QR codes en werkvormen

QR-codes, je ziet ze tegenwoordig overal. Maar wat is dat nu juist, een QR-code? Een QR-code is een code die met behulp van een mobiel toestel ingescand kan worden en kan allerlei materiaal bevatten zoals bv. een stuk tekst, een afbeelding, een koppeling naar een website, een netwerk-ID, een locatie, enz… De laatste jaren worden ze voor de meest uiteenlopende zaken gebruikt: reclame, visitekaartjes, polsbandjes in ziekenhuizen …

QR Code Reader and Scanner in de app store
QR en barcode scanner in de app store:

‘QR Code Reader and Scanner’ in de App Store

Lees reviews, bekijk klantbeoordelingen, zie schermafbeeldingen en lees meer over QR Code Reader and Scanner. Download QR Code Reader and Scanner en geniet ervan op uw iPhone, iPad en iPod touch.

Qhttps://appsindeles.wordpress.com/2013/03/17/qr-droid/R Droid
QR Droid is een gebruiksvriendelijke applicatie voor Android, dat gebruikers niet alleen in staat stelt om QRcodes te lezen, maar ook om er zelf mee te maken. QR Droid biedt een heel eenvoudig te gebruiken interface die zichzelf volledig uitwijst. Ook de meer geavanceerde functies van de applicatie (zoals het zelf aanmaken van een QR-code) heb je in een mum van tijd onder de knie.Een echte aanrader!  Enk
el beschikbaar op Android.

Werkvormen en lestips met QR-codes!

Digitaal materiaal delen!

Een QR-code kan in zijn simpelste vorm gebruikt worden om  te verwijzen naar digitaal bronmateriaal. Je maakt met behulp van de applicatie (of een website) een QR-code aan van een webpagina dat je wil gebruiken in de komende les (een pagina op Wikipedia, een artikel op HLN.be, een blogbericht, een videofragment van YouTube, een geluidsfragment van Soundcloud, een presentatie van Slideshare …) Je projecteert deze QR-code vooraan in de klas en leerlingen scannen de code in. Leerlingen worden zo meteen verwezen naar de juiste webpagina, zonder al dat geknoei met lange webadressen invoeren.

Een educatieve QR-poster

Het maken van een educatieve QR-poster kan een mooi project zijn voor leerlingen om de leerstof te inventariseren en te verwerken. Zo kan je bijvoorbeeld een tijdlijn opbouwen aan hand van QR-codes, info opbouwen rond een boek of film…  Vb: een educatieve QR-poster (Tijdlijn – met dank aan @aliceKeeler).

QR-Veldslag!

Speels aan de slag met QR-codes? Wat dacht je van een QR-veldslag? Stel een heleboel vragen op van de leerstof die je de leerlingen wil laten herhalen. Maak van iedere vraag afzonderlijk een QR-code. Maak vervolgens een veld van 3 op 3 QR-codes (meer kan natuurlijk ook) en verdeel je leerlingen in groepjes. Iedere groep krijgt een bepaalde kleur toegewezen. Beurtelings zal iedere groep een QR-code kiezen en deze inscannen. Indien het groepje binnen de tijd (bv. 30 seconden) kan antwoorden op de vraag verdienen zij deze tegel (Duid aan door een marker op deze tegel te leggen). De QR-code wordt vervangen door een nieuwe (een vraag van een volgend, moeilijker niveau). De volgende groep krijgt de kans een lege tegel te kiezen of de tegel van een tegenstander om deze te veroveren. De groep met het meeste tegels op het einde wint het spel (Met dank aan @PauwelsVik voor de werkvorm!)

Bibliotheek 2.0

Plaats QR-codes op de boeken/films in de bibliotheek dat verwijzen naar een recensie of trailer van deze film of boek. Een aansluitende werkvorm gaat er van uit dat het materiaal dat leerlingen maken omtrent een boek of film, bv. in kader van de lessen Nederlands, online wordt geplaatst. Van dit online materiaal wordt een QR-code gemaakt en geplaatst op het boek/film in de bibliotheek.

QR-Zoektocht!

Een andere mogelijkheid is om QR-codes te gebruiken in functie van een groepsopdracht (verspreid over de hele school). Je creëert verschillende QR-codes(tekst en/of afbeeldingen) met allerlei opdrachten op in functie van het onderwerp dat je behandeld in de klas. Deze QR-codes verspreid je over de schoolomgeving. Je geeft leerlingen een blad met vage raadsels over waar de QR-codes zich bevinden. Aan hen de taak de QR-codes te lokaliseren, in te lezen en de opdrachten uit te voeren. Het zoeken van deze QR-codes zorgt voor een speels element tussen de opdrachten door.

lees nog meer over werkvormen met QR codes op de site Apps in de les

Concreet ICT gebruiken op school?
MeeMetICT leert jouw collega's in eigen school de nieuwste technologieën en geeft doorlopend advies over (social) media gebruik.