Zet gezichtsherkenning van Facebook uit | hier de uitleg…

 

Facebooks gezichtsherkenning wordt almaar beter.Als je daar ongemakkelijk van wordt, kun je hem gelukkig wel uitschakelen.

Facebook blijft voortdurend investeren in gezichtsherkenning voor geüploade foto’s.Het introduceerde de functie eind 2010 en zette die standaard aan voor alle gebruikers (opt-out).

Facebook kocht de Isralische specialist Face.com, om je nog beter te herkennen en taggen als je op een foto staat die jij of een van je vrienden naar de netwerksite heeft gepload.

Facebook blijft voortdurend investeren in gezichtsherkenning voor geüploade foto’s.Het introduceerde de functie eind 2010 en zette die standaard aan voor alle gebruikers (opt-out).

Image by clicksafe.klikveilig.be

How To Get Kids To Use Facebook Responsibly

Since there are already so many users on Facebook that are under 13, Facebook’s new offering may link to the parent’s account, and provide the parent with better tools and resources to keep their children safe while they use the largest social network in the world.

Until those rules are hammered out, if you have younger kids on Facebook right now then you may already be concerned whether or not you’re doing enough to protect them while they publish their private information and thoughts on the Internet. As a good parent, it’s so important to strike a balance between trust and safety.

Facebook privacy and security settings can be complicated even for parents. So, it’s really important if you’re going to have your young kids using Facebook that you understand how the privacy settings in Facebook actually work. We’ve done a lot of Facebook privacy articles here at MUO, but if you’re looking at securing your child’s Facebook use so that it isn’t completely open to the public, the following tips will help.

Er is veel te doen over Facebook en verantwoord gebruik door kinderen.
Hier staat de nodige uitleg over wat je als ouder kunt doen om je kind veilig en verantwoord met Facebook om te laten gaan.
o.a. privacy instellingen, router instellingen extra software….

Facebook Privacy: download je profiel-archief

Als je je Facebook archief wilt bewaren en opslaan op je eigen computer omdat je bijvoorbeeld Facebook wilt verwijderen, of omdat je graag al die informatie in je eigen beheer houdt, dan kun je dat heel makkelijk zelf doen. Ik leg het stap voor stap uit in deze screencast.

Ga rechtsboven op je Facebookpagina naar accountinstellingen. Scroll een beetje naar beneden, en kijk onder de tab ‘algemeen’ – hier zie je ‘een kopie downloaden van je Facebook gegevens’. Klik dan op ‘Begin mijn archief’ en Facebook maakt dan automatisch een archief aan met al je gegevens. Zodra Facebook klaar is, ontvang je vanzelf een e-mail.

In je Facebook archief staan je contacten, profielgegevens zoals groepen en interesses, berichten op je tijdlijn, foto’s en video’s, notities, enz. Je uitgebreide archief kun je ook downloaden en bevat extra informatie – zoals IP adressen die Facebook van je heeft opgeslagen, aanmeldgegevens, afmeldgegevens, en nog veel meer. Als je bijvoorbeeld denkt dat je gehackt bent en je wilt meer weten over aanmeldgegevens in het verleden, dan kun je dat dus heel makkelijk hier downloaden.

Je archief bevat behoorlijk veel informatie. Als je alleen maar een gedeelte wilt downloaden, bijvoorbeeld je foto’s, dan moet ik je teleurstellen, dat is helaas nog niet mogelijk. Je kunt alleen al je gegevens downloaden.

Wil je deze video’s elke week kijken? Abonneer je dan op het Frankwatching YouTubekanaal. Je kunt je ook gratis abonneren op de podcast via iTunes (‘view in iTunes’ en vervolgens op abonneren klikken).

Facebook verwijderen of deactiveren? Zo doe je dat!

Wil je tijdelijk weg van Facebook? Of wil je permanent uit het Facebookbestand verwijderd worden? Als je af wilt van Facebook, heb je twee opties: je kunt je profiel tijdelijk deactiveren of definitief verwijderen. Ik laat je in deze screencast stap voor stap zien hoe beide opties werken.

