8 Facebook pagina design & tab apps om eenvoudig een Facebook pagina te maken

Facebook is the social media and soon-to-be stock market darling. While other social media platforms have gotten a lot of buzz, Facebook has captured serious attention from brands, marketers, app developers and investors because there’s a lot of money being made on the platform – and people expect this to continue.

Of course, Facebook requires work. Not only do companies need to develop and promote their Fan Pages, but Facebook’s ever-evolving technical specs require repeated attention and occasional rework.

While some social media platforms are fairly self-contained, Facebook has a symbiotic relationship with an army of application (“app”) developers who add significant value to the platform…and who, in turn, are able to reap some of the benefits of Facebook’s growth.

It turns out that, in order to succeed in Facebook, companies need access to the advanced capabilities that apps provide. These apps help companies customize their Fan Pages, to add custom “Tabs” (or pages) and to add advanced capabilities via specialized apps such as video players, contests, fan-only content, email opt-in forms, or integrations with other social media platforms like Pinterest and Twitter.

There are thousands of apps available that do a variety of tasks required (or desired) by individuals or companies. In fact, because there’s no highly controlled “app store”, a la Apple, it can be pretty hard to find apps that deliver the most important elements. Searching on Google makes this task nearly impossible and searching on Facebook is almost as bad.

With that in mind, I did some research, checked with members of the Facebook #Toolschat group, did some testing, and came up with this set of Facebook Fan Page Design and Customization application options. I’ve included a video with each so you can get a flavor for their application – as told by the company themselves. I tried to find a video that included information about post-Timeline functionality. I also included some basics on pricing and whether they have a free option or not.

So here are the eight options. Let me know in the comments which ones you use, what you like/don’t like about them and any others that you’d suggest. They are in no particular order.

Als je een facebook pagina gaat maken voor je lessen of je klas, is het wel eens handig als je ook gebruik kunt maken van TAB bladen en aparte pagina’s.

In Facebook iets dergelijks maken doe je niet zomaar.

Gelukkig zijn daar apps voor die dat eenvoudig voor je doen. De meeste zijn gratis voor beperkt gebruik en hebben een pro versie beschikbaar.

Deze apps lijst voor facebook is dan ook erg handig.

Moet ik social media gebruiken in mijn les dan?

Is de docent wel mediawijs?

De docent in het voortgezet onderwijs is naar mijn mening nog altijd niet mediawijs genoeg. Zeker als het gaat over het gebruik van Social Media in de les. Het is natuurlijk ook wel te begrijpen hoor; Je zit alweer zo’n 10 jaar in het vak als een gerespecteerd docent en je doet je ‘kunstje’ op school jaar in jaar uit steeds weer even beter. Het programma blijft in grote lijnen hetzelfde, dus het nieuwe schooljaar kom je ook wel weer door.

Scholier leest geen krant meer

Zoals je hopelijk wel weet is de jeugd tegenwoordig heel anders dan zo’n 10 jaar geleden. Zij gebruiken iedere dag social media als Facebook, (of als ze nog geen 13 jaar zijn Hyves), Twitter en andere applicaties die het communiceren in een snelle communicatieve wereld eenvoudig maken. Zij zijn alweer een aantal stappen verder en lezen niet meer de papieren krant. Sterker nog: Ze lezen het liefst helemaal geen krant. Ook niet op de Ipad. Nee, ze checken als eerste hun sociale nieuws. Daar zien ze wel of er nog schokkend nieuws is. Voor het kleinere nieuws is al helemaal geen belangstelling door de grote stroom informatie die je als scholier over je heen krijgt.

“Oh ja, jij gebruikt Facebook in de les he?”

Toch wel vreemd dat je als docent niet zou inhaken op de behoeftes en gebruiken van je leerlingen in je eigen school. Je neemt je vak als docent toch wel serieus?

Ik heb in de wandelgangen op school al vaker gehoord “Oh ja, jij gebruikt Facebook in de les he Ja daar zou ik ook eens iets mee moeten doen, maar ik zit zelf nog niet eens op Facebook. Ik moet er niet aan denken dat ze alles van mij kunnen zien….”

Moet ik dan social media gebruiken in de les?

