomfunctie en meer handige opties

De standaard videocamera app die op de iPhone zit biedt niet alle functies (of helemaal niets eigenlijk) die je wellicht nodig hebt. Er is nu een app die veel meer functies in zich heeft. Zo kun je met de Moviepro app ook zoomen en direct foto’s nemen terwijl je filmt.

 

Moviepro

MoviePro is a Universal camera app that gives you the ability to choose from a number of options to enhance your video recording experience. You can switch cameras back and forth between front and rear view while recording, pause in the middle of recording, zoom in, and a lot more. There are a lot more tools that you can use to help shoot better video with, and if you’ve been looking for a more robust video capturing experience, then MoviePro has come at just the right time for you.

MoviePro : Video Recorder with Pause, Zoom, Secret Mode, and Multiple Recording Options with Fastest Performance Universal (Optimized for both the iPad and iPhone) (4.5 stars with 162 Ratings) $2.99 ->Free

The video recording app that comes on your iOS device is decent enough, but what if you’re looking for just a little bit more functionality and control, without going too far overboard with features? Then you would probably enjoy MoviePro.

MoviePro is a Universal camera app that gives you the ability to choose from a number of options to enhance your video recording experience. You can switch cameras back and forth between front and rear view while recording, pause in the middle of recording, zoom in, and a lot more. You can utilize such tools like the frame rate and resolution tool, and capturing a still in the middle of recording. Use the spy mode to record stealthily. There are a lot more tools that you can use to help shoot better video with, and if you’ve been looking for a more robust video capturing experience, then MoviePro has come at just the right time for you. Check it out for yourself and see if it’s as useful as I say.

Embedly Powered

via iTunes

Image by appchronicles.com

5 Educatieve Apps die helaas (nog) niet bestaan

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2416060,00.asp

Having been teaching with a tablet in my classroom for nearly a year it has become evident that the market for Education apps still isn’t quite right. I think this is most evident in the fact that the course I run training teachers to use an iPad effectively in the classroom features almost no ‘education’ apps. I do one session (out of 7) that revolves around subject-specific apps, but other than this, the apps that are used on a day-to-day basis are commercial, and often free.

That said, even these great apps, that no doubt you read about all the time – Evernote, Dropbox, iMovie etc, don’t do everything we need them to do.

The key to successful technology integration in schools is to get the staff on board. To get the staff on board, you need to show them how much easier life becomes with the technology, as well as how much better/enhanced the learning can be. There will always be a core group of teachers who get on board without much fuss and these people are what keep you sane when you’re trying to push things forward. I will discuss the role of ‘champions’ in a future post.

Back to what we need to get devices functioning at a higher level in a classroom. My wish list includes the following:

An integrated marking and record-keeping app

There are a number of mark books and registers out there to purchase in the App Store and there are a couple of perfectly reasonable marking solutions out there using PDF annotation apps like iAnnotate PDF and neu.Annotate+. I’m also testing out the beta version of an app called Markup, which is specifically designed for marking homework. All of these apps share the same sort of features – you can scrawl and in some cases type over student work once it is in PDF format. With the Markup app the clever bit is that it is delivered to the app and sent out of the app by a unique email address which is useful. But what all of these tools lack is a way of recording what you’ve just done. Whether that is simply putting a grade next to a students name or recording a few notes (written or verbal) about the work whilst it is still in front of you, you can’t do it and this is what we need if marking ‘online’ is ever going to take off. And until marking a text document on a tablet is as easy as using the ‘comment’ function in Microsoft Word on a desktop, you know that the right solution hasn’t made it to the market place.

A heads-up app

Reading about the spec of the new Amplify tablet was interesting as it was clear that the designers had actually talked to teachers. There are some ‘good’ functions in there, including a ‘heads up’ button. Personally I don’t entirely endorse this idea. but I also understand that for some teachers to embrace this technology they need to feel that they have controls above and beyond their old style of classroom management. And I understand this – it is daunting to be faced by 20-30 students all looking at a screen you can’t see. If there was a way of controlling at least when their screens were ‘live’ it would be reassuring, at least in the short term. I think building it in to the functionality of the device is a little limiting and perhaps even insulting to those that do know how to manage this environment effectively. It may also encourage those that can’t, not to reassess their teaching.