Als je je profiel deactiveert, wordt je profiel meteen weggehaald en is het onvindbaar op Facebook. Maar deactiveren is niet permanent. Je deactiveert je profiel zo. Ga naar ‘account instellingen’ rechts bovenin je profiel. Links klik je op beveiliging. Je kunt hier verschillende beveiligingsinstellingen veranderen, erg verstandig om eens naar te kijken. Om je profiel te deactiveren klik je onderaan op account deactiveren.Vervolgens krijg je een afscheidspagina te zien, waarmee Facebook je probeert te overtuigen niet weg te gaan. “Al je vrienden die je zullen missen als je weg gaat, de reden van je vertrek, pagina’s die je onbeheerd zou kunnen achterlaten etc. Onderaan staat ‘bevestigen’. Klik daar op. Zoals ik eerder aangaf, als je je account deactiveert, kun je het elk moment weer terugkrijgen – dat doe je gewoon door opnieuw in te loggen.

Ben je echt helemaal klaar met Facebook? Dan kun je je account helemaal, definitief verwijderen. Je moet dan op deze speciale link klikken.Op de pagina die vervolgens opent, klik je op account verwijderen. Dan krijg je nog een laatste waarschuwing, waarbij je je wachtwoord nog een keer moet invullen voor de zekerheid en een beveiligingscontrole. Je Facebookaccount zal binnen 14 dagen helemaal verwijderd worden – mits je niet inlogt op Facebook. Als je wel opnieuw inlogt, of andere Facebook activiteiten onderneemt binnen die 2 weken, wordt je account opnieuw geactiveerd. Anders ben je helemaal, voorgoed van Facebook af.

Communiceren met docent via Facebook of Twitter

Vijftig procent van alle leerkrachten heeft belangstelling voor sociale media, 25 procent is ook daadwerkelijk actief.
Dat stelt Debby Dacier, senior consultant bij CPS, een landelijke advies organisatie voor het onderwijs.
Twee docenten uit het middelbaar onderwijs vertellen hoe zij met sociale media omgaan.

Jan-Ary Baaijens (36) is geschiedenisleraar en e-coach op het Calvijn College in Goes.

Wat vindt u van sociale media?
„Sociale media lijken een gat op te vullen dat ontstaat doordat mensen steeds meer tijd achter de computer doorbrengen. Omdat mensen toch in contact willen blijven met hun vrienden en kennissen, doen ze dus meer via sociale media. Maar het contact via sociale media is gedeeltelijk surrogaat. Ik kijk liever iemand in de ogen als ik een sociaal gesprek met hem heb dan dat ik via een beeldscherm communiceer. Het gevoel updates op Facebook en Twitter te missen, brengt onrust. Vooral jongeren hebben daar moeite mee, wat weer zorgt voor extra druk. Ook de beveiliging van sociale media is slecht geregeld. Voor je het weet, liggen je gegevens op straat.”

Wat vindt u van socialemedia-gebruik tussen leerlingen en docenten?
„In veel gevallen vinden leerlingen het maar niets om docenten een kijkje in hun privéleven te geven. Daarnaast kost het bijhouden van sociale media mij heel veel tijd en energie. De vraag is of die inspanningen wat opleveren. Ik heb een Facebookaccount, dat ik uitsluitend voor persoonlijke doeleinden gebruik. Oud-leerlingen die ik interessant vind om te volgen, accepteer ik als vriend. Daar laat ik het bij. Ik ben meer een lezer dan dat ik zelf actief ben.”
Zijn sociale media een bedreiging voor jongeren?

„Dan moet je de vraag beantwoorden of sociale media de reden zijn dat veel jongeren de foute kant op gaan. Ik vermoed van niet. Sociale media zijn onderdeel van een relatief openbaar netwerk, waardoor een zekere controle mogelijk is. In plaats van Facebook en dergelijke als een bedreiging te zien, kun je ook naar de voordelen kijken.”

