Twitter, Facebook of toch Edmodo?

Social media in het onderwijs

Social media in het onderwijs gebruiken?

Scholen hebben vaak het gevoel ‘iets te moeten doen met social media’ maar weten niet goed hoe ze dat moeten doen. Jammer, want met social media zet je de school op de kaart.   Het gebruik van social media in de les, maar ook daarbuiten kan ook heel veel voordelen opleveren.
Ik heb in het verleden wel eens een Facebook groep aangemaakt en een Facebook pagina voor mijn eigen lessen, maar schrok eigenlijk direct van het ‘resultaat’. Niet alle ouders vonden het zo’n goed idee dat hun zoon of dochter van school op Facebook moest. Ja, daar sta je dan met al je enthousiasme. Sociaal leren is toch vanzelfsprekend? Maar de ouders hebben natuurlijk ook wel weer gelijk. Als school kun je het niet ‘verkopen’ dat de leerlingen verplicht op Facebook of Twitter moeten met alle gevaren van dien.

Het veilige alternatief voor Facebook:

EdmodoEdmodo (zie onderaan deze post) was voor mij het walhalla. Alles wat ik wilde bereiken met social media kon ik nu wel inzetten als een gewone onderwijstool. Hier konden de ouders niets van zeggen! Waarom dan wel? Heel simpel: Ik kan namelijk met Edmodo groepen aanmaken (net als Facebook), maar nu heb ik wel alles zelf in de hand. Leerlingen kunnen nooit een bericht aan een klasgenoot alleen plaatsen (anti-pesten!) en als docent kun je zelfs bepalen of er überhaupt wel iets gepost mag worden door leerlingen in je groep. De schoolleiding hoefde ik ook niet te informeren over mijn onderwijstool (Het is ‘maar’ een tool en het is gratis en in het Nederlands). Daarbij kun je ook nog veel meer schoolse zaken regelen met Edmodo. Ik zet er wat op een rijtje:

  • Toetsen afnemen en (desgewenst gedeeltelijk) automatisch laten nakijken.
  • Differentiëren door subgroepen aan te maken.
  • Ingeleverde opdrachten beheren (wie heeft wat en wanneer ingeleverd)
  • Interessante informatie delen met leerlingen om zo de lesstof te verdiepen.
  • Ouders online informeren (denk eens aan al die formulieren die kinderen ‘meenemen’ naar hun ouders en thuis nooit halen).
  • Samenwerken met collega’s.
  • Informatie delen met docenten uit de hele wereld.
  • Rubrics gebruiken om werkstukken eerlijk te beoordelen en zo de resultaten te bevriezen.
  • etc, etc

Gebruik je Edmodo nog niet in je les en wil je zelf eens gratis Edmodo uitproberen? klik hier. 


Facebook: Voor, tijdens of na de les? Ken je leerlingen!

http://www.ralfhillebrand.nl/social-media/facebook-voor-tijdens-of-na-de-les/Ik hoor je denken, wat moet ik met al die onzinnige berichten van studenten waarin ze laten weten wat ze dit weekend gaan doen, hoe hun vakantie is, wat ze eten en wanneer ze gaan slapen…….. Nou niets of misschien toch wel? Het klopt dat als je als docent op facebook “vrienden” wordt met je studenten je dit soort berichten tegen komt, je hoeft ze echter niet te lezen. Wat dan wel jammer is is dat er een hoop informatie die van belang kan zijn bij de begeleiding van je studenten verloren gaat.

Zelf feliciteer ik altijd de jarigen via facebook maar ook met het behalen van hun rijbewijs of andere belangrijke gebeurtenissen. Ik bekijk facebook drie tot vier keer per dag. Het aantal nieuwe berichten is dan beperkt. Het leuke aan feliciteren en complimenteren via facebook is dat het zorgt voor een andere dynamiek in de klas. Studenten die je ‘s ochtends vroeg feliciteert komen anders je lokaal binnen. Ze waarderen je betrokkenheid!
Lees het hele artikel op: Facebook: Voor, tijdens of na de les? | Docent 24/7


Twitter om contact met de ouders te versterken:

Een mooi voorbeeld van de St. Maartenschool:

St. Maartenschool on Twitter

Beste ouder(s)/verzorger(s). Graag willen we uw mening weten over de kwaliteit van het onderwijs aan uw kind…. http://fb.me/2rcm0tgxw

 

Social media gebruik op school heeft echter ook risico’s!

Er kleven natuurlijk ook de nodige ‘gevaren’ aan het gebruik van social media. Je plaatst namelijk wel berichten in een kwetsbare en beïnvloedbare groep; je leerlingen. Je moet je dus wel altijd bewust zijn van het feit dat je leerlingen ‘meekijken’. Je moet je dus afvragen? Wil ik dat wel? Dit kwam recentelijk in het nieuws:

Hitsig appje leraar per ongeluk naar leerlingen

http://nos.nl/artikel/2061507-hitsig-appje-leraar-per-ongeluk-naar-leerlingen.htmlEen leraar van een scholengemeenschap in Horn is pijnlijk in de fout gegaan met het sturen van een whatsappje. Hij voerde een erotisch getint gesprek met zijn partner, maar stuurde een foto van zijn geslachtsdeel per ongeluk naar leerlingen in een … Hitsig appje leraar per ongeluk naar leerlingen


  • Als docent actief zijn op Facebook, is dat eigenlijk een goed idee?
  • En welke informatie moet je dan wel en niet op je profielpagina plaatsen?
  • Is het verstandig als docenten actief zijn op Facebook?
  • Moet je als docent vriendschapsverzoeken van studenten toestaan?
  • En welke informatie kun je beter wel en beter niet plaatsen op je profielpagina?