Live screen-sharing en masse

There is no denying that Nearpod is a great app. It does a lot of very clever things and I have never seen a class engage so deeply with a task as when I have used it. However, one of its limitations is the ability to share ideas that just happen in the class. Whilst you could build in these types of slides into your presentation, that would defeat the idea of a natural development of ideas! If we could have an app that did this, it would be a winner. Obviously Apple TV gets around this problem to a certain extent, but sometimes the personal and private nature of being absorbed in your own screen can be very powerful and focusing.

Subject-Specific apps designed with Higher Order Thinking in mind

In many ways this was my primary motivation for writing this piece – the lack of really classy and sophisticated apps for specific subjects. Don’t get me wrong, there are some truly beautiful apps out there that have been designed by the best of the best, but these apps are not necessarily aimed at stretching the brightest minds and this is a problem. Technology will always suffer if skeptical teachers get their hands on an app and say ‘that’s too simple.’ They need to look at an app and be confident that it is more than just lip service to ‘real’ learning. An ‘education app’ also needs to be more than a one-trick-pony if it’s going to be ‘paid-for’. Free apps can do one thing well and nobody minds, but schools can’t justify buying a grammar app, a story-writing app, a handwriting app, a Shakespeare app etc all for the same group of kids – the economics just don’t make sense. A good education app will need to allow students to learn in a structured environment, at their own pace, pushing and testing them across a range of topics within a curriculum subject. It’s a big ask, but it’s also the only way to get cynical tech-denying teachers on board – you need to give them a irresistible proposition and in this instance it is an app that can teach at least as well as they do on their very best days in the classroom.

Microsoft Office App

I can see that this is probably going to be a controversial point to finish on and let me preempt this by saying that I do not believe that the iPad needs Microsoft Office apps. What I do believe is that as with the group of people I outlined above, you are going to get more people on board with your project if you offer them something that is a hybrid – something that is partly new and frightening, but partly familiar and comfortable. By offering a ‘Word’ app, you would be doing just that. I know that it’s unnecessary and that you can make Microsoft and Apple play nicely enough, but if using technology in the classroom is about making life easier for teachers and better for students, then sometimes you need to take the small, awkward steps to achieving that goal.

I’m sure there are lots of other things that education needs in the way of apps and software, but these are just some of my initial thoughts on the matter. I’d love to hear what it is you’re waiting for someone to invent/release/develop.

More on: Edudemic

Images provided by:
www.pcmag.com

Reflector.app | Je iPad scherm op je PC of Beamer

De Reflector app is een goed alternatief voor Apple TV. AirPlay kopieert simultaan (draadloos) je iPad2 (of nieuwer), iPhone 4S (of nieuwer) en de iPad mini op je pc of Mac-computer.

During my trial, I AirPlayed to my district Macbook Air.

Some things to consider:

  • does screen casting too.  It brings in system audio from the iPad and records in .mov format
  • not applicable for Android or Windows devices
  • depends on stable WiFi connection
  • both computer and iOS device must be on same network to communicate
  • both devices need to be using the same WiFi access point as well
  • school IT may need to allow TCP ports (see site for specs) to be open to communicate
  • $12.99 for single user license (Feb 2013)
  • $54.99 for 5 seat license (Feb 2013)

Without including a ton of features Reflector focuses on what it’s created for – and performs very well. It can be a great option for education and business. Having it installed onto the desktop of classroom laptop, teachers can hook up it to an in-class overhead projector. A teacher or students making a presentation can open the Reflector app on an iPhone and iPad, and project the mobile screen through the overhead projector. The same goes for business use. Reflector app gives you the convenience of moving freely around the room, and passing the mobile to a colleague when needed to show information or solve a problem, while seamlessly mirroring the iPad screen onto a big presentation screen.