Op zich toch een goed teken dat Social Media al bespreekbaar is geworden op school bij de docenten. Het moeilijkste is nu nog: Waar te beginnen met social mediaop school? De meeste docenten weten wel dat het moet, maar weten niet waar ze moeten beginnen. Het feit alleen al dat ik hier het woord ‘moet’ gebruik zegt eigenlijk al genoeg. Het klink als ‘Ja het verandert allemaal op school en ik zal wel mee moeten doen…..’ . Het is best wel jammer dat veel docenten dit zo zien. Zou het niet veel beter zijn als ze konden gaan inzien dat social media juist een geweldige tool op school is?!

Waar kun je zelf mee beginnen?

Ikzelf ben er inmiddels achter dat je het beste gewoon ERGENS moet beginnen. Wellicht gebruik je al YouTube in je les en zie je wel eens iets op Facebook. Duik er eens in en ga er eerst zelf eens mee aan de slag. Vraag de leerlingen eens om uit te leggen wat je nu precies zou kunnen doen met Facebook. Je wordt er altijd wijzer van.

Facebook pagina voor je les maken

Ben je zelf eenmaal goed op weg, dan kun je eens proberen om bijvoorbeeld een pagina in Facebook aan te maken voor je les of voor een bepaalde klas. Hier kun je eenvoudig contact hebben met je leerlingen zonder dat je ook direct vrienden met ze moet worden. Ik zie zo’n pagina het als een aparte BV. Zowel jijzelf als docent alsook de leerling zijn lid van deze pagina, zonder dat je onderling iets privé met elkaar hoeft te hebben.

Je kunt nu eenvoudig interessant materiaal zoeken en op de timeline van je facebook pagina zetten. Dit kun je gebruiken tijdens de les.

Je kunt ook als huiswerk opgeven dat ze IETS moeten zoeken over een onderwerp waar je op dat moment mee bezig bent in de les en datze dat vervolgens op de timeline moeten zetten. Je zult zien dat ze dat leuk vinden en dat ze dus ook enthousiast over het behandelde onderwerp artikelen of filmpjes gaan zoeken. Ze kunnen onderling op de timeline precies zien wie wanneer wat heeft ingetuurd, dus ze zullen ook steeds origineel moeten zijn. De volgende les kun je dit weer bespreken. Zo blijft het ook voor jou als docent steeds weer interessant om te zien wat de leerlingen vinden over een bepaalt onderwerp.

Help je collega’s

Je zult zien dat als je er eenmaal mee begint, dat je collega’s je ook opmerken. Je bent spontaan een leraar 2.0 geworden en je collega’s willen nu van jou horen hoe jij wel positief met social media kunt omgaan op school. Help je collega’s van hun angst af en begin!

Voortaan ook ‘Vind ik niet leuk’-knop op Facebook

Een groep creatieve Nederlanders heeft een app ontwikkeld die het mogelijk maakt op Facebook aan te geven dat je iets niet leuk vindt.

De ontwikkelaars stoorden zich zeker bij groot, slecht nieuws, zoals de aanslagen in Noorwegen, over het ontbreken van een niet-leuk-knop. Te negatief De app kan op diverse manieren worden gebruikt, schrijft Metro. je kunt een bericht onder een post plaatsen met de tekst “@idisslike.it”. Gebruikers kunnen het gelijknamige icoon naar het opmerkingenveld slepen. Bekijk hier hoe het werkt. De app is sinds woensdag in gebruik. Facebook wil niet reageren op de app, maar zegt alleen de knop om “principile redenen” niet in te voeren. “Het is te negatief.” (Belga/TE)

Social Media cijfers maart 2012: Twitter, Facebook, Google+, LinkedIn, Hyves…

De nieuwe maand is begonnen, hoog tijd om te recapituleren wat er de afgelopen maand naar buiten is gebracht qua social media cijfers. Ik ben het internet afgestruind voor de laatste officiele cijfers, comScore statistieken en onderzoeken van Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, Hyves & many more.
Ik volg het format van Mark de Bruin, die onlangs de social media cijfers van februari heeft geblogd. Je vindt de cijfers ook in het social media stats dashboard. Mocht je betere of recentere cijfers hebben, laat van je horen in de comments.

Het Facebook gebruik daalde met zo’n 100.000 bezoekers. SocialBakers maakte bekend dat het aantal Nederlandse accounts is doorgegroeid naar 6,3 miljoen (voorheen 6 miljoen). Internationaal zijn er geen nieuwe cijfers bekend gemaakt. Daarmee is nu 42% van de online Nederlanders actief op het sociale netwerk van Zuckerberg.

