Telefoonboom maken? Deze tools maken het makkelijk

Excel template van ICT-Idee

Menig docent maakt aan het begin van het schooljaar een telefoonboom, (sneeuw telefoonlijst) oftewel telefoonketen van zijn klas. Is er iets urgents te melden, bijvoorbeeld lesuitval op het eerste lesuur, dan wordt de eerste leerling op de lijst gebeld. Die belt vervolgens 2 andere leerlingen en die doen hetzelfde, enz. enz..

Hoe je die kunt inschakelen staat vermeld in de spreadsheet.
In een mum van tijd zijn alle leerlingen op de hoogte van de melding.
De telefoonboomgenerator, gemaakt met Excel, bestaat uit 2 tabbladen.
Op het eerste tabblad kunnen zeer snel onder elkaar de gegevens wordeningevoerd.

 

Let wel: de macro-functionaliteit moet in Excel wel geactiveerd zijn. Hoe je die kunt inschakelen staat vermeld in de spreadsheet.

ict-idee.blogspot.nl


Telefoonboom – Klasse voor Ouders

Jouw kind is alleen thuis? Bekijk met hem wat het doet als er problemen zijn. Vul je samen deze telefoonboom in. Handig in lke situatie. Er is ook een versie zonder tekst.
Heel nuttig! De telefoonboom hangt bij ons zichtbaar op in de keuken!

www.klasse.be


 

imagesdraw.io

draw.io is a free online diagram drawing application for workflow, BPM, org charts, UML, ER, network diagrams. It works with Google drive.

 

 

Geïnspireerd door: www.klasse.beict-idee.blogspot.nl, draw.io

Tablets in het onderwijs | Leren schrijven op tablet ongewenst + MORE

Tablets in de les gebruik.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

Na de zomer stappen tien basisscholen in Nederland over op het iPad-concept. Een jaar geleden gaf Maurice de Hond het startschot voor deze zogenoemde …www.kinderopvangtotaal.nl/…/Tien-iPad-scholen-starten-na-d…

Meer op google.com »

Leren schrijven op tablet ongewenst

– onderwijsnieuwsdienst.nl

Kinderen zouden pas onderwijs moeten krijgen op iPad of tablet als zij het schrijven met pen op papier onder de knie hebben. Dat is van groot belang voor de ontwikkeling van hun woordenschat en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid.

Meer op onderwijsnieuwsdienst.nl »

 

Thinglink | 50+ tips om interactieve plaatjes te gebruiken in je les.

Thinglink is een gratis tool waarmee afbeeldingen kunnen worden voorzien van interactieve punten.

Ga je met de muiswijzer over een interactief punt op de foto dan verschijnt er een tekst. Als je op zo’n interactief punt dan klikt dan ga je naar extra informatie daarover op een externe webpagina. Met een klik op de knop kunnen dan bijvoorbeeld illustraties, foto’s, websites, twitter-timelines, filmpjes, geluiden enz. enz. op het scherm getoverd worden.
Er zijn heel zeker toepassingen denkbaar voor het onderwijs. Hieronder staat een lijst met Thinglink toepassingen voor het onderwijs. Gebruik Thinglink gewoon eens zelf om een moeilijk onderwerp te ‘verdiepen’.

[listly id=”35b” layout=”gallery”]

20+ apps en sites om tekst aan je foto’s toe te voegen

Een foto is maar een foto, maar als je een tekst kunt toevoegen of een mooie banner erbij kunt plaatsen, dan komt je boodschapt toch beter over. Ik heb dan ook 2 lijsten met apps en programma’s hieronder neergezet die je op weg kunnen helpen om mooie teksten op je foto’s te zetten.

Heb je zelf nog een app gezien, maar staat deze er nog niet bij, zet ‘m er dan zelf even bij graag! Zo hebben we er allemaal wat aan.

[listly id=”5T9″ layout=”gallery”]

[listly id=”1Uf” layout=”gallery”]

Presenteren met Prezi: tool of doel?

Onderwijsvernieuwing en de inzet van nieuwe technologie:

Tool of Doel ?

Iedere school is tegenwoordig wel bezig met vernieuwingen en het invoeren van social media en technologie. Een goede zaak, al zeg ik het zelf. Bij iedere trotse demonstratie van de nieuwste technologie of een presentatie van nieuw onderwijs is het dan ook niet meer ‘in’ om met zo’n saaie Powerpoint op de proppen te komen, maar moet het wel een trendy Prezi zijn. Ook weer niets mis mee, maar Prezi is een tool en geen doel op zich.

Nu heb ikzelf het geluk dat ik het onderwijs van 2 kanten mag bekijken. Als docent, maar ook als ouder van een bijna naar het voortgezet onderwijs gaand kind. Als ik heel eerlijk ben, dan ben ik niet erg trots op wat daar gepresenteerd wordt. Ik zal 2 voorbeelden geven:

2 foute voorbeelden

http://edufire.com/classes/4712-prezi-for-beginnersBij een ouderavond, georganiseerd door een overkoepelende organisatie van meerdere voortgezet onderwijs instellingen, mochten wij vol trots kijken hoe een presentator volledig de weg kwijtraakte in zijn zelf gebouwde (uit Powerpoint omgezette) Prezi. Hij wilde ons gaan vertellen wat ons en ons kind te wachten staat als deze naar het voortgezet onderwijs gaat, maar bleek drukker te zijn met zoeken waar hij was in de Prezi en zich excuserend dat hij de te kleine tekst ook niet goed kon lezen, dan met het daadwerkelijke verhaal. Oh ja, het gevecht met het digibord was ook een brug te ver. Het werd op een gegeven moment ergerlijk dat we dit moesten aanzien in plaats van dat we goede informatie kregen. De presentator had blijkbaar het gebruiken van Prezi belangrijker gevonden in zijn voorbereiding, dan dat hij gewoon een goed werkbare tool had gevonden voor zijn verhaal.