I found the Reflector App very easy to use.  Once you’ve gone through the process of getting the application on your computer, all you have to do is:

  1. Double-click the Home button on the iOS device.
  2. Access your AirPlay by scrolling the bottom apps to the right until you see the AirPlay pop-up.  Turn on Mirroring
  3. Your iPad (screen and frame) will show up on your computer now.
  4. Hook up your computer to your LCD projector and now  you can walk around your classroom and show content from your iPad on the projector.

Weekend update, apps in het onderwijs | test « Apps in het Onderwijs + MORE

Apps in de klas.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over apps in het onderwijs, maar ook apps en software nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

Utrecht | Nieuwe Masterclasses over het ontwerpen van onderwijsapps: zie www. appsontwerpen.nl Schrijf je snel in om aanspraak te m (2013-02-14 19:34:13)drimble.nl/…/masterclasses-apps-ontwerpen-in-het-onderwijs.h…

Lees verder op: google.com »

Bron: ict-in-onderwijs-nieuws … Met de app Bru-Taal kunnen kinderen de taal oefenen. … Schooltas, de app met daarin lesmethoden voor primair onderwijs, …www.onderwijsnieuwsdienst.nl/index.php?mod…id…

Lees verder op: google.com »

Op Kennisnet Speciaal Onderwijs vind je een aantal reviews van apps door Susan Spekschoor. Onlangs werd er een nieuwe app toegevoegd aan het …speciaalonderwijs.wordpress.com/…/kralenplank-ontwerpen-m…

Lees verder op: google.com »

De populariteit van tablets in het onderwijs stijgt snel. … Bij de selectie van apps is het van belang dat leraren nadenken over wat ze willen dat hun leerlingen …www.kennisnet.nl/…/maakt-de-tablet-het-verschil-in-het-onder…

Lees verder op: google.com »

onderwijs

– google.com

Tag Archives: onderwijs … Met het komende intermezzo voor brugklassen zeker een app die gebruikt gaat worden. In de week na de voorjaarsvakantie zijn de …isendoorn.nl/ipadblog/tag/onderwijs-2/

Lees verder op: google.com »

Basisschool De Akker uit Dieren zet een app in voor haar communicatie met … van communicatiemiddelen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs.www.kennisnet.nl/…/basisschool-de-akker-gebruikt-communic…

Lees verder op: google.com »

Over leren en (mobiele) technologie (by Frank Thuss)frankthuss.wordpress.com/…/masterclass-onderwijsapps-ontwe…

Lees verder op: google.com »

Berichten over basisonderwijs geschreven door Frank Thuss.frankthuss.wordpress.com/tag/basisonderwijs/

Lees verder op: google.com »

See on Scoop.it – OnderwijsRSS
Vandaag hebben we vijf tips voor Apple’s iBook app, zo kun je bijvoorbeeld het lettertype en de grootte ervan aanpassen.
See on www.appletips.nl

Lees verder op: onderwijsrss.wordpress.com »

Moka note app

– google.com

In tegenstelling tot onze Paperdesk-app werkt Moka met tekstvakken. … Moka note app · Aardrijkskunde: Augmented Reality voor onderwijs: ARena · iPad- plein …isendoorn.nl/ipadblog/apps/119/

Lees verder op: google.com »

Naar mijn mening nog steeds een prima ding: hij voelt snel genoeg aan, draait alle apps die ik wil gebruiken, en het behaagt Apple nog steeds om de iPad 2 te …frankthuss.wordpress.com/tag/test/

Lees verder op: google.com »

30 top apps om muziek te maken op je mobiel

 

It seems every year’s projected to be “The year of (…),” but if 2012?s any indication, ’13 will lead a new mobile movement. M-commerce Black Friday sales surpassed $1 billion for the first time last year, while 1.2 billion apps were downloaded during the 2012 Christmas week. With tablet sales projected to reach 450 million in three years, the move towards digital means even the tech savvy music world will see a mobile makeover.