Wordt de verhouding tussen docent en leerling beïnvloed?
„Als je social media gebruikt, merk je dat vooral in het begin de gezagsrelatie onder druk komt te staan. Dat trekt overigens wel weer bij.”

Zijn er kansen voor het gebruik van Hyves of Facebook tijdens de les?
„Ja, maar technisch wordt het een lastig verhaal. Sociale media zijn niet ontworpen om op een educatieve manier gebruikt te worden. Wat mij betreft horen die thuis in de privésfeer.”

Welke regels heeft het Calvijn College voor de omgang met sociale media?
„Op dit moment wordt er aan een gedragscode voor sociale media gewerkt. Dat is misschien wat laat, omdat diverse docenten en leerlingen al jarenlang sociale media gebruiken. De kern van de gedragscode sociale media moet zijn dat de relatie tussen leerling en docent professioneel blijft.”

Hoe ziet u de toekomst van sociale media?
„Mensen weten steeds beter om te gaan met sociale media, worden voorzichtiger. Ook de mogelijkheid om groepen te maken op Facebook wordt ontdekt. Daar ligt een mogelijkheid om ook leerlingen als ‘vriend’ te hebben.”

Lees verder over dit onderwerp in het reformatorisch dagblad. Zie link

PageCtrl | Eenvoudig Facebook pagina’s maken

Supereenvoudig subpages maken in Facebook zoals alle grote merken? Vanaf nu is er PageCtrl: de krachtigste page-generator die er bestaat! Uiteraard geoptimaliseerd voor de nieuwe Timeline in Facebook. Mike en Dennis van Rijswijk, broers en initiatiefnemers van PageCtrl, vertellen.

“PageCtrl is een tool voor zowel beginnende als gevorderde Facebookgebruikers die fanpages beheren. Bedrijven van klein tot groot, designers, kunstenaars, politici, musici, voetballers, verenigingen, werkelijk iedereen kan nu subpages maken zonder enige tussenkomst van ICT-specialisten. Dit is mogelijk zonder hoge kosten te maken en door simpelweg in te loggen met je eigen Facebookaccount.”

“Door eigen ervaringen bij het inrichten en opzetten van Facebook fanpages voor bedrijven en het volgen van vele trainingen hebben we een duidelijke mening kunnen vormen over het ontwikkelen van Facebook fanpages. Onze conclusie: dit moet simpeler, sneller en gemakkelijker kunnen! Dat is ons gelukt met behulp van PageCtrl en dit is nog maar het begin. In de komende releases zal er aandacht besteed worden aan verschillende modules zoals de “like-gate”, “fan-gate”, “coupon-gate” en nog veel meer.”

Waarom zit iemand niet op Facebook? Hier 14 redenen

Facebook heeft 900 miljoen gebruikers wereldwijd en ook in Vlaanderen en Nederland zijn de gebruikersaantallen opmerkelijk hoog. Bovendien logt ongeveer de helft van al die gebruikers dagelijks aan en gaan er weinig dagen voorbij waarop de sociale netwerk site eens niet in de traditionele media tevoorschijn komt. Maar in een wereld waarin Facebook alom tegenwoordig lijkt, zijn er nog steeds heel wat mensen die Facebook niet gebruiken of hun account deactiveerden. Wat zijn hun motieven en hoe kijken ze naar de Facebook-trend? De Hogeschool-Universiteit Brussel trok op onderzoek en ondervroeg 2148 Vlamingen en Nederlanders over hun afwezigheid op de sociale netwerk site.

De helft van de deelnemers aan dit onderzoek is tussen 45 en 62 jaar oud. “Dit ligt in de lijn der verwachtingen” aldus prof. dr. Ralf Caers, die het onderzoek leidde. “Hoewel Facebook door mensen van alle leeftijden gebruikt wordt, ligt de gebruiksfrequentie het hoogst bij jongeren. Daar vind je dan ook minder snel respondenten die Facebook niet gebruiken. Ouderen zijn dan weer minder actief op het internet en werden dan ook minder bereikt door het online onderzoek”. De resultaten zijn dan ook van toepassing op Vlamingen en Nederlanders die minstens sporadisch op het internet actief zijn. Bovendien is bijna 70% van de respondenten hoger opgeleid.