Bij een andere ouderavond op de nieuwe school van mijn zoon kregen we een voorlichting over het nieuwe jaar en het feit dat ze dan iPads gaan gebruiken voor alle lessen. Vele malen tijdens deze presentatie (met veel te veel tekst op het scherm en wederom iemand die geheel verdwaalde in zijn Prezi) hebben we mogen horen dat de inzet van iPads niet een doel op zich was, maar slechts een andere vorm van het aanbieden van nieuw en uitdagend onderwijs. Helaas had deze presentator ook weer het gebruik van Prezi als doel gesteld en niets als tool.

Zomaar twee voorbeelden die mij deden nadenken over het begrip:

Onderwijsvernieuwing en de inzet van nieuwe technologie:
Doel of Tool?

Is het nu zo, dat onderwijsvernieuwing tegenwoordig altijd gepaard moet gaan met de inzet van technologie? Of betekent de invoering van nieuwe technologie dat het onderwijs vernieuwt? Het laatste waarschijnlijk wel, het eerste echt niet. Laten we er voor zorgen dat als we nieuwe technologie invoeren, dit doen als middel en niet als doel. Zorg er ook voor dat als je gaat voor vernieuwing, je ook echt gaat voor vernieuwing en niet oude wijn in nieuwe zakken doet.

Bovenstaande fouten en vervelende situaties hadden voorkomen kunnen worden door het inzetten van een mediamentor. Een mediamentor kan samen met de presentator de presentatie voorbereiden en zorgen dat hij of zij ook daadwerkelijk weet wat hij of zij moet doen om een goede presentatie te geven.

Kijk op  www.tedumy.nl voor de inzet van een mediamentor op uw school.

iPad-ideologie vernielt goed onderwijs | Beter Onderwijs Nederland + MORE

Tablets in de klas.

Beter onderwijs Nederland schreef een wel heel kritisch stuk over iPad onderwijs. Wat mij betreft een iets te eenzijdig stuk, maar goed…..
Goed onderwijs is er bij gebaat dat leerlingen hun taal en hun rekenen goed beheersen. Dat zijn de fundamenten waarop je verder kunt. Iemand die in onze moderne complexe maatschappij deze basisvaardigheden ontbeert komt niet meer mee en mag zijn heil gaan zoeken aan de rafelranden van de samenleving en zo af en toe in een “gat in de muur” op een iPad vingeren.
Als je je dus laat leiden door de iPad-ideologie van Maurice de Hond, komen we straks  als samenleving bedrogen uit. De gevolgen van deze ideologie laten zich raden. De iPad gaat het denken en het leerproces dat in de hersenen van onze leerlingen plaats dient te vinden vervangen voor totale onkunde. Maar ja, we zijn nu dan ook al zover dat we, zoals een Amerikaanse regeringscommissie in 1983 al constateerde; “we zijn nu voor het eerst in de geschiedenis in staat om generaties op te gaan leiden die dommer zijn dan de vorige”.

Er is ook ander nieuws…

‘Google neemt navigatiedienst Waze over voor $1,3 miljard’

– applespot.nl

‘Google neemt navigatiedienst Waze over voor $1,3 miljard’
Er gaan al een tijdje geruchten dat navigatiedienst Waze wordt overgenomen door Facebook. Facebook zou namelijk bereid zijn $1 miljard te betalen voor de dienst. Kort nadat dat gerucht was verschenen dook er een ander gerucht op dat ook Google geïnteresseerd zou zijn om de navigatiedienst Waze over te nemen.
Google zou Waze over willen nemen om concurrentie van bijvoorbeeld Facebook tegen te gaan aangezien Google natuurlijk hun eigen Google Maps heeft. Als we nu de Israëlische krant Globes mogen geloven is de deal bijna rond met Google.
Google zou volgens de krant maar liefst $1,3 miljard betalen voor de navigatiedienst, maar de deal is nog niet officieel gesloten…

Meer op applespot.nl »

Taal en rekenen leer je niet door op je iPadje te kijken of het klopt, maar door de motorische arbeid van het handmatig schrijven. Daar is volop onderzoek aan …www.beteronderwijsnederland.nl/…/ipad-ideologie-vernielt-go…
Bron: Malmaison, Wilmont, Hals, Hoffmann, Marten, and Hamerling, B.. “iPad-ideologie vernielt goed onderwijs.” iPad-ideologie vernielt goed onderwijs | Beter Onderwijs Nederland. Beter Onderwijs Nederland, n.d. Web. 10 June 2013.

http://www.beteronderwijsnederland.nl/content/ipad-ideologie-vernielt-goed-onderwijs.


Images provided by:
www.ereaders.nl

Tablets in het onderwijs | Hoe maak je een profiel- en coverafbeelding op maat voor allerlei sociale media? + MORE

Ipads in het onderwijs.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

Hoe maak je een profiel- en coverafbeelding op maat voor allerlei sociale media?
Dat kun je doen met de webtool “Social Media Image Maker“. Je hoeft  – om deze tool te gebruiken – geen account aan te maken of in te loggen.
This online tool makes it easy to resize and retouch photos for a wide range of social networks and chat applications, including Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+, Youtube, Skype, Pinterest, and many more. Simply drag and drop your files to begin. Supported formats: .jpg and .png.Ik vond deze tool op WebSonic.nl in het artikel “Tool om afbeeldingen op maat te maken voor social media“:
Indien je actief bent op diverse sociale netwerken zoals Twitter, Google+, Pinterest, LinkedIn en Facebook en op websites zoals YouTube en Vimeo dan krijg je, zeker als bedrijf te maken met profielafbeeldingen die per website verschillende afmetingen hebben…

Meer op manssen.nl »

De gevolgen van demografische krimp is voor sommige mbo-scholen duidelijk merkbaar. Zij worden geconfronteerd met te kleine klassen, hebben moeite om gekwalificeerd personeel te vinden en maken zich zorgen over het voortbestaan van sommige opleidingen. ROC Zeeland en ROC Westerschelde (inmiddels gefuseerd tot Scalda) besloten daarom tot een experiment met afstandsleren. Het experiment Een groep […]

Meer op kennisnet.nl »

5 Tools om Timelines te maken

Creating custom timelines is an age old school project, especially for history classes (since history is basically a giant timeline, after all!) Way back in the day, when I was a student, I remember drawing out my timelines with colored pencils on pieces of taped together construction paper (to make the line long enough). We’ve come a long way since the late ’80?s, and there are a lot of web tools and apps out there that help users make much more advanced timelines than I could crank out with my awesome colored pencils. Whether you’re using them to chronicle well known historical events, or your own personal history, these tools can bring together audio, video, photos, text, and more to showcase a well rounded, multimedia timeline to tell your story.