Toestaan of verbieden?

Juridische vraag: kan school Facebook verplichten?

https://www.security.nl/posting/428374/Juridische+vraag%3A+kan+school+Facebook+verplichten%3FVraag: Op de basisschool van mijn kind (groep 7 en 8) wordt af en toe gewerkt met sites als Facebook of WhatsApp, bijvoorbeeld om foto’s van schooluitjes te delen of leerlingen samen te laten werken aan een opdracht. Dat heet dan ‘mediawijsheid’ maar ik vind het geen prettig idee dat mijn kind van 11 aan zo’n dienst ‘moet’. Ik heb de school al gewezen op de minimumleeftijd van 13 jaar die die diensten hanteren, maar men zegt dat dat alleen in Amerika geldt. Klopt dat, en hoe kan ik de school toch tegengas geven?

Mag dat zomaar?
De vraag is dan dus, is het normaal om op je 11e op WhatsApp of Facebook te gaan zitten? Ik denk van niet, maar ik ken eerlijk gezegd ook geen onderzoek naar die leeftijdsverdelingen. Dat betekent dan dat er toestemming van de ouders nodig is. De vraagsteller kan dus weigeren zijn kind een Facebook- of WhatsApp-account te geven, en de school kan dan op haar hoofd gaan staan maar het gebeurt niet.
Juridisch dan. Want praktisch gezien stel je je kind best wel op een achterstand: hij mist de interactie via die groep, misschien wel huiswerk. En dat is op die leeftijd behoorlijk vervelend. Ook sta je dan al snel bekend als dat kind met die gekke vader of moeder, want wat is immers het probleem met Feesboek, dat gebruikt toch iedereen?
Lees het hele artikel op: Juridische vraag: kan school Facebook verplichten? – Security.NL

In plaats van de boel te verbieden, lijkt het mij zinvoller dat de directies (en leerkrachten) zich meer in de instellingen van Facebook verdiepen. Want je kunt echt zelf bepalen wie wat van jou ziet. Behalve wat Facebook zelf betreft dan, want die ziet alles natuurlijk.


Edmodo, wat het is en dat het werkt:

https://fdroog.wordpress.com/2012/12/26/edmodo-wat-het-is-en-dat-het-werkt/Wat is Edmodo?
“Where learning happens. Edmodo helps connect all learners with the people and resources needed to reach their full potential.”

Edmodo wordt wel de facebook van het onderwijs genoemd. En dat is het ook. Aan deze informatie heb je natuurlijk weinig als je niet bekend bent met facebook. Wat betekent dit dus?

Edmodo werkt met posts ofwel nota’s, ofwel berichten, die gericht gestuurd kunnen worden aan alle groepen, één groep, een subgroep of een individuele leerling. De nota’s kunnen worden gebruikt om mededelingen van verschillende aard te doen. De keuze aan wie je het bericht richt is in de praktijk een hele fijne gebleken. Ik kan eenvoudig naar meerdere klassen tegelijk een mededeling doen of juist gericht een aantal leerlingen aanspreken zonder dat een gehele klas hiermee wordt geconfronteerd. Dit laatste maakt het mogelijk gedifferentieerd les te geven te geven op het niveau van groepen of zelfs individueel.

Edmodo werkt met opdrachten, die voorzien kunnen worden van een toelichting en een inleverdatum.

Edmodo werkt met polls, ofwel enquêtes, die online gezet kunnen worden. Dit kan handig zijn om de kennis te peilen, maar ook om de visies meningen van leerlingen te peilen.

Edmodo werkt met quizzes, ofwel toetsen, die afgenomen kunnen worden en beoordeeld binnen Edmodo. De beoordelingen worden automatisch verzameld en geanalyseerd en zijn per leerling terug te zien op de ‘progress’ pagina.

Edmodo werkt met mappen. Hierin kan eenvoudig lesmateriaal worden geplaatst en geordend. Leerlingen kunnen mappen gebruiken om hun eigen materialen te verzamelen zodat ze deze altijd bij de hand hebben

Edmodo heeft ook de mogelijkheid om ouders, via een aparte code, toegang te geven tot de gegevens van hun kind. De ouder ziet alleen de berichten gericht aan de klas of het kind en kan zelf instellen of zij via email updates wil ontvangen over nota’s, waarschuwingen en opdrachten. Deze optie heb ik zelf nog niet gebruikt, maar biedt zeker mogelijkheden die de moeite waard zijn.

Edmodo is ook nog eens een online community. Dit betekent dat er via Edmodo contact gelegd kan worden met allerlei groepen met gedeelde interesses. Als gebruiker kun je een groep aanmaken of je aansluiten bij een bestaande groep. Klik op de figuur links om een aantal groepen te zien waarbij ik ben aangesloten.

Edmodo is een grote speler in het veld van de Learning Management Solutions (LMS). Er zijn ongeveer 50 miljoen!! gebruikers actief.  Er hoeft dus geen angst te zijn dat dit platform ineens zou verdwijnen. Edmodo, wat het is en dat het werkt. | Droog’s

Zelf aan de slag met Edmodo? Ik help je graag op weg!

Opt In Image
Vond je dit interessant?
blijf dan op de hoogte

Ontvang regelmatig een Email met het laatste media en technologie in het onderwijs nieuws.
Geef je Email adres en ontvang het laatste nieuws in je mailbox.