Here, we suggest 30 apps for Android, iPhone and iPad to get your fingers moving.

Electric Drum Machine/Sampler

Real time playback and editing features erase the need to wait for sound prior to editing.  Ability to save and load custom drumkits also makes this beat composer ideal for live performances or solo samplers. ($3.99)

Magic Piano

A catalogue of ivory ticklers-updated daily-guides you through the notes, rhythm and tempo of each piece while giving you ultimate control by touching beams of light. Sharing capabilities on platforms including Facebook and Google+ mean your personal rendition of “Ave Maria” or “Call me Maybe” could soon be the world’s to hear. (Free)

Music Matrix

Inspired by Yamaha Tenori On, this integrated cloud-based sharing system offers 8 pages of 16×16 music sequencer matrix. Various lead instruments and flexible Scale & Key alterations let you merge notes with various instruments and percussions to design your very own music and ringtones. And if you want to sell the app with your name and company logo included, give them a ring! ($1.26)

Enhanced by Zemanta

Vine | Maximaal zes seconden filmen middels Twitters nieuwe videodienst

Zes seconden.

Langer kun je niet filmen met Vine, de “Instagram voor video’s” die gisteren lanceerde. Die beperkte lengte zou creativiteit moeten aanwakkeren. De eerste voorbeelden onderstrepen dat, maar er is ook wel wat aan te merken op het nieuwe speeltje van Twitter.

Soort Instagram voor korte video’s
Vine is dus, kort gezegd, Instagram voor korte video’s. En het is van Twitter. Met de app (die er vooralsnog alleen voor de iPhone is) maak je een opname van maximaal zes seconden. De zes seconden van Vine zijn de 140 karakters van Twitter, eigenlijk.

Het unieke is dat je niet per se zes achtereenvolgende seconden hoeft te filmen; je kunt ook drie keer twee seconden aan elkaar plakken. Of tien keer 0,6 seconde. De app filmt wanneer je je vinger op het scherm houdt. Laat je weer los, dan pauzeer je. Vinger weer op het scherm en je gaat verder.
Het eindresultaat wordt geloopt, dus eindeloos herhaald. Wat dat betreft lijkt de vorm op een animated gif, maar het verschil daarmee is weer dat er wel geluid bij zit.
De “Instagram voor video’s”, hebben we dat niet vaker gehoord? Ja, het is niet de eerste keer dat iets zo omschreven wordt en na het succes van de filterfoto-app is het ook niet zo gek dat meerdere mensen op dit idee kwamen. Er is Viddy, waarmee je tot 15 seconden kunt filmen en er muziek onder kunt zetten. Met Socialcam kun je zo lang filmen als je wilt en er een filter overheen gooien (net als bij Instagram). En Loopcam, ten slotte, maakt wel echt animated gifs: geluidloze, zichzelf herhalende filmpjes die bestaan uit meerdere foto’s.

Wat je met Vine deelt, gaat over het inkorten van iets groters, zeggen de makers.

Embedly Powered

via iTunes

Als je een Vine-video gemaakt hebt, kun je hem met je vrienden op Vine delen (als je die al hebt), maar ook meteen doorsturen naar Twitter en/of Facebook. Je creatie wordt ge-embed in je tweet en verschijnt dus direct in de tijdlijn van je volgers, zonder dat ze door hoeven te klikken. Het is wel een goed idee dat het geluid standaard uit staat.

Het ging de afgelopen tijd snel met Vine, dat in New York gevestigd is. De drie oprichters begonnen in juni en werden vier maanden later gekocht door Twitter, nog voordat er iets gelanceerd was. Een van de oprichters, Dominik Hofmann, had toen wel al deze korte video gemaakt met zijn eigen concept.

 

this
voornaamwoord: this, it