Facebook lag de voorbije jaren wel eens vaker onder vuur omwille van privacy-inbreuken. Dat heeft schijnbaar ook een weerslag op de niet-gebruikers. Bijna vier op de tien stelt dat de vrees voor privacy-inbreuken een belangrijk argument is om zich niet met de sociale netwerk site in te laten. Een algehele desinteresse (men vindt er maar niks aan) en tijdsgebrek vervolledigen de top vijf, met elk één op drie respondenten die het in rekening brengt.

http://welketoekomst.wordpress.com/2012/08/23/zonder-facebook-profiel-ben-u-verdacht/

Het onderzoek komt tot enkele opvallende resultaten. Allereerst blijkt de beslissing om niet aanwezig te zijn op Facebook eerder een bewuste keuze. Ralf Caers: “Bijna 90% van de respondenten vindt dat men voldoende op de hoogte is van wat Facebook precies is en wat je ermee kan doen, zelfs wanneer men het nooit gebruikt heeft. Slechts 2,4% van de respondenten kan zich helemaal geen beeld vormen over wat Facebook is. De hoogste bekendheid ligt uiteraard bij de jongeren (97%)”. Maar toch. De vaststelling dat zelfs meer dan 80% van de ouderen (62+) aangeeft voldoende op de hoogte te zijn en dat slechts 2% aangeeft weinig vrienden te hebben die op Facebook actief zijn, bevestigt de brede integratie van de sociale netwerk site in de samenleving. De stelling ‘onbekend is onbemind’ gaat aldus niet op voor Facebook.

Drie op de vier mensen hebben meer dan 1 reden om niet actief te zijn op Facebook. “Maar er wordt 1 argument zeer duidelijk naar voren geschoven”, vervolgt Caers. “66,9% van de afwezigen bepaalt gewoon liever zelf wat ze aan wie vertellen, eerder dan het op Facebook te gooien voor iedereen. Het broadcasting-principe, waarbij honderden vrienden door een simpele status update op de hoogte worden gebracht van wat je doet, slaat bij hen niet aan”.

Tot slot onderzocht de HUB in welke mate het niet aanwezig zijn op Facebook ertoe leidt dat men minder goed op de hoogte is van wat er met de vrienden gebeurt. Opvallend is dat 80,8% van de respondenten aangeeft minder goed op de hoogte te zijn van wat er met hun vrienden gebeurt, wanneer ze zichzelf vergelijken met vrienden die wel Facebook hebben. Slechts 13% is even goed en even snel op de hoogte, ook zonder Facebook. 6,3% is even goed op de hoogte, doch veelal pas enige tijd later dan de Facebookers. Maar slechts weinigen (5,3%) voelen zich helemaal uit de boot vallen. De grote meerderheid van de niet-gebruikers meent dan ook dat men inderdaad niet alles verneemt van de vrienden, maar dat men de belangrijke dingen altijd wel zal horen, soms even snel (21,4%) maar veelal wat later (54,1%).

Facebook. Niet voor iedereen. 

Kreeg via Hans De Four dit onderzoek/persbericht toegestuurd, waarvoor dank!

Op de site van  XY of Einstein weblog staat het volledige artikel.

Waarom mensen niet op Facebook willen zijn en de gevolgen daarvan.