Het bezoek aan Hyves is met zo’n half miljoen bezoekers gedaald in februari. Uit het overzicht van de eerste maand van dit jaar bleek al dat de posities van Hyves en Facebook het afgelopen jaar flink veranderd zijn. Februari vorig jaar had Hyves nog 7,6 miljoen unieke Nederlandse bezoekers. De pagina van Hyves vertelt ons dat het aantal accounts met 100.000 is teruggelopen naar 9,7 miljoen.

Op Dutchcowboys extrapoleert Arvid Bux het aantal Nederlandse Google+ accounts op654.874. Het is voor het eerst dat er iets bekend is over het aantal accounts. De laatste cijfers bezoekcijfers (800.000 u/v per maand) zijn niet geupdatet. Wereldwijd is het aantal accounts op z’n minst de 100 miljoengepasseerd. Volgens The New York times gebruiken 50 miljoen mensen Google+ elke dag. Desalniettemin blijkt uit de laatste internationale cijfers van comScore dat Google+ bezoekers maandelijks gemiddeld 3,3 minuten doorbrengen op het sociale netwerk. Ter vergelijking: voor Facebook bezoekers is dat 7,5 uur!

Altijd handig dit soort cijfers bij een socialmedia presentatie of verslag.

Using the Facebook group as a learning management system

Facebook is a popular social networking site. It, like many other new technologies, has potential for teaching and learning because of its unique built-in functions that offer pedagogical, social and technological affordances.
In this study, the Facebook group was used as a learning management system (LMS) in two courses for putting up announcements, sharing resources, organizing weekly tutorials and conducting online discussions at a teacher education institute in Singapore.
This study explores using the Facebook group as an LMS and the students’ perceptions of using it in their courses. Results showed that students were basically satisfied with the affordances of Facebook as the fundamental functions of an LMS could be easily implemented in the Facebook group.

However, using the Facebook group as an LMS has certain limitations. It did not support other format files to be uploaded directly, and the discussion was not organized in a threaded structure. Also, the students did not feel safe and comfortable as their privacy might be revealed. Constraints of using the Facebook group as an LMS, implications for practice and limitations of this study are discussed.

Fakebook | maak een nep profiel als les. Prachtig voor geschiedenis of…

Meestal als je iemand hoort zeggen dat iets ‘fake’ is, dan wil hij daarmee zeggen dat hij het minder waardevol vindt dan het origineel.

Maar Fakebook van Classtools is voor het onderwijs misschien nog wel leuker dan het ‘echte’ Facebook.

Fakebook is een website waarmee je ‘net echte’ Facebookprofielen kan maken.

Maar in tegenstelling tot Facebook is het bij Fakebook niet de bedoeling om je eigen leven in kaart te brengen, maar juist het leven van anderen.

Van historische figuren of hedendaagse kunstenaars, van politici of uitvinders, van schrijvers of van wetenschappers enz.

Door het leven van die personen vast te leggen in Fakebook, kan je leren over die persoon en over het tijdperk en de cultuur waarin die persoon leeft of leefde.

Je kan dat natuurlijk ook doen door een profiel te maken in het echte Facebook, maar dat is door Facebook formeel verboden.

Facebook voor docenten: Waarom en hoe. Wel of niet vrienden zijn?

Facebook gebruiken als docent in de les is nog altijd een discutabel onderwerp voor sommigen.
In deze blog (US) is duidelijk beschreven
– hoe je facebook kunt inzetten.
– hoe je een pagina maakt voor een klas
– het verschil tussen een facebookgroep en een pagina
– vrienden worden of toch maar niet
– een aparte account inzetten?

Kijk (even los van deze geweldige pagina ook even naar de inspiratiessessies en webinars die ik geef over media in technologie in de klas: op www.smeto.nl

Veilig omgaan met Facebook voor leraren, ouders en leerlingen

Veiligheidscentrum van Facebook voor families.
Wij zijn van mening dat veiligheid een discussie en verantwoordelijkheid is die ons allemaal aangaat. Daarom bieden we de informatie, hulpprogramma’s en informatiebronnen die hier worden vermeld.
Digitale kinderen informeren

Tegenwoordig is technologie overal om ons heen te vinden. Waarschijnlijk heb je wel gemerkt dat je studenten ook op school gebruikmaken van hun mobiele telefoons en sociale media. Zowel binnen als buiten het klaslokaal kunnen leraren een belangrijke rol spelen bij het veilig gebruik van internet en mobiele telefoon.