Time Toast

timetoast

Time Toast also offers uses free, unlimited timelines and easy Facebook integration. The interface is extremely simple – just click ‘add an event’, and you can add text, links, or photos. While it doesn’t offer some of the audio/video options that some of the other products we mention in this post do, it offers a lot more simplicity. Of note, there are a number of ads on the site – which can be expected with a free tool – but just something to keep in mind.

Meograph

meograph

Meograph‘s tagline is ‘Four Dimensional Storytelling’. It offers a simple interface that allows users to combine news, history, travels, life events, photos, videos, audio, etc to create a multifaceted timeline. It offers easy sharing options and a web based interface. Users can purchase usage by the class with three different options starting at $19.99.

Capzles

capzles

Capzles is similar to Meograph in that it allows users to integrate information from a variety of different sources (video, audio, photos, text, etc) into one multifaceted timeline. Free to join, Capzles is also working on an Indiegogo project that will allow them to develop a similar tool that is geared especially towards teachers and classrooms. This tool also has an associated iOS app, and allows users unlimited timelines for free, along with easy sharing (just send a link to your creation).

Dipity

stevejobs-dipity

Dipity is another multimedia timeline tool that allows users to integrate video, audio, images, text, links, social media, location and timestamps. Users can even use uploaded info from the web and/or social media to create their timeline. For free, users can create three timelines, but there are paid options as well that start at $4.95 per month and offer a variety of options based on how many timelines you’ll be creating. There is also a 30 day free trial which lets you check out the premium options for free if you think you might be interested.

XTimeline

history-of-france

XTimeline is a free timeline tool that allows for multimedia input, such as text, images, and video. The interface is clean and simple, and very easy to use. The cool part about XTimeline is that it allows groups to easily work together and contribute to the same timeline, making it an ideal choice for group projects. It also allows for an unlimited number of timelines for free.

Bron : Edudemic

iPads | Puike analyse Steve Jobs-school + MORE

Even een post met heel veel gevonden artikelen over iPads in het onderwijs. Had ik van de week nog een artikel over “hoe hou je leerlingen betrokken bij het onderwijs“, nu ook een artikel gevonden over Facebook en student engagement.

A dozen museum educators stand nervously and watch a class of elementary school kids pour into the Minnesota History Center, iPods in hand.

Lees verder op gettingsmart.com »

Zo word je geen excellente leraar! (blog)

– pabonieuwsdienst.blogspot.com

“Met uiterste verbazing las ik een bijdrage van Rinke Verkerk in VK Banen Special Werken in het Onderwijs van 13 april jl. met de titel “Zo word je een excellente leraar”. Hierin geeft zij vijf tips voor leraren “op jacht naar de prestatiebonus”. “Leest verder Bron: Paul Kirchner op onderzoekonderwijs.net, 15 april 2013

Lees verder op pabonieuwsdienst.blogspot.com »

Vanochtend heb ik eindelijk gelegenheid gehad om een zeer gedegen analyse over de ‘Steve Jobs’-scholen te lezen.Nee, Ik doel daarbij niet op de ongenuanceerde column van Renée Braams in De Volkskrant. Casper Hulshof heeft afgelopen dinsdag de uitvoerige blogpost Help, mijn kind moet naar een Steve Jobsschool! geschreven. Hulshof focust zich daarbij terecht op vier kernelementen van het schoolmodel van O4NT, en niet op de naam of het apparaat:

Het onderscheid tussen een fysieke en een virtuele school
De verschillende leerdoelen (kerndoelen en 21st century skills)
Communities in en rond de school (de school als onderdeel van een groter geheel)
De praktische organisatie van de school (wat uiteenvalt in acht aspecten)

Casper concludeert dat het schoolmodel ambitieus en redelijk coherent is, maar dat er ook nog wel wat hobbels te nemen zijn…

Lees verder op te-learning.nl »

Geen koekoeks- maar tweettweetsklokDe Britse afdeling van Twitter heeft een nieuwe versie van de koekoeksklok ontwerpen. Die reageert niet op de … lees meer ?

Lees verder op imagzin.nl »

by Grant Wiggins, Ph.D, Authentic Education In the just-released Math Publisher’s Criteria document on the Common Core Standards, the authors say this about (bad) curricular decision-making: “’Fragmenting the Standards into individual standards, or individual bits of standards…The post Academic Standards: Breaking Whole Things Into Broken Bits appeared first on TeachThought.Related posts:
What You Need To Know About The Next Generation Science Standards
5 Big Ideas To Turn Standards Into Curriculum
Embedding Standards In Understanding By Design From ASCD

Lees verder op teachthought.com »

There is not a single time in which I posted here about the use of Facebook in education and did not get a torrent of angry emails from some teachers. For instance, Following the…….read more

Lees verder op educatorstechnology.com »

The wide embrace of technology in education and the growing use of digital media in classrooms have expanded the meaning of literacy to account for these digital innovations. Both teachers and…….read more

Lees verder op educatorstechnology.com »

Is uw school zich aan het oriënteren op iPads in het onderwijs? Fascineert het u hoe eenvoudig en gemotiveerd leerlingen werken met tablets? Probeer dan eens NatuNiek op de iPad in de SchooltasApp en test de tips & trics die ThiemeMeulenhoff speciaal voor u heeft samengesteld.