Opgelet! Hoe open ben jij op Facebook?
Dat we moeten oppassen met wat we delen op Facebook wordt regelmatig gezegd. Niet dat we daar van wakker liggen. Maar volgens sommigen gaat die info binnen een paar jaar wel een grote rol spelen in beslissingen van bedrijven over wie ze …
www.nieuwsblad.be

1.000.000.000 Facebookers: verslaafden versus geheelonthouders
Gebruikers worden niet als cliënten gezien, maar als omzetgeneratoren. Dit vind ik ook terug in de opzet van de gebruikersinterface van Facebook. Het gebruik is niet meer gericht op wensen van gebruikers. De gebruikers worden verleid om gegevens af te …
www.volkskrant.nl

16% van de mensen denkt dat Facebook over 10 jaar niet meer de …
Eerder deze week maakte Facebook bekend dat de sociale netwerksite nu meer dan één miljard gebruikers heeft en dat deze mensen de website…
http://www.dutchcowboys.nl/

Not on Facebook? Employers, Psychiatrists May Think You’re a …
Some psychiatrists and employers now find it suspicious for an individual to chose to keep off Facebook.
http://mashable.com/

Facebook for grandparents
“Facebook friends are not necessarily real friends, and they hear stories about teenagers who are not making the best choices, so they are afraid of people oversharing online.” Stokes suggests having someone who knows the ropes show you the basics to …
www.chicagotribune.com

Images provided by:
welketoekomst.wordpress.com

100 Ways You Should Be Using Facebook in Your Classroom [Updated]

Back in 2009, we wrote a popular post, 100 Ways You Should Be Using Facebook in Your Classroom. Now almost three years later, educators are still finding great ideas for putting Facebook to work on our list. But at the same time, Facebook has changed so much, and the site has even more to offer for the classroom. So we’ve compiled a fresh batch of ways to make Facebook work in your classroom, some tried and true, and others that have evolved with Facebook. Read on, and you’ll find a wealth of resources, assignments, and amazing uses for Facebook in any type of classroom.

Facebook is so much more than vapid status updates. You can find resources for research, connect with local (and international) public figures, and find out what’s new and interesting in museums.

Facebook is an interesting platform for learning, and these ideas offer great ways to make the site a part of projects and assignments in your classroom.

Give students, parents, and your community something of value by sharing knowledge and resources through the power of Facebook.

Students, educational professionals, and even parents can get together for collaboration and discussion through Facebook.

Facebook gebruikers kunnen nu laten zien dat ze orgaandonor zijn

Vanaf vandaag kunnen ook Nederlandse gebruikers aan hun Facebook Timeline toevoegen dat ze orgaandonor zijn. Nederland behoort daarmee tot de eerste vier landen ter wereld waar dit mogelijk wordt gemaakt. Naast de Verenigde Staten, Groot Brittanni en Australi is voor Nederland gekozen omdat hier al goede ervaringen zijn met het werven van orgaandonoren via sociale media.

Facebook gelooft dat als meer mensen hun intentie om orgaandonor te worden bekend maken en dit ook delen, er meer mensen zullen gaan nadenken over orgaandonatie en zelf ook een beslissing nemen. Facebook is een platform waar mensen samenkomen en dingen met elkaar delen. Facebook is van mening dat sommige maatschappelijke problemen kunnen worden verbeterd of opgelost simpelweg door de kracht van het delen.

Facebookgebruikers kunnen laten zien sinds wanneer ze orgaandonor zijn en met anderen delen wanneer of waarom ze besloten donor te worden. Als ze nog geen orgaandonor zijn, maar dat wel willen worden kunnen ze dat via hun Facebook profiel registreren op www.facebook.com/jaofnee. Pas na een officile registratie zijn Facebook gebruikers echt orgaandonor.

“Vandaag de dag wachten meer dan 114.000 mensen in de Verenigde Staten en miljoenen meer in de rest van de wereld op een levensreddende hart-, nier- of levertransplantatie. Veel van deze mensen, gemiddeld 18 mensen per dag, zullen sterven terwijl zij wachten op een nieuw orgaan. Er zijn simpelweg niet genoeg orgaandonoren. Medische experts zijn van mening dat een groter bewustzijn over orgaandonatie een belangrijke stap is richting het oplossen van deze crisis. Wij geloven dat bij het vertellen dat je donor bent de kracht van het delen en het verbinden een belangrijke rol kan spelen,” aldus Mark Zuckerberg, CEO Facebook.