Voorbeeldfunctie
Tieners groeien tegenwoordig op in een digitale wereld. Hoewel de meeste volwassenen niet zo actief zijn met sociale media en nieuwe technologieën, hebben volwassenen nog steeds een voorbeeldfunctie van goede burgers voor tieners, zowel online als offline. Daarom moedigen we leraren aan om online te communiceren met studenten. Houd er rekening mee dat elke school en regio weer andere beleidsregels hanteert met betrekking tot het gebruik van sociale media in het klaslokaal. Zorg dat je op de hoogte bent van de richtlijnen die op jouw school gelden.

Mag een school straf geven bij negatieve berichten op Facebook?

Mijn zoon (17) is door de leiding van zijn school op het matje geroepen omdat hij zich negatief uitte op Facebook over een leraar.

Mag een school een leerling straffen als die iets negatiefs plaatst over een leraar en het functioneren van deze leraar?

Op zich kun je natuurlijk (straffeloos) stoom afblazen over een docent waar je een probleem mee hebt. Ook is er niets op tegen om eerst met anderen erover te praten voor je naar de docent zelf toegaat om het probleem uit te praten. Zolang dat allemaal maar plaatsvindt in besloten kring.

Facebook is iets anders. Zeker als de pagina openbaar is, en niet priv. Dat is vergelijkbaar met je verhaal op de voorpagina van de Telegraaf zetten, en dan loop je al snel het risico van “smaad”, wat strafbaar is.

How to use Facebook and Twitter for Education

Society changes faster than rules and administration, so all educators and teachers should start reinventing their tasks and role in and out of the classrooms. It’s time to ask students, to listen to what they have to say about education, and if you really want to know how they think, what they think, what is important to them, and their language and spaces, you need Facebook and Twitter. Books and blackboards are located in closed spaces inside schools and colleges, but students are in other spaces: they are permanently living in virtual spaces where they create a new way to interact: and yes, create… because if there is one important thing in education, it’s encouraging students to create, not just emulating others, remember that our world innovates when someone wonders “what if…” that kind of disruptive thinking doesn’t come from repetition of previous models and habits, it comes from creativity and innovation.

20 Fun Facebook Cover Images For Teachers

The new Facebook Timeline layout is rolling out.
That means you now have a giant hunk of digital real estate that needs to be filled up with some sort of image. Rather than just stretch out any ol’ image, be a little adventurous by using one of the images here.

Een aantal mooie facebook timeline coverfoto’s die je als leraar kunt gebruiken.

De nieuwe Facebook Tijdlijn. Alle tips, afmetingen, omslagfoto etc. uitgelegd

Veel mensen zijn al overgestapt, sommigen blijven angstvallig vasthouden aan hun oude profiel. Weer anderen proberen van alles maar krijgen het niet voor elkaar om hem in te stellen. Elke dag ontvang ik vele vragen over de nieuwe tijdlijn van Facebook. Een ding staat vast: je kan er niet onderuit, je gaat vroeg of later over op deze tijdlijn. Wat kan je er nu precies mee en wat is het nut ervan? In deze blog leg ik een en ander uit over de nieuwe tijdlijn voor pages en pagina’s die veelal ook voor de persoonlijke profielen gelden en geef een aantal tips en adviezen.

HootCourse: Toppunt van social media lesondersteuning. Geweldig!!

Hootcourse. 

Maak een ‘les’ aan in hootcourse.

Geef het een naam en een hashtag en nodig mensen uit. Alles komt op twitter of Facebook met je eigen hashtag.

Iedereen kan reageren, dus ook experts van buiten de les/school.  (social learning ten top!) Verder  kun je de tweets onderverdelen in Vragen, Links, Docent mededelingen, Alles.

Dus heel overzichtelijk. Ook lange berichten zijn mogelijk door je blog te koppelen.

Je kunt de app ook embedden op je site of los in de klas als interactie medium.

Leerlingen (en docenten) kunnen inloggen dmv zowel Facebook als Twitter. Een absolute aanrader!

HootCourse makes it easier for instructors and students to collaborate via Twitter and Facebook. Create your HootCourse today!