Lees verder op onderwijsnieuwsdienst.nl »

De montessorischool naast de school van mijn dochter wordt een Steve Jobs-school, samen met negen andere basisscholen die dit vernieuwingsavontuur graag willen aangaan. Ik heb er weinig fiducie in. Dat is niet zozeer vanwege de iPads, maar meer vanwege het verhaal eromheen.

Lees verder op onderwijsnieuwsdienst.nl »

Hoe ga je ín de klas om met het social media-protocol? Hoe hou je je aan de afspraken en hoe ga je om met dingen die niet goed gaan? John Hanswijk benadrukt hoe belangrijk het is dat leraren het gesprek met de klas aangaan, om leerlingen mediawijs te maken. Afspraken moet je vooral positief formuleren: […]

Lees verder op kennisnet.nl »

MoviePro app | maak een film met zoomfunctie en meer handige opties

De standaard videocamera app die op de iPhone zit biedt niet alle functies (of helemaal niets eigenlijk) die je wellicht nodig hebt. Er is nu een app die veel meer functies in zich heeft. Zo kun je met de Moviepro app ook zoomen en direct foto’s nemen terwijl je filmt.

 

Moviepro

MoviePro is a Universal camera app that gives you the ability to choose from a number of options to enhance your video recording experience. You can switch cameras back and forth between front and rear view while recording, pause in the middle of recording, zoom in, and a lot more. There are a lot more tools that you can use to help shoot better video with, and if you’ve been looking for a more robust video capturing experience, then MoviePro has come at just the right time for you.

MoviePro : Video Recorder with Pause, Zoom, Secret Mode, and Multiple Recording Options with Fastest Performance Universal (Optimized for both the iPad and iPhone) (4.5 stars with 162 Ratings) $2.99 ->Free

The video recording app that comes on your iOS device is decent enough, but what if you’re looking for just a little bit more functionality and control, without going too far overboard with features? Then you would probably enjoy MoviePro.

MoviePro is a Universal camera app that gives you the ability to choose from a number of options to enhance your video recording experience. You can switch cameras back and forth between front and rear view while recording, pause in the middle of recording, zoom in, and a lot more. You can utilize such tools like the frame rate and resolution tool, and capturing a still in the middle of recording. Use the spy mode to record stealthily. There are a lot more tools that you can use to help shoot better video with, and if you’ve been looking for a more robust video capturing experience, then MoviePro has come at just the right time for you. Check it out for yourself and see if it’s as useful as I say.

Embedly Powered

via iTunes

Image by appchronicles.com

Tablets in het onderwijs | Komst van Utrechtse Apple Store is steeds onwaarschijnlijker – MacWorld + MORE

Tablets in de klas.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

Interessante artikelen, handige webtools en tips (56)Zo schakel je banners uit in IE, Firefox en Chrome – Computer!Totaal
“Het is misschien wel de meest irritante uitvinding op het gebied van internet sinds de website van Johan Vlemmix: reclamebanners. Los van het feit dat die banners tegenwoordig steeds meer op de persoon zijn afgestemd, gaat het nog steeds om reclameboodschappen waar je niet om hebt gevraagd. Gelukkig is er iets dat je eraan kunt doen en we laten je voor drie browsers zien hoe….”

Secure Password Generator: Create Random Passwords That Are Hard To Crack
“Secure Password Generator is a Chrome extension that is designed to make it easy for you to create hard passwords and keep your information safe…”

Fotor | Fotor for Desktop
“Most photos aren’t taken in a controlled environment and sometimes there isn’t time to adjust the settings on your camera when conditions change…

Meer op manssen.nl »

Komst van Utrechtse Apple Store is steeds onwaarschijnlijker Het is steeds onwaarschijnlijker dat Apple in Utrecht een vierde Nederlandse Apple Store opent. Het pand waar de Apple Store in gevestigd zou worden blijkt in handen te zijn van een Chinese restaurantketen die tot voor kort op het Centraal Station in …Vermeende Apple Store Utrecht lijkt nepNU.nlUtrecht krijgt ook een Apple StoreBrightEn dat is vier: Apple Store UtrechtOne More Thingalle 7 nieuwsartikelen »

Meer op Macworld.nl »

10 ideeën om leerlingen gemotiveerd te krijgen

Onderwijs is niet een emmer vullen, maar een vuur ontsteken.

Het blijft moeilijk om de strijd aan te gaan met leerlingen, terwijl we toch juist het goede met ze voor hebben. Hier tien tips om de leerlingen gemotiveerd te houden. De basis ligt hier toch weer bij intrinsieke motivatie en passie.

Having dreams and goals is not enough to attain success. You need to stay motivated constantly to reach the finish line. Like life, success in your profession also involves a lot of obstacles and struggling phases. However, you need to keep moving on and not give up. Motivation is the best option to kick-start, continue pursuing and reach your ultimate goal. You need to stay motivated while pursuing your goals to enjoy abundance. Self-motivation is better than any motivation. Instead of looking for motivation elsewhere, get self-motivated.

motivation board

1. Determine goals
You need to figure out where your goals lie. What are you aiming at that will bring you success? Knowing your goals will help you stay motivated and help you attain them with ease.

2. Maintain a positive attitude
Stay positive. It will help you in staying motivated to your goals. Sticking to a positive attitude will help you overcome many difficult situations and increase your productivity. You can also brighten up the moods of your colleagues with your optimism and enthusiasm.

3. Leave personal problems aside and stay focused on work
Don’t bring your problems to your office desk. Maintain a line between your professional and personal life. It will help you stay focused and motivated to handle office issues better. Moreover, worrying about personal problems at work will not help in solving your personal issues. It will only distract the focus of your colleagues. Keep problems at bay and focus wholly on the job at hand.

4. Upgrade your knowledge and skills
To have an edge over others, you need sharpen your skills and upgrade your knowledge. All this will help you gain self-confidence and help you perform better. This is a good motivational factor.