Hoe het werktOp de Timeline pagina kunnen gebruikers het kopje ‘Levensgebeurtenis’ aanklikken en vervolgens ‘Gezondheid en welzijn’. Door ‘orgaandonor’ aan te vinken geeft de gebruiker aan de intentie te hebben om zijn of haar organen af te staan na overlijden. Een Facebook gebruiker wordt echter niet officieel geregistreerd als orgaandonor als hij of zij op Facebook aangeeft orgaandonor te zijn. Daarom worden gebruikers worden gevraagd de registratie hier officieel te maken. Pas na een officile registratie zijn Facebook gebruikers echt orgaandonor.

Facebook gebruikers kunnen er daarna voor kiezen hun keuze om orgaandonor te worden, te delen met anderen. In hun Nieuwsoverzicht wordt dan daarvan melding gemaakt. Net als met alles op Facebook kunnen gebruikers kiezen met wie ze hun informatie willen delen.

Viewbix | Voeg apps toe aan je video: YouTube, Vimeo, Facebook.

Viewbix lets you add interactive apps to your videos that engage viewers and drivecalls to action.The apps overlay dynamic content on top of your YouTube, Vimeo Pro or Facebook videosto create a rich viewing experience that can be shared across the web, social andmobile platforms.

With a diverse range of options, including photo feeds, coupons, Google maps, RSSfeeds, QR codes and more, Viewbix ensures your videos provide the richest viewingexperience.
Click to see a list of all our apps.Add branding, a call to action and share across the web, social and mobile platforms.

More than 20% of the viewers who watch a Viewbix video click on the call to action or engage with at least one of the apps inside the player.Viewbix tracksand reports each interaction so you can optimize your players and achieve the measurableresults you want.

3,2 miljoen Nederlanders gebruiken LinkedIn

Nog maar kort nadat Multiscope een uitgebreid onderzoek heeft gepubliceerd naar het gebruik van Twitter in Nederland, is er al weer een nieuwe studie verschenen. Dit keer is het research en consultancybureau Newcom dat een online-onderzoek deed naar het gebruik van social Media. Daaruit blijkt dat 3,2 miljoen Nederlanders gebruikmaken van Twitter. 1,5 miljoen doen dat dagelijks. Daarmee komt Newcom aanmerkelijk hoger uit dan Multiscope dat uitkomt op iets meer dan 1 miljoen actieve Nederlandse accounts.

LinkedIn is in Nederland ongeveer even groot als Twitter. 3,2 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn-profiel, maar het grote verschil zit in het dagelijkse gebruik. Maar 300.000 Nederlanders gebruiken LinkedIn dagelijks.

Veruit het grootste sociale netwerk is natuurlijk Facebook. Volgens Newcom hebben 7,3 miljoen Nederlanders een account bij Facebook. Uit het onderzoek van Newcom blijkt ook dat van alle social media Facebook het vaakst dagelijks wordt gebruikt. Maar liefst 4,3 miljoen Nederlanders zitten er dagelijks op.

Hyves, vorig jaar nog het grootste sociale netwerk in Nederland, lijkt diep weg te zakken. Nog maar 3 miljoen Nederlanders gebruiken Hyves, van wie 900.000 dagelijks. Bij dat lage aantal speelt ongetwijfeld een rol dat alleen mensen boven de 15 zijn meegeteld, want Hyves telt nog altijd heel veel jonge gebruikers.

Facebook privacy: stap voor stap vriendenlijsten instellen

Een makkelijke, goed-te-volgen Nederlandse uitleg!
 

 

Hoe zorg je ervoor dat bepaalde foto’s of updates die je op Facebook plaatst een gerichte groep vrienden bereiken? En hoe blokkeer je bepaalde vrienden van je informatie? Dat is mogelijk met Facebook vriendenlijsten. In deze screencast leg ik stap voor stap uit hoe je een vriendenlijst aan maakt, hoe je updates kunt richten aan bepaalde vrienden (of juist vrienden blokkeren) en waar je op moet letten bij je Facebook privacyinstellingen.
Hoe werken vriendenlijsten? “Facebook privacy: stap voor stap vriendenlijsten instellen” verder lezen