 

Andere website over hootcourse

EnglishLab – Using HootCourse
This week we launched HootCourse, a way of integrating Twitter into our classrooms and our studying. Some people, however, were a bit confused about how to do this. The course is open at the moment for all those who …
http://shartle.edublogs.org/

Pedagogy > Technology: HootCourse for just-in-time communication
HootCourse may be the answer. Students need to have a Twitter, Facebook or Blogger account. Their posts on the Hoot Course dashboard (which can be embedded in the course Website – though I’ve yet to get it to work in …
http://pedagogytechnology.blogspot.com/

What a Hoot! « In the Academy
What’s a HootCourse? I never heard the term before BlendKit 2012 (a MOOC that started a few days ago). That didn’t surprise me though, because I’m not usually on the bleeding-edge of web apps. I usually wait to see if a …
http://intheacademy.wordpress.com/

See full story on hootcourse.com

25 Timeline Ready Apps for Enhancing Your Facebook Page

For page managers who know how to work with Facebook apps, the new Timeline layout for Pages is a great opportunity to highlight their application tab for maximum visibility and increase click through rates. But for those who aren’t, finding those timeline ready apps can be a massive headache.

Before adding any facebook applications to your Timeline (layout) page, there are a few things you should know

To Provide Additional Info about Your Brand

 

about

The ‘About’ section below your cover photo should be enough to explain what your brand is about. However, some people think that fans are not inclined to click ‘About’ for more info while for some places pages, this section is occupied by address, operating hours etc, which is why a FAQ app may come in handy:

#1  FAQ Tab

 

A clickable banner or a written header with descriptions – to me, that’s great for brand visibility. If your visitors are not getting enough help, there’s a contact form they can use to reach you.

faq app

Or, you may consider FAQ page app for a much simpler layout.

faq page

 

#2  Google Map Tab

 

For local businesses who added a valid address to your Page (or Places), there should be a Bing map tab showing like below:

facebook places

Let’s say if you wish to save the ‘About’ spot for other info, you can have a different tab for the map and address using Google map. This app allows you to include other relevant information about your premise as shown below. You can toggle between the preview mode and settings as you work on perfecting your tab:

google map

Note: Removing the valid address from your Page may cause your page to no longer categorized as ‘Places’, thus, no check-in option is available.

 

For Further Enquiry about Your Brand

 

The easiest and non-techie way to allow fans feedback is to allow Messaging option on your Facebook Page. To do so, look for ‘Admin Panel’ -> Manage -> Edit Page -> Manage Permissions -> tick to show ‘Message’ button on your Page.

facebook page message

But, there are several reasons why a page owner prefers a contact form over Messaging:

  • To obtain customer details via required fields
  • To better manage users enquiries with a selected email address (non-facebook-login)
  • To have a proper email branding before responding to enquiries
  • Unable to export messages from Facebook inbox
  • To prevent messages been sent to ‘Other’ folder or marked as spam

Therefore, unless you are using your own email marketing software such asMailChimp or Aweber, you may consider:

#3  Contact Forms

 

i) Contact Form

This app allows branding with a company banner and message text, including a success message after the user had submitted the form.

contact form

 

ii) ContactMe

What I love about this form is the WYSIWYG (What You See Is What You Get) configuration interface. It allows more visual branding from adding a company logo to social accounts. Only premium users get to customize success message or automated response.

contactme

 

iii) Contact Tab

This app has a richer interface along with facebook comments. You can customize your banner content using HTML, CSS and map iframe embed code (Bing or Google Map).

contact tab

 

iv) JotForm

JotForm provides richer customization options comparing to the above forms: form size, layout, background colors. In order to use it you must install an iframe appto your page. For free account holders, you can have unlimited forms (limited to 100 submissions per month) and 100MB size of storage.

jotform

 

To Have In Depth Discussions Off the Timeline

 

While we all enjoy more engagement on the Timeline (page wall), some page admins prefer to manage lengthy discussions in a forum instead. If you’re one of them, try:

#4  Forum for Pages

 

A replacement for the old facebook discussion board. What I love about this app is that you can import all discussions to another Page in case you need a big page transition. You can also set moderators (not necessarily a page admin) to monitor your discussion board. One thing it lacks is the notification alert so you need to check back for new updates from time to time.

forum for pages