5. Be passionate
Life without passion is useless, and work without passion seems like targeting the bull’s eye in the dark. Doing passionate work will give you a unique dimension in your professional life. If you love your work, you will enjoy it; and when you enjoy it, you tend perform better. So, make passion your motivator to be a good performer.

6. Decrease or eliminate energy drains
Surround yourself with positive people. Negative vibes will create more problems in your life. Having people around you, who will motivate you whenever you feel a drop in your confidence, will help you drain out negative energies like people who let you down or underestimate you.

7. Practice self-talk
Did you know the most trustworthy person is none other than “you”? Self-talk is like massaging your conscience as it acts as a great building block for a successful life. For instance, say “I can do it” rather than “I can’t do it”.

8. Confront challenges and fears
One cannot grow unless he/she confronts challenges and fears. You may come across many hurdles and downfalls, but lifting yourself up after every fall and maintaining the same focus will help you come out as a winner.

9. Meditation
Practicing meditation is like meeting your soul, interacting with your inner being and creating a balance in your life. A balanced life is synonymous to a successful career. Meditate to relax your mind and body. It will also rejuvenate and prepare you for a new day of challenges in your profession.

10. Acknowledge and reward success
Acknowledgements and rewards enhance motivation. You can perform better, when you are appreciated and rewarded for your hard work. Accept the little that you get in the form of acknowledgement or reward and stay motivated.

Via: Edudemic

The 6 Ways Teachers Want To Change Schools

The results of the recently released MetLife Survey of the American Teacher weren’t surprising to many teachers, as it chronicled a steep decline in teacher job satisfaction. In fact, teachers’ job satisfaction is at its lowest level since 1987. Of the 1,000 teachers polled, only 39 percent claimed they were “very satisfied” with their profession. It is clear from the survey that American teachers are concerned with the state of their profession but more troubling to us, they are not being given a voice in school reform or educational initiatives–decisions usually made by people far removed from local school districts.

So, what do teachers want? We set out to conduct our own poll of educators and we asked only a single simple question: How would you improve the educational experience of your students? And what we learned did not surprise us–teachers love teaching and they have ideas. They are just waiting for someone to ask them for those ideas. Below are six ways teachers told us they would improve their schools. How would you improve yours?


Smaller Class Sizes

Classroom technologyA desire for smaller class sizes dominated the responses we received. One teacher we polled, Maureen, wrote that she has almost thirty students in her first grade class. “25-29 first graders in a class are too many to teach effectively,” she wrote, “and to know them well enough to provide what each needs.” A number of teachers with the same issue supplied a dream student-to-teacher ratio of 10:1.

Unfortunately, we know that in many school districts class sizes continue to get larger. Critics will point out that research indicates class size is not a factor in educational achievement. For example, there are countries in the world, like Korea, that outperform American students on tests like the ones given by the Program for International Student Assessment and have larger class sizes. Lower secondary education class size in the United States averages about 23 students while in Korea, classes exceed 30 pupils on average.

However, the teachers we polled mentioned again and again that smaller class sizes were essential in giving them the necessary time to connect with all the different learning styles and personalities that might make up their American classrooms. With larger classes, our teachers feel that differentiated instruction becomes impossible. Differentiation allows more room for innovation by encouraging students to think critically and creatively, skills essential for students to master as they prepare for careers that don’t even exist yet.


Classrooms Without Walls

1:! ipad classroomThe teachers we polled called for classroom walls to be torn down–both literally and figuratively. Teachers wrote of their desire to create larger classroom spaces; some even called for rooms the size of warehouses to give students places to collaborate across disciplines.

Makerspaces and other areas that allow students to pursue creation rather than consumption were brought up again and again in the responses we received. These classrooms could encourage what Jess, a middle school teacher, called “kinetic learning” for both students and teachers. By creating an unstructured environment, students would have the ability and space to work with each other to find connections between subject areas.

Jennifer, an eleventh grade teacher, said that, “if students could collaborate on projects voluntarily, across class lines it could increase authentic learning, student motivation, and student relationships.”

These projects would be inherently interdisciplinary once the artificial walls between content areas were torn down. In order to facilitate this, teachers also called for technology use to reach past the limitations inherent in a brick-and-mortar classroom and to figuratively tear down classroom walls. Social media technology like Skype, Instagram, and Twitter are key for this goal to be accomplished, but the teachers we polled didn’t stop at these programs or even 1:1 student-to-computer ratios.

Teachers we surveyed wrote about students moving past just using technology to write papers and make presentations. They argued that students should be producers of content–not just consumers. Once they produce content, they should share it with their classmates and the world.


More Books

books for teachersAlmost unanimously, the teachers we polled asked for more access to books for their students. Rather than spending money on textbooks, scripted programs, and other initiatives, teachers wrote that they wanted to inspire their students to be lifelong readers. In order to do this, students need to be surrounded by books.

Classroom libraries, school libraries, and librarians were mentioned in most of the responses. In a perfect world, teachers would ensure a constant supply of good books. Teachers we surveyed wrote about libraries that are non-existent or dwindling in their schools. Far too many teachers noted that they struggled to provide their students with engaging, powerful books that incite a passion for reading and writing. This was true for English teachers we polled and for those in other content areas.

Carol Jago, former president of the National Council of Teachers of English, responded that she “would make literacy the heartbeat of the school.”

The ability to provide the books students want to read and keep libraries supplied with new books in order to create a school focused on literacy was front and center in many teachers’ responses. Erica, a high school teacher, proclaimed that if it were within her power, “Classroom libraries everywhere would be teeming with high-interest texts.”


Longer School Day, Not Necessarily at School

SchoolBus47ExteriorTeachers felt that it’s time for the traditional school schedule to change. Marc, a high school teacher, believes that “school time should be more flexible…a college model might work here. Classes could also be offered on a flex schedule to allow students to take all their classes in the morning or in the afternoon depending on what they want their schedule to be.”

High schools and colleges could work together, along with businesses, to provide students with opportunities to take additional classes and participate in internships within and after what has always been the traditional school day. The current school schedule leaves teachers feeling constrained by 45-minute periods and artificial divides between subject areas. Mindi, a junior high literacy coach, said that students need time to think deeply and explore the topics they’re studying. “Real learning takes time,” she wrote, “and most middle and high schools do not provide enough of it.” Flexible scheduling could permit the curriculum personalization that many of the teachers wrote about.

They felt that by personalizing the curriculum, schools could honor the expertise of students and their passions. This would encourage student engagement and give them the chance to explore career paths beginning in high school. The traditional 7:00-3:00 school schedule hasn’t been altered in generations. By changing the schedule, students could be given more opportunities for authentic learning.


More Choice, Fewer Grades

sagraderMore choice for students is another refrain echoed by many of the teachers we polled. One way they explained this could be achieved is for schools to turn their focus away from standardized exams and toward a greater emphasis on the creation of student portfolios. These portfolios would enable students to create a personalized education around what Nicholas, a high school teacher, called “the passions of our students.” Like technology integration in classrooms without walls, a portfolio approach would also shift the classroom paradigm from students as consumers to creators–and show actual growth of students over time.

Cheryl, an eleventh and twelfth grade teacher, suggested that we “move from a traditional or teacher-centric approach to a style that would engage students and build their ability to take responsibility for their own education.” Some educators even called for a de-emphasis of grades in general in a model similar to one implemented in many top colleges throughout the nation. Schools like Brown, M.I.T., Johns Hopkins, and Swarthmore grade students pass/fail during their first year of college.

Stanford and Yale’s law schools also have pass/fail grading. By changing students’ focus from grades to credit a more collegial environment truly focused on student learning might begin to form. Michelle, a high school teacher, said it best when she wrote that she’d “love to find a practical way to measure progress with formative assessment and not always have to plug in a number.” Many of the teachers we surveyed wanted to inspire in their students a desire to learn by letting them make choices in their learning instead of just a desire to earn grades.


A Love of Shared Learning

School ChalkboardThe idea of shared learning was an idea expressed time and time again by the teachers we surveyed. Teachers called for schools to become places where information is exchanged reciprocally between students, teachers, administrators, and the community. Cindy, a high school teacher, described this idea when she wrote that she would like to see “better opportunities for interacting with and sharing learning with the community.”

Paul, who teaches eleventh grade, put it best when he said, “Too much of education is done TO our young people.” He advocates moving to a model where teachers and students experience the learning process together. Examples of shared learning can be teachers that write and read along with their students, using technology like Google Hangouts to host group discussions outside of school hours, or even creating classroom Nings where teachers and community members can interact with students online.

Getting teachers involved in the learning process with students is paramount for the teachers we surveyed. By having faculty focus on what students need and want to learn instead of what standards and class titles dictate might encourage a love of learning in the entire community.

It is not surprising that teacher job satisfaction is low with the continual negative press that surrounds educators and persistent top-down mandates from people far removed from school districts. We know that if teachers were given a greater voice in school reform their job satisfaction would improve. Teachers want to do a great job and they have a million ideas as to how they can get there. However, sometimes it feels like no one is listening.

Source: Edudemic

5 Educatieve Apps die helaas (nog) niet bestaan

http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2416060,00.asp

Having been teaching with a tablet in my classroom for nearly a year it has become evident that the market for Education apps still isn’t quite right. I think this is most evident in the fact that the course I run training teachers to use an iPad effectively in the classroom features almost no ‘education’ apps. I do one session (out of 7) that revolves around subject-specific apps, but other than this, the apps that are used on a day-to-day basis are commercial, and often free.

That said, even these great apps, that no doubt you read about all the time – Evernote, Dropbox, iMovie etc, don’t do everything we need them to do.

The key to successful technology integration in schools is to get the staff on board. To get the staff on board, you need to show them how much easier life becomes with the technology, as well as how much better/enhanced the learning can be. There will always be a core group of teachers who get on board without much fuss and these people are what keep you sane when you’re trying to push things forward. I will discuss the role of ‘champions’ in a future post.

Back to what we need to get devices functioning at a higher level in a classroom. My wish list includes the following:

An integrated marking and record-keeping app

There are a number of mark books and registers out there to purchase in the App Store and there are a couple of perfectly reasonable marking solutions out there using PDF annotation apps like iAnnotate PDF and neu.Annotate+. I’m also testing out the beta version of an app called Markup, which is specifically designed for marking homework. All of these apps share the same sort of features – you can scrawl and in some cases type over student work once it is in PDF format. With the Markup app the clever bit is that it is delivered to the app and sent out of the app by a unique email address which is useful. But what all of these tools lack is a way of recording what you’ve just done. Whether that is simply putting a grade next to a students name or recording a few notes (written or verbal) about the work whilst it is still in front of you, you can’t do it and this is what we need if marking ‘online’ is ever going to take off. And until marking a text document on a tablet is as easy as using the ‘comment’ function in Microsoft Word on a desktop, you know that the right solution hasn’t made it to the market place.

A heads-up app

Reading about the spec of the new Amplify tablet was interesting as it was clear that the designers had actually talked to teachers. There are some ‘good’ functions in there, including a ‘heads up’ button. Personally I don’t entirely endorse this idea. but I also understand that for some teachers to embrace this technology they need to feel that they have controls above and beyond their old style of classroom management. And I understand this – it is daunting to be faced by 20-30 students all looking at a screen you can’t see. If there was a way of controlling at least when their screens were ‘live’ it would be reassuring, at least in the short term. I think building it in to the functionality of the device is a little limiting and perhaps even insulting to those that do know how to manage this environment effectively. It may also encourage those that can’t, not to reassess their teaching.

Live screen-sharing en masse

There is no denying that Nearpod is a great app. It does a lot of very clever things and I have never seen a class engage so deeply with a task as when I have used it. However, one of its limitations is the ability to share ideas that just happen in the class. Whilst you could build in these types of slides into your presentation, that would defeat the idea of a natural development of ideas! If we could have an app that did this, it would be a winner. Obviously Apple TV gets around this problem to a certain extent, but sometimes the personal and private nature of being absorbed in your own screen can be very powerful and focusing.

Subject-Specific apps designed with Higher Order Thinking in mind

In many ways this was my primary motivation for writing this piece – the lack of really classy and sophisticated apps for specific subjects. Don’t get me wrong, there are some truly beautiful apps out there that have been designed by the best of the best, but these apps are not necessarily aimed at stretching the brightest minds and this is a problem. Technology will always suffer if skeptical teachers get their hands on an app and say ‘that’s too simple.’ They need to look at an app and be confident that it is more than just lip service to ‘real’ learning. An ‘education app’ also needs to be more than a one-trick-pony if it’s going to be ‘paid-for’. Free apps can do one thing well and nobody minds, but schools can’t justify buying a grammar app, a story-writing app, a handwriting app, a Shakespeare app etc all for the same group of kids – the economics just don’t make sense. A good education app will need to allow students to learn in a structured environment, at their own pace, pushing and testing them across a range of topics within a curriculum subject. It’s a big ask, but it’s also the only way to get cynical tech-denying teachers on board – you need to give them a irresistible proposition and in this instance it is an app that can teach at least as well as they do on their very best days in the classroom.

Microsoft Office App

I can see that this is probably going to be a controversial point to finish on and let me preempt this by saying that I do not believe that the iPad needs Microsoft Office apps. What I do believe is that as with the group of people I outlined above, you are going to get more people on board with your project if you offer them something that is a hybrid – something that is partly new and frightening, but partly familiar and comfortable. By offering a ‘Word’ app, you would be doing just that. I know that it’s unnecessary and that you can make Microsoft and Apple play nicely enough, but if using technology in the classroom is about making life easier for teachers and better for students, then sometimes you need to take the small, awkward steps to achieving that goal.

I’m sure there are lots of other things that education needs in the way of apps and software, but these are just some of my initial thoughts on the matter. I’d love to hear what it is you’re waiting for someone to invent/release/develop.

More on: Edudemic

Images provided by:
www.pcmag.com

tablets in het onderwijs | de digitalisering lijkt eindelijk aan te slaan + Meer

Tablets op school.

Hieronder een aantal artikelen met interessante informatie over tablet gebruik in het onderwijs, maar ook tablet nieuws in het algemeen.

[Buzz_Burner_Fresh_Updates]

Onderwijstoekomst: data of leerling centraal? Kom naar Tek Tok late night op 4 juniDigitalisering in het onderwijs maakt echt maatwerk mogelijk: volg de scores en je weet wie wat nodig heeft. Maar bepaalt de software straks welke lesstof de leerling voorgeschoteld krijgt? Wat kunnen we aan de computer overlaten en wat de kunnen leraren beter zelf doen? En hoe ver kun je gaan met het verzamelen en openbaar maken van onderwijsdata? In de Tek Tok late night op 4 juni gaan we op zoek naar de juiste verhoudingen in data-gedreven onderwijs.
Tek Tok late night is een talkshow over informatietechnologie onder leiding van presentator Chris van ‘t Hof en vindt plaats in het Paard van Troje in Den Haag…

Meer op kennisnet.nl »

Gratis Workshop Windows 8 in de klas

– netwijs.blogspot.com

Gratis Workshop Windows 8 in de klasOp woensdag 17 april verzorgden Bram Aerns en Anthony van der Zande een Windows 8 in de klas bijeenkomst op OBS Het Talent in Harderwijk.In deze gratis workshop, die we in samenwerking met Microsoft aanbieden, maken leerkrachten op een praktische manier kennis met toepassingen waarmee ze in een digitale omgeving samenwerken, opdrachten uitwerken en deze met anderen delen. Ook gaan ze aan het werk met toepassingen om beeldmateriaal te bewerken.We maken daarbij gebruik van toepassingen die al op de school aanwezig zijn en ook van onderdelen van de gratis Learning Suite van Microsoft. Uiteraard maken we ook kennis met Windows 8 als nieuw besturingssysteem en werken we op Windows 8 tablet pc’s van DELL…

Meer op netwijs.blogspot.com »

Van elke Samsung een tablet maken. Dat kan met de Phonepad. Dit bericht Tech2. De gadget lijkt op een slider tablet met een apart docking station in het toetsenbord waarin de smartphone past. De verbinding wordt gemaakt met een MHL-connectie. Het beeld op het scherm van de smartphone wordt daarna getoond op de 10.1-display van […]Het bericht Phonepad maakt van elke Samsung een tablet (video) verscheen eerst op NieuweMedia.

Meer op nieuwemedia.blog.nl »

Waar de PC niet verder kwam dan een hoekje in het klaslokaal, lijkt de iPad de bankjes in de klas te veroveren. Over de iPad-opmars die niet te stoppen lijkt.www.ipadclub.nl/…/ipad-onderwijs-de-digitalisering-lijkt-eind…

Meer op google.com »

In de App Store heb je veel potentiële vervangers voor de standaard camera-app op je iPhone. ProCamera is één van die apps. Deze app is van de ontwikkelaar Jens Daemgen en is aardig populair. In Nederland heeft de app een gemiddelde beoordeling van 3,5/5 met 52 reviews.
ProCamera maakt het natuurlijk mogelijk foto’s te maken met een geavanceerde anti-shake technologie en ene rapidfire modus. De ontwikkelaar vindt zijn app zelfs net zo krachtig als een camera ter waarde van $5000.
Met ProCamera kun je foto’s helemaal optimaliseren, effecten toevoegen, filters en nog veel meer. De app kost normaal gezien €3,59 maar is nu verlaagd naar €0,89.

Meer op applespot.nl »

Zelf werkbladen maken voor cijferend rekenen met Sommenprinter.nl
Sommenprinter is een gratis webtool waarmee je werkbladen voor rekenen kunt genereren en daarna kunt uitprinten. Ook is het mogelijk een blad met uitkomsten te genereren. Dat is natuurlijk reuze handig, want dat scheelt natuurlijk een hoop tijd bij het nakijken.Je kunt werkbladen maken m.b.t. getalsbegrip, allerlei breukensommetjes, cijferen, meetkunde en tijd. Ook vind je er een verhoudingstabel. Na wat doorklikken op de site vond ik nog een online tool om te oefenen met verhoudingstabellen. Je kunt deze tool ook gebruiken op je digibord.

Er zijn natuurlijk nog veel meer van dit soort “sommenmakers” te vinden…

Meer op manssen.nl »

30 leuke en gratis rekenspelletjes vind je op Maths Champs
Op de Engelstalige website Math Champs vind je 30 gratis en hele mooie online rekenspelletjes voor kinderen van 5 t/m 11 (12 jaar).De spelletjes hebben verschillende levels (niveau’s) die je bereikt nadat je een bepaalde hoeveelheid punten hebt behaald. De spelletjes zijn allemaal geschikt voor de pc, iPad en het digibord.
Een voorbeeld van het startscherm voor leerlingen van 9 – 11 (12) jaar:

Bij ieder spelletje wordt een korte uitleg gegeven. Uiteraard in het Engels. Je kunt de  spelletjes op het digibord laten zien en er dan even een korte uitleg bij geven. Volgens mij hebben de leerlingen snel door wat de bedoeling is…

Meer op manssen.nl »

See on Scoop.it – OnderwijsRSS
Waar de PC niet verder kwam dan een hoekje in het klaslokaal, lijkt de iPad de bankjes in de klas te veroveren. Over de iPad-opmars die niet te stoppen lijkt. Gastartikel van Nando Kasteleijn, als onderdeel van zijn opleiding journalistiek.
See on www.ipadclub.nl

Meer op onderwijsrss.wordpress.com »

Interessante artikelen, handige webtools en tips (55)Outlook.com gaat internationaal, Outlook.nl in de komende dagen | WebSonic.nl
“Naast de aankondiging over twee-staps-verificatie voor Microsoft Accounts heeft het team van maildienst Outlook.com aangekondigd dat er in de komende dagen internationale versies beschikbaar zullen worden gemaakt. Sinds de introductie afgelopen jaar van de opvolger voor Hotmail was de maildienst alleen beschikbaar op Outlook.com maar veel gebruikers hebben aangegeven graag een e-mailadres te willen hebben die past bij het land waarin ze wonen…”

Gartner: ‘bereid je voor op einde Windows XP…

Meer op manssen.nl »

Een papieren (of digitaal) social media-protocol is niet genoeg. Praten over welke afspraken je wilt maken is belangrijker dan het vastleggen ervan. Dat zegt Frank Evers, programmamanager bij Kennisnet. Directie en leraren moeten met elkaar in dialoog over de vraag hoe sociale media gebruikt kunnen worden en hoe niet. Leraren moeten tegelijkertijd ook met hun […]

Meer op kennisnet.nl »

Concept: iPhone 6 zonder knoppen en met aan de voor- en achterkant een scherm
We hebben al flink wat concepten voorbij zien komen in het verleden. Ditmaal hebben we waarschijnlijk één van de meest bizarre iPhone 6 concepten voor je. Tech blogT3 heeft een iPhone ontworpen met een wraparound display wat letterlijk doorloopt van de voorkant tot aan de achterkant.
De iPhone 6 van hun heeft helemaal geen knoppen wat opmerkelijk is. In plaats daarvan heb aan de linkerkant op het scherm een gedeelte waar je overheen moet vegen om bijvoorbeeld de volume te regelen. Hoewel wij Apple niet met zo’n telefoon zien komen is het wel interessant om te zien met wat voor ideeën T3 komt…

Meer op applespot.nl »

Gratis AppWijzer geschiedenis

– onderwijsnieuwsdienst.nl

Bent u benieuwd welke App u het beste kunt gebruiken voor uw aardrijkskunde-, geschiedenis- en/of natuur- en techniekles? De gratis zaakvakken-AppWijzer van ThiemeMeulenhoff biedt uitkomst! Eerder lanceerde we al de AppWijzer voor natuur en techniek. Nu is ook de AppWijzer geschiedenis beschikbaar. Aardrijkskunde volgt snel!

Meer op onderwijsnieuwsdienst.nl »

Onderzoeken iPad gebruik in het onderwijs; Richard Byrne (van het blog Freetech4teachers.com) zette 5 ‘Studies of iPad Use in Education’ op een rij.www.onderwijsnieuwsdienst.nl/index.php?mod…id…

Meer op google.com »

Wat mag wel (en niet) bij het gebruik van sociale media in het onderwijs? Job Vos, jurist bij Kennisnet, krijgt veel vragen van leraren en bestuurders over dit onderwerp. Het blijkt een wijd verbreid misverstand dat er online een aparte wetgeving geldt. Er is echter nauwelijks aparte wetgeving over het gebruik van sociale media. Op internet […]

Meer op kennisnet.nl »

z24Microsoft hint op kleinere tablets met Windows 8 – GSMpedia.nlGSMpedia.nlMicrosoft heeft al verteld dat er voorlopig geen eigen smartphone komt. De fabrikant is zeer tevreden met partners zoals Nokia en HTC. Er is daarom geen reden om een Surface telefoon uit te brengen. Het bedrijf heeft echter wel enkele eigen Surface tablets …Microsoft belooft kleinere en goedkopere Windows 8-tabletsNU.nlMicrosoft ziet winst stijgen ondanks slinkende pc-marktZDNet.beMicrosoft bevestigt komst kleinere Windows-tabletsWebwereldAll About Phones -Techzine -Telecompaperalle 21 nieuwsartikelen »

Meer op Gsmpedia